Jos Diesel-auto ei lähde käyntiin (kylmänä), vaihtoehtoja on yleensä valitettavan paljon.
Dieselin paloprosessi on herkimpänä juuri kylmänä, eli monesti auto voi toimia lämpimänä hyvin, mutta sitä ei vaan saa kylmänä käyntiin.
Eli auton korjaaminen voi maksaa useita satoja -tai jopa tuhansia, vaikka se toimii kuumana.
Vianetsintäkohteet:
1. Pyörintänopeus on oltava riittävä. Riittävän hyvä akku ja ehjä startti sekä starttikehä (pyörittävä riittävän nopeasti)
-Akku luovuttaa kylmänä virtaa huonosti ja moottorin pyörintään vaadittavan energian tarve on erittäin suuri.
AKULTA VAADITAAN TODELLA PALJON, VARSINKIN MITÄ ISOMPI DIESEL ON KYSEESSÄ!
2. Öljyn oltava oikeaa vaatimuksiltaan ja ajallaan vaihdettu (ei liikaa kosteutta mukana)
3. Hehkut tai hehkun rele on rikki.
4. Polttoaineen vuoto (jos saa ”ilmaa” polttoaineeseen, ei jaksa käynnistyä)
5. Commonraileissa polttonesteen paineen romahtaminen (suutin, jakotukin paineensäädin tai korkeapainepumpp)
6. Suuttimien kunto. Liiallinen paluuvuoto tai huono sumutus. Ei selviä varmuudella kuin irroittamalla ja koepenkittämällä suuttimet.
7. Vanhemmissa (ei Commonrail) Dieselpumpun ajoitus.
8. Pumppusuuttimissa suuttimien tiivisteet (polttonesteen / ilman sisäinen vuoto -> ei näy päällepäin) tai suuttimen perussäätö
9. Perinteisissä jakaja- ja rivipumppukoneissa ajoitus (ja pumpun kunto)
10. Moottorin mekaaninen kunto: ajoitus, imu/pakovuodot jne.
Ja monta muuta asiaa jotka voivat selvitä vikakoodien kautta tai pahimmillaan tuntitöinä vianetsinnän kanssa. Kylmäkäynnisteongelmaan ei voi antaa hinta-arviota, ennekuin alamme varmistaan asioita.
Paras tapa on ottaa aika alkukorjaukselle, tuoda auto edellisenä yönä pihaan, että voimme kokeilla miten auto käyttäytyy aamulla ja tämän perusteella antaa jopa alustavaa arviota kun kuulemme miten auto käyttäytyy.