1.2 DIG-T, 1.2 TCE

 

DACIA / MERCEDES-BENZ /  NISSAN /  RENAULT / SMART -AUTOJEN
RENAULT Moottoreissa on jakopäässä kulumisongelmaa.

Sama moottorirakenne = samaa ketjusarjaa löytyy 0.9 – 1.4 TCE moottoriesta.
Muutkin moottorit ovat pääosin samojen ongelmien / ominaisuuksien kanssa

 

 

Jakopääongelmat alkavat TYYPILLISESTI n. 100tkm kohdalla.
Toki on poikkeuksia, että ongelmat alkaa ennemmin, tai moottorilla pääsee pidempään.
Oireita normaalisti:

-Mekaanista ääntä jakopäästä
-Käyntiongelmat
-Vikakoodit palamiskatkoksista
-Vikakoodit ajoituksen tekemistä ongelmista  ( P0014 , P0090 )
-Metalliahileitä öljyn joukosssa

 

Ketjun (ja ketjupyörien) kulumisen yksiselitteinen juurisyy ei ole selvillä, mutta ketjun kulumiseen vaikuttaa seuraavat asiat:

 

-Öljyn laatu (onhan käytetty aina valmistajan vaatimaa VÄHIMMÄIS laatuluokkaa)
-Öljyn kunto (eihän huoltovälejä ole ylitetty, vaihdettu tarpeeksi usein Lue lisää: https://luiginpaja.fi/oljynvaihto/)
-Öljynpaine. Huono öljypaine ei anna riittävää voitelua
-Moottorin karstoittumisen aiheuttamat käyntivärinät lue lisää: https://luiginpaja.fi/imukarsta/
-Moottorin esilämmitys, tai sen puute.
-Kylmänä käyvä moottori (viallinen termostaatti)
-Ajotyyli
jne.

 

Perinteiseen ketjuremonttiin vaihdetaan yleensä “vain” ketju, laahaimet ja kiristäjä:

 

Tämän moottorimallin korjaamisen kalleuden tekevät seuraavat lisätyöt:

1. Ketjupyörät kuluvat, pelkkä ketjunvaihto ei riitä.
-Jos uusii pelkän ketjun, kuluneet hihnapyörät syövät uuden ketjun TODELLA nopeasti,
pahimmassa tapauksessa RIKKOVAT uuden ketjun -> ei voi jättää uusimatta.

2. Öljypumppu, joka on moottorin sisällä on uusittava samalla
-Tämä on mm. Nissanin korjausohjessa kun jakopäähän uusitaan kiristin
-Tapauksia öljynpaineongelmista

3. Ketjusta ja hammaspyöristä irotava metallimuju on saatava pois moottorista. Tehtäviä hommia vähintään:
-Moottorin sisäpuolen pesu ennen remonttia (jos auto on vielä käyttämiskuntoinen)
-VVT-Solenoidien puhdistaminen + kanavien puhdistaminen
-Öljypohjan sisäpuolen puhdistaminen

4. Peltinen öljypohja on usein tehtaan  liimalla kovaa kiinni
-Niin kovaa, että sen irrottaimen vääntää helposti pohjan “korkkiruuviksi”
-Suositus uusia ko. öljypohja

5. Riippuen autosta ja mallista, jakopään koppa ei mahdu pois
-Moottoria voi joutua irroittamaan /siirtämään

 

 

KOKONAISKUSTANNUSARVIO PAKOLLISISTA VAIHEISTA ON HELPOSTI ALKAEN 2500 – 3000 €

 

Tämä lisäksi on hyvä huomioida / tarkistaa samalla, ennaltaehkäisten tulevia ongelmia:

1. Imukanavien tarkistaminen ja tarvittaessa karstanpoisto
Lue lisää: https://luiginpaja.fi/imukarsta/

2. Varmistaa korjauksen jälkeen, onko maahantuojalla moottorinohjaimeen tuoreempaa päivitystä
-Suorasuihkutus aiheutta helposti karstoittumista
-Tuoreempi softa muuttaa suihkutusajoituksia jaksottaisiksi-> vähentää karstoittumista

 

 

 

MOOTTORIMALLIA LÖYTYY SEURAAVISTA AUTOMALLEISTA:

DACIA h4Bt
-Dokker 11.12 ->
-Duster 04.10 ->
-Logan 10.12 ->
-Lodgy 03.12 ->
-Sandero 10.12 ->

MERCEDES-BENZ 415.703
-Citan 11.12-08.21

NISSAN DIG-T HRA2DDT
-Cube 01.03 – 09.05
-Juke 09.07 ->
-Micra 03.02 – 06.10
-Micra V 12.16 ->
-Note01.05 – 08.13
-Pulsar 08.12 ->
-QashQai 11.06 – 04.14
-QashQai II 11.13 ->
-Tiida 05.04-12.13
-NV200 02.10 ->

RENAULT H5F
-Captur
-Clio
-Kadjar
-Kangoo
-Megne III
-Megane CC
-Megane IV
-Scenic IV
-Grand Scenic IV
-Twingo III

SMART
-Fortwo  07.14 ->
-Forfour 07.14 ->
-Fortwo Cabriolet  09.15 ->

M281 E10 (Nissan HR10DE/Renault H4D)

M281 E09 LA (Nissan HR09DET/Renault H4Bt)

 

nissan qashqai jakopää ongelmat, 1.2 DiG-T jakopääongelmat, Nissan Qashqai jakoketjun vaihtoväli,Qashqai jakoketjuongelmat, https://www.autotie.fi/tyyppivika/nissan/qashqai, Nissan Qashqai Jakoketjun vaihto hinta, NISSAN QASHQAI (II),  nissan qashqai moottori ongelmat, nissan qashqai huolto, nissan qashqai jakoketju vaihtoväli, tyyppivika, p0014 qashqai, 

 

renault 1.2 tce jakoketjuongelmat,1,2 TCe jakopää,