Onko akustosi ilma vai nestejäähdytteinen?
-Onko nestetaso ja sen pakkasenkesto kohdallaan?
-Toimiiko ilmastointi (vaikuttaa suuresti akkuun ja lataukseen)
-Onko ilmajäähdytys tukossa -> milloin viimeksi puhdistettu?
Kuva: pahasti tukossa oleva ilmajäähdytyksen ritilä
Sähköjärjestelmää kuormittaa suomen oloissa: kosteus, tärinä, hankaumat, korrosio, tiesuolat, ahtaat korjauskohdat jne!
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ ON KOVILLA!
Suosittelemme kaikille sähkö- ja Hybridiautoille ELE-tarkistusta vähintään 2 vuoden välein.
-Tarkistuksessa käydään auton sähköjärjestelmää tarkemmin läpi kuin normaalissa määräaikaishuollossa
Tällä hetkellä TRAFI (Auton katsastus) EI edellytä ELE-Tarkastusta, mutta:
-Kuten muutkin luvanvaraiset asiat (esim. kaasuautot, öljypoltinasennukset yms.) eivät ole sidonnaisia katsastukseen
->Sähkölaittiden kanssa on toimittava aina valmistajan ohjeiden mukaan!
-Valmistajan ohjeen laiminlyönti (huoltamattomuus) tai ohjeiden noudattamatta jättäminen (osien uusimattomuus) aiheuttaa turvallisuusriskin
-Valmistajan ohjeiden noudattamatta jättäminen voi vaikuttaa esim. vakuutuksen korvauspäätökseen
-Kolariauton käyttöönottopöytäkirja alk. 299
KATSASTUKSESSA EI SUORITETA ELE-TARKASTUSTA
-Katsastuksessa visuaalisesti vilkaistaan onko auto yleisesti ottaen kunnossa.
-Auton katsatus kestää normaalisti 10-15 min kaikkineen, ELE-tarkastus vie dokumentoineen yli tunnin
-Katsatus on “pistokoe”, jolla määritetään onko auto tieliikenneturvallinen.
-Katsastus ei ole huolto/tarkastus
VISUAALISESSA ELE-TARKASTUKSESSA AUTOON SUORITETAAN MM. SEURAAVAA:
-Tulostamme autoon ajoneuvokohtaisen PELASTUSKORTIN (jos maahantuoja tämän tarjoaa)
-Järjestelmän komponenttien kartoitus ja kirjaaminen
-Auton ilmastoinnin tarkistus (vaikuttaa akkujen toimintaan ja kestoikään)
-Potentiaalitasausjohtimien tarkistus
-Moottoreiden sähköjohtimien suojaverkkojen tarkistus
-Korkeajänniteakun tuuletus
-Suurjännitejohtimien tarkempi tarkastus
-Liitoksien likaisuus -> vuotoriski -> puhdistussuositukset
-Akkupaketti vauriot, korrosioongelmat
-HV akuston vikakoodit, SOH-arvon määritys (akustot joista sen voi lukea)
Hinnoitteluun vaikuttaa merkki, malli ja järjestelmän rakenne. Järjestelmän rakenteen selvittäminen vaatii usein tehdastietojen kaivamista.
Yksinkertaisimmissa järjestelmissä on vähemmän komponentteja ja vähemmän listattavia ja tarkistettavia kohteita.
Esimerkki: Yksinkertainen: Hybrid Prius. Komponentteja: akku, invertteri, AC-kompressori, sähkömoottori ja johdotukset
Esimerkki: Monimutkainen: V60 Pulg-In. Akku, Latauslaite, DC-DC muunnin, takamoottori, etumoottori, latausyksikkö, latauspistoke + johdotus
Varsinkin vanhemmissa Sähkö- ja Hybrdiautoissa pelastuskortin tieto on vajaa ja autoa on tunnistettava manuaalisesti tai tehtaan järjestelmien avulla.