etujousitus

Yleensä auton MAC-Pherson -tyyppiseen  etujousitukseen vaihdetaan seuraavia osia, seuraavista syistä:

-Jousi (poikki tai väsynyt)
-Iskunvaimennin (teho, vuoto tai kolina)
-Yläpäänlaakeri (takertelee tai kolisee))
-Yläpään lautanen (kolisee tai ruostunut pilalle)
-Pohjaanlyöntikumi (rikki tai puuttuu)
-Pölykumi (rikki tai puuttuu)

 

Huomioithan: ISKUNVAIMENTIMEN JA/TAI JOUSEN TAKUUEHTO ON VAIHTAA PAREITTAIN
-Samoin jouset väsyvät n. 1mm / vuosi, eli 5 vuotta vanhan auton keula painuu 5mm.
-Vaihtamalla yhden jousen, auto voi jäädä vinoon / kulkea vinoon tms.
-Vaihtamalla yhden iskunvaimentimen, auto voi saada SILTI leimahylyn (liian iso tehoero toiseen vanhaan) ja auto ei ole välttämättä looginen ajettava.

 

Kun autoon vaihdetaan YKSIKÄÄN edellämainituista osista, on hyvä miettiä, että kaikki muut osat voidaan vaihtaa samalla työllä:

-Iskunvaimennitolppa pitää irroittaa autosta
-Iskunvaimennitolppa pitää puristaa kasaan jousipuristimella, että jousen saa vapautettua turvallisesti
-Vaihdetaan 1 – kaikki osat -> tämä työvaihe on käytännössä yhtä pitkä aina
-Iskunvaimennitolppa pitää puristaa kasaan jousipuristimella, että jousi saadaan takaisin jännitykseen
-Iskunvaimennitolppa pitää kiinnitää autoon

Tämän jälkeen autosta on AINA tarkistettava nelipyöräsuuntaus, ettei ratti jää vinoon / auto ala kuluttamaan rengasta.

 

Yhden tolpan irroitus-purku-asennus  +  nelipyöräsuuntauksen työn osuus on ALKAEN 249 € (molemmat etupuolet 399 €) + OSAT
-On myös automalleja, joissa purkamien on  paljon isompi työ ja joissain ruostuu paikat jumiin. Arvio on “uuteen autoon”, eli kun osat irtoaa normaalisti.

Mikäli jokin osa “jää vaihtamatta” tai se hajoaa myöhemmin, menee KAIKKI samat työt menee uusiksi.

 

TÄMÄN VUOKSI SUOSITTELEMME UUSIMAAN KAIKEN MAHDOLLISEN SAMAAN AIKAAN / MIETTIMÄÄN MINKÄ RISKIN HALUAA OTTAA
SILLÄ VANHOILLE, VAIHTAMATTOMILLE  OSILLE EI VOI MYÖNTÄÄ MITÄÄN  TAKUUTA!   -> MONTAKO KERTAA OPERAATION HALUAA TEHDÄ

 


VÄHIMMÄISSUOSITUKSEMME, JOS HALUAA VAIHTAA SILTI MINIMIN JA MISSÄÄN OSASSA EI OLE VISUAALISTA VAHINKOA:

Kun autoon vaihdetaan pelkästään jousi / iskari, on erittäin järkevää VÄHINTÄÄN uusia samalla:

Iskunvaimentimen yläpään korjaussarja (yläpään laakeri + yläpään kumi) -> normaalisti 50-100 €  / puoli, mutta on autokohtainen

Yleisin syy huonoon ajettavuuteen ja mystisiin kolahduksiin on yläpään laakerin huono liikkuvuus ja yläpään kumin väsyminen.
-Toki iskunvaimennin voi kolista sisäisesti ja voi muutenkin hajota “koska vaan” -> vanhalle osalle ei voi antaa takuuta tai vastuuta