

HEHKUJÄRJESTELMÄN YLEISIMMÄT ONGELMAT:
Uusi hehkutulppa vie viertaa n. 10A
-Auton järjestelmät on rakennettu kestämään tämä kuorma
Vanha hehkutulppa voi viedä virtaa jopa 20A
-Auton järjestelmät ei kestä tätä kuormaa!
-Ns. perinteinen 80-luvun mentelmä “hehku on ehjä” ei riitä.
-On tiedettävä virran kulutus suhteessa uuteen!
-Yhden tulpan uusiminen voi aiheuttaa autoon vikoja, kuorma ei ole tasainen
-Suositus uusia AINA kaikki hehkutulpat
HUOM! Hehkun releen hajoaminen johtuu yleensä hehkujen liialisesta kuormasta
-> uusittava hehkut ja rele samaan aikaan
KATKENNEEN HEHKUTULPAN POISTO
-Tulppa voi katketa kokonaan (kuvan mukaisesti)
-Tulpan ulkokehä voi katketa ja tulppa jää “pyörimään” tyhjää irtoamatta -> kaikkein pahin vaihtoehto.
-Hehkutulpan kartiotiiviste on vuotanut ja hehkun varsi on täynnä jumittavaa mustaa “töhnää” kuten vuotavissa suuttimissa
-Hehkutulpan kärki on palanut vinoon ja se katkeaa -> tippuu männän päälle ja moottori on avattava
-Irroitusnesteet eivät pääse tiukan kierteen / jumissa olevan hehkun jumittavaan kohtaan
-Usein ensimmäinen avausliike on jo “naps” eli poikki, ei voi käännelle edes-takas herkistämiseksi
Riippuen tulpan sijainnista ja kannen rakenteesta tulpat, jotka on mahdollista paikallaan erikoismenetelmin poistaa ovat hintaluokaltaan alkaen 200 € työ / katkennut hehkutulppa.Hehkun ollessa pahassa paikassa, jossa ei ole tilaa tehdä, on mietittävä on järkevämpää irroittaa kone vai kansi suoraan….
Tämä riski on tiedostettava, TYÖ ON TÄYSIN TAKUUTON!
KANSIREMONTTI VOI OLLA USEITA TUHANSIA EUROJA!