


HEHKUJÄRJESTELMÄN YLEISIMMÄT ONGELMAT:
Uusi hehkutulppa vie viertaa n. 10A
-Auton järjestelmät on rakennettu kestämään tämä kuorma
Vanha hehkutulppa voi viedä virtaa jopa 20A
-Auton järjestelmät ei kestä tätä kuormaa!
-Ns. perinteinen 80-luvun mentelmä “hehku on ehjä” ei riitä.
-On tiedettävä virran kulutus suhteessa uuteen!
-Yhden tulpan uusiminen voi aiheuttaa autoon vikoja, kuorma ei ole tasainen
-Suositus uusia AINA kaikki hehkutulpat
HUOM! Hehkun releen hajoaminen johtuu yleensä hehkujen liialisesta kuormasta
-> uusittava hehkut ja rele samaan aikaan
KATKENNEEN HEHKUTULPAN POISTO
-Tulppa voi katketa kokonaan (kuvan mukaisesti)
-Tulpan ulkokehä voi katketa ja tulppa jää “pyörimään” tyhjää irtoamatta
-Hehkutulpan kartiotiiviste on vuotanut ja hehkun varsi on täynnä jumittavaa mustaa “töhnää” kuten vuotavissa suuttimissa
-Hehkutulpan kärki on palanut vinoon ja se katkeaa -> tippuu männän päälle ja moottori on avattava
-Irroitusnesteet eivät pääse tiukan kierteen / jumissa olevan hehkun jumittavaan kohtaan
-Usein ensimmäinen avausliike on jo “naps” eli poikki, ei voi käännelle edes-takas herkistämiseksi
Riippuen tulpan sijainnista ja kannen rakenteesta tulpat, jotka on mahdollista paikallaan erikoismenetelmin poistaa ovat hintaluokaltaan alkaen 200 € työ / katkennut hehkutulppa.Hehkun ollessa pahassa paikassa, jossa ei ole tilaa tehdä, on mietittävä on järkevämpää irroittaa kone vai kansi suoraan….
-Itse irrotusyrityksen lisäksi kuluja voi tulla oheistuotteiden purkamisesta / kasaamisesta yms. joka vie aikaa
Tämä riski on tiedostettava, TYÖ / IRROITUSYRITYS ON TÄYSIN TAKUUTON!
KANSIREMONTTI VOI OLLA USEITA TUHANSIA EUROJA!
Katkenneen hehkun yläosa
Katkennut hehkutulppa, uusi hehkutulppa ja pora + holkki vanhan kierteen pois saamiseksi