jäähdytysnesteiden uusinta

“sehän kestää -40c, miksi sitä pitäisi uusia? Turhaa rahastusta!”

 

Jäähdytinneste on syytä vaihtaa riittävän usein, sillä vanhentuneesta nesteestä ovat suojaavat lisäaineet kuluneet pois.

Vanhentunut neste happamoituu -> muuttuu HAPOKSI. Syövytää kumia, muovia, metallia.. Tuhoaa koko järjestelmän.

Tämän takia pelkkä jäähdytinnesteen pakkasenkesto ei kerro riittävästi jäähdytinnesteen kunnosta.

Vaihteluväli vaihtelee valmistajittain noin 3-5 vuoden välillä.

Moottorin kannalta on parasta, että jäähdytinnestettä vaihdettaessa se vaihdetaan kokonaan, jolloin varmistetaan, ettei kahta eri laatua sekoiteta ja samalla järjestelmä voidaan huuhdella ennen uutta täyttöä.

TÄSSÄ ALLAOLEVASSA ESIMERKKITAPAUKSESSA:

ALLE 10 VUOTTA VANHAAN AUTOON TEHTIIN KÄYTÄNNÖSSÄ
YLI 2000 € ARVOINEN YKSITTÄINEN REMONTTI.

SYY: HAPETTUNUT JÄÄHDYTYSJÄRJESTELMÄ!
(nesteitä ei luultavasti oltu koskaan uusittu)

 

Tämä oli vain ensimmäinen paikka joka nyt hajosi kokonaan (öljynlauhdutin).. autoon jäi vielä hapettuneet kaikki muut osat..!

  1. Kuva: jäähdyttäjän säiliöstä tuli vastaan öljylähde
  2. Kuva: irroitettusta laipasta näkee hyvin lian, mikä on saostunut jäähd. järjestelmän “koloihin”
  3. – 4. Kuvat: puhdistuksen jälkeen näkee, että laippojen tiivistepinnat ovat hapettuneet pilalle. Osat uusittava!

 

MONISSA AUTOISSA ALKAA JO 5 VUODEN KOHDALLA ONGELMAT:

-Moottori ei lämpene kunnolla (termostaatti ei toimi)
-Matkustamo ei lämpene kunnolla (sisäkenno tukossa)
-Moottori ei jäähdy kunnolla (syyläri tukossa)
-Lisälämmittimen vesipumput hajoilee
-EGR:n nestekierto-ongelmat
jne…

 

Esimerkkihintoja:

Jäähdytysnesteiden uusinta 89 e
-Longlife-Glykolit +15 €

Jäähdytysjärjestelmän pesu + jäähdytysnesteiden uusinta 149 €
-Longlife-Glykolit +15 €

 

 

(Alkaen hinnat pikkuauto)
-helppo pääsy letkuihin
-max tilavuus 5 litraa.