jäähdytysnesteiden uusinta

Suosittelemme aina jäähdytysjärjestelmään koskettaessa, että nesteet uusitaan. Tähän on olemassa kaksi syytä:

1. NYKYAUTOISSA ON MONESTI JÄÄHDTYTYSJÄRJESTELMÄN ILMAAMINEN ERITTÄIN SUURI TYÖ:
-Jos nestevajaus on pieni, vaihdetaan esim. lisälämmittimen vesipumppu tms. oletus on että “lisätään litra”
-80 Luvun jälkeen autojen jäähdytysjärjestelmät ovat monimutkaistuneet ja rakenteissa on takaiskuventtiileitä, solenoideja, sähköisiä pumppuja jne.
-Pienkin määrä ilmaa voi aiheuttaa, että neste ei kierrä koneessa, koneeseen jää “ilmalukko / ilmatasku”
-Pienimmillään tämä voi aiheuttaa ongelmina esim. sisäkennon kierron puutteen -> auto ei lämpene
-Pahimmillaan voi aiheuttaa MOOTTORIVAURION, kun neste ei kierrä ja esim. lisälämmittimen ylikuumenemisen jne.
-Perinteinen manuaalinen ilmaaminen / moottorin lämmittäminen / moottorin huudattaminen vie yllämainittujen riskien lisäksi usein
ENEMMÄN AIKAA -> ja tulee näinollen edellämainittujen riskinottojen lisäksi myös monesti paljon KALLIIMAKSI asiakkalle.

Käytössämme on JÄÄHDYTYSJÄRJESTELMÄN ALIPAINEISTAJA TÄYTTÖLAITE:
-Järjestelmästä valutetaan vanhat nesteet pois
-Alipaine kertoo välittömästi, onko järjestelmässä vuotoja
-Alipaineiseen järjestelmään imetään alipaineen avulla uudet jäähdytysnesteet
-Alipaineen avulla täytettynä se estää ilmataskut ja ilmalukot

Teoriassa vanhaakin nestettä voidaan käyttää, mutta nesteen laskettaessa autosta pois, siihen tulee helposti paljon epäpuhtauksia.
joten astioiden puhdistaminen, nesteen siivilöinti ja alipaineistjan täyttökannun lisätäyttäminen uudella nesteellä (jonka loppua EI voi käyttää, sillä se on sekoitus vanhaa ja uutta)
ja tämän lisäksi astia pitää vielä puhdistaa vanhan ja uuden nesteen sekoituksesta….

Yleisesti ottaen asiakkalle tulee kalliimmaksi käyttää vanhoja nesteitä, sekä järjestelmään pääsee tuolloin helposti ulkopuolista likaa (takuuton työ)

 

 

2. JÄÄHDYTYSNESTE VANHENEE JA MENETTÄÄ OMINAISUUTENSA:

 

“sehän kestää -40c, miksi sitä pitäisi uusia? Turhaa rahastusta!”

Jäähdytinneste on syytä vaihtaa riittävän usein, sillä vanhentuneesta nesteestä ovat suojaavat lisäaineet kuluneet pois.

Vanhentunut neste happamoituu -> muuttuu HAPOKSI. Syövytää kumia, muovia, metallia.. Tuhoaa koko järjestelmän.

Tämän takia pelkkä jäähdytinnesteen pakkasenkesto ei kerro riittävästi jäähdytinnesteen kunnosta.

Vaihteluväli vaihtelee valmistajittain noin 3-5 vuoden välillä.

Moottorin kannalta on parasta, että jäähdytinnestettä vaihdettaessa se vaihdetaan kokonaan, jolloin varmistetaan, ettei kahta eri laatua sekoiteta ja samalla järjestelmä voidaan huuhdella ennen uutta täyttöä.

TÄSSÄ ALLAOLEVASSA ESIMERKKITAPAUKSESSA:

ALLE 10 VUOTTA VANHAAN AUTOON TEHTIIN KÄYTÄNNÖSSÄ
YLI 2000 € ARVOINEN YKSITTÄINEN REMONTTI.

SYY: HAPETTUNUT JÄÄHDYTYSJÄRJESTELMÄ!
(nesteitä ei luultavasti oltu koskaan uusittu)

 

Tämä oli vain ensimmäinen paikka joka nyt hajosi kokonaan (öljynlauhdutin).. autoon jäi vielä hapettuneet kaikki muut osat..!

  1. Kuva: jäähdyttäjän säiliöstä tuli vastaan öljylähde
  2. Kuva: irroitettusta laipasta näkee hyvin lian, mikä on saostunut jäähd. järjestelmän “koloihin”
  3. – 4. Kuvat: puhdistuksen jälkeen näkee, että laippojen tiivistepinnat ovat hapettuneet pilalle. Osat uusittava!

 

MONISSA AUTOISSA ALKAA JO 5 VUODEN KOHDALLA ONGELMAT:

-Moottori ei lämpene kunnolla (termostaatti ei toimi)
-Matkustamo ei lämpene kunnolla (sisäkenno tukossa)
-Moottori ei jäähdy kunnolla (syyläri tukossa)
-Lisälämmittimen vesipumput hajoilee
-EGR:n nestekierto-ongelmat
jne…

 

Esimerkkihintoja:

Jäähdytysnesteiden uusinta 89 e
-Longlife-Glykolit +15 €

Jäähdytysjärjestelmän pesu + jäähdytysnesteiden uusinta 149 €
-Longlife-Glykolit +15 €

 

 

(Alkaen hinnat pikkuauto)
-helppo pääsy letkuihin
-max tilavuus 5 litraa.