SUOSITTELEMME JARRUJEN HUOLTOA VÄHINTÄÄN KAHDEN VUODEN VÄLEIN:

“Ei tarvi tehdä jarruille mitään, ei ole ollut mitään ongelmaa”

Esim. ammattiautoissa, kuten takseissa tätä ongelmaa ei käytännössä juurikaan esiinny.

Pienet ajomatkat, auton harva käyttö, taloudellinen ajotapa ja suomen olosuhteet:
kosteus, maanitesuola yms. PAHENTAVAT TILANNETTA!


ESIMERKKI 1:

Autolla ikää kymmenisen vuotta, jarruja ei huollettu pitkään aikaan “ei oireita”
-Ei laahausta, ei tehoeroa
-Jarrupalojen silmämääräinen kunto huollossa hyvä (pintaa on)
-Jarrupala RUOSTUNUT irti rungosta -> HENGENVAARA!
-Pala voi irrota ja kiilautua väliin -> rengas lukkoon tai tippuu välistä ja jarru ei toimi ollenkaan

 

ESIMERKKI 2:

Tässä on hyvä esimerkkivideo, mitä tarkoittaa jarruhuollon tarve:

-Auto katsastettu moitteitta kaksi päivää sitten!
-Levyissä ja paloissa on pintaa “ok”
-Asiakkaan kommentti oli: “palat uusittu vuosi sitten, ei tarvi tehdä mitään”
-Oireena oli pieni jarrun vinkuna, ajoittain

 

MIKSI EN HUOMAA MITÄÄN JARRUISSA?

MITÄ RISKEJÄ VOI OLLA JOS EN TEE MITÄÄN ASIALLE!?

A. Jarru ei “kanna” tai “laahaa” -> oiretta ei voi todeta jarrua purkamatta. Kts. video yltä.

B. Yksikin VOIMAKAS jarrutus -> jarru menee päälle ja JÄÄ PÄÄLLE!
-Hengenvaara, jos takajarru jää lukkoon -> auto spinnaa helposti!
-ABS ei voi estää mekaanista lukkitumista

C. Päälle jäävä jarru tuhoaa itsensä
-Kuumenee
-Polttaa palat pilalle (palanut pala menettää kitkakertoimet)
-Levy menee kieroon
-Rikkoo pahasti kuumentuessa laakerin
-Pahemmassa tapauksessa voi syttyä palamaan!
-PAHIMMASSA TAPAUKSESSA JARRUPALA VOI MURENTUA / IRROTA METALLISTA
-> JARRUT HÄVIÄÄ KOKONAAN -> VÄLITÖN HENGENVAARA!

SUOSITTELEMME JARRUHUOLTOA VÄHINTÄÄN 24KK VÄLEIN!

Huom! Jos jarrut on koottu ilman jarrujen oikeaoppista puhdistamista ja sovittamista: palat voivat olla liian tiukat jo asennushetkellä!

 

 

MITÄ JARRUJEN HUOLTAMINEN / KORJAAMINEN MAKSAA JA MILLOIN SE PITÄÄ TEHDÄ!?

 

1. JARRUISSA ON JOKIN JUMISSA / JARRUT VAATII JARRUHUOLLON (AVAAMISEN JA HERKISTÄMISEN), KUN;

-Edellisestä kerrasta kulunut ENINTÄÄN 24kk (vähäisellä jarrujen käytöllä tarve jopa kerran vuodessa)

-Jarru “laahaa”

-Jarru “kantaa”

-Jarru lämpenee

-Jarru vinkuu

-Jarrussa ollessa tehoeroa (katsastus)

-Poljin painuu liian syvään (jos ei ole ilmaa tai nestevuotoa)

JARRUHUOLTO ILMAN JARRUPALOJEN VAIHTOA 49-99 € / PYÖRÄ

 

Jumiintuneessa jarrussa jarrumateriaali käy liian kuumana ja menettää ominaisuutensa (ei pidä, kuluu todella voimakkaasti ja voi vinkua)
-> palat eivät kestä välttämättä enää seuraavaan huoltoon.

SUOSITUKSENA ON VÄHINTÄÄN ko. akselin jarrupalojen vaihto
(monesti jumituksen aiheuttaa pelkästään käytön puute: pala jämähtää pitimeen).

Pelkän herkistämisen jälkeen jarru jää helposti vinkumaan, pitää huonosti ja/tai kuluu erittäin nopeasti
-> palojen vaihto on edessä pian uudestaan.

Pelkkä herkistäminen on takuuton työ!

Teknisesti vanhoja paljoa VOI käytää,  mutta usein niiden viilaaminen / putsaaminen / toimintakuntoon saattaminen
vaatii niin paljon työtä, että halvoissa paloissa työn osuus on suurempi kuin uudet jarrupalat!

Jos jarru on alkanut “täristämään” levy on mennyt kieroksi ja sitä vikaa ei saa pois kuin uusimalla levyn JA korjaamalla jumituksen -> muuten uusi levy kieroutuu jälleen.

Pelkän herkistämisen jälkeen jarru jää helposti vinkumaan, pitää huonosti ja/tai kuluu erittäin nopeasti -> palojen vaihto on edessä pian uudestaan. Pelkkä herkistäminen on takuuton työ.

YLEENSÄ JARRUT ON PURETTAVA, ENNEKUIN LOPULLINEN VIANAIHEUTTAJA SELVIÄÄ!
Enimmäiskulu tällöin on (normaali levyjarru) 49 € (ennen tarkkaa hintaa, jarrun purkaminen, osana korjausta)

 

2 .JARRUPALOJEN / LEVYJEN UUSINTA HINTOJA ALKAEN: 

 

-Etupalat 109 €   (tai levyt ja palat 229 €)

-Takapalat 99 €  (tai levyt ja palat 209 €)

HUOM! Jarrupaloja on olemassa USEITA variaatioita ja joihinkin automalleihin pelkät etupalat voivat maksaa jopa yli 500 €

Esim. VW Golf -18
Etupalat 119 €, Etulevyt +  palat 249 €
Takapalat 109 €, Takalevyt +  palat 219 €

Monet autot voivat tämän lisäksi tarvita:
-Jarrupalojen asennussarjat
-Kulutusanturit

HINTA-ARVIOT PERUSTUVAT KUNNOSSA OLEVIEN JARRUJEN OSIEN UUSINTAAN!
ERITTÄIN SUURELLA TODENNÄKÖISYYDELLÄ JARRUT VAATIVAT PALOJEN / LEVYJEN
LISÄKSI JARRUHUOLLON, MIKÄLI JARRUJA EI OLE HUOLLETTU VUODEN-KAHDEN VÄLEIN:

– Jarrupalojen pitimien ruostuneiden viilaaminen pois
– Liukutappien / tappien kumin reikien hapettuminen pois viilaaminen
– Jarrusatulan männän ja vastapinnan pintojen hapettumien viilaaminen pois
– Tms. ylimääräistä työtä vaaditaan paljon vaihdon yhteydessä
TÄSTÄ EI VOIDA ANTAA ENNAKKOON ARVIOTA, työmäärä selviää vasta kun jarru puretaan.
Jarruhuollon hinta levyjen/paljon vaihdon yhteydessä alk. 19-49€ / pyörä. (Maastureissa tms. isoissa erikoisjarruissa mahdollisesti enempi)

 

3.  KÄSIJARRUVAIJREIDEN UUSINTAHINTOJA ALKAEN: 

90%:iin automalleista Käsijarruvaijerit on vaihdettuna 150-400 €

 

4. JARRUSATULOIDEN UUSINTA ALKAEN:

Jarrusatulat maksavat vaihdettuna keskimäärin 150-300 €/kpl

Huom! Kun autoon vaihdetaan jarrusatula, on SUOSITUKSENA uusia samalla:
-Saman akselin toinen satula -> monesti käy niin, että se alkaa jumittamaan myöhemmin -> tuhoaa palat ja jopa levyn.
-Jarruletkut -> lähes sama työ -> kannatavaa uusia samalla.

 

5. JARRULETKUJEN UUSINTAHINTOJA ALKAEN: 

Jarruletkujen vaihto / 1 akseli 95 % automalleista  80-120 €

Jarruletkut maksavat 95% automalleista 10-30 € kpl

 

-Jarruletkun vaihto (mekaaninen työ)

-Jarrun ilmaus ( letkun vaihdon jälkeen)

TYÖT YHTEENSÄ 39 € / letku -> 78 € /akseli

HUOM! Yleinen arvio, KESKIVERTOHINTA! jarruletkuja on olemassa johinkin automalleihin jopa 150 € / kpl

 

6. JARRUNESTEIDEN UUSINTA HINTA ALKAEN: 

Jarrunesteiden vaihto jarruremontin yhteydessä 79 €

 

 

 

MIKSI JARRUSATULAT PITÄÄ VAIHTAA KUN VAIHDETAN LEVYJÄ JA PALOJA?
“JARRUT OLIVAT TOIMINEET MOITTEETTA?”

Kun vaihdetaan levyjä / paloja, jarrusatulan mäntä on painettava sisään.

-Mikäli tiiviste on kovettunut, satula voi alkaa vuotamaan
-Mikäli tiiviste on kovettunut, mäntä ei enää palauta
-Mikäli mäntä on ruosteessa, mäntää ei saa painettua takaisin sisään

Männän on palauduttava 0,1mm ja oltava liikkeestään herkkä. Muuten jarrut jää jumittamaan.