kaasuauton GAP-tarkastus

Maakaasuauton GAP-tarkastus alkaen 59€

Suosittelemme kaikille maakaasuautoille GAP-tarkastusta 2 vuoden välein
(nestekaasukäyttöisiä autoja ei suomen markkinoilla ole)

Moni autonvalmistaja edellyttää (yleensä 24kk välein) seuraavia asioita kaasuautoon:

-Maakaasusäiliön täyttökorkki ja liitin, tarkastus (puhdistus lisätyö)
-GAP-tarkastus

 

Tällä hetkellä TRAFI (Auton katsastus) EI edellytä GAP-Tarkastusta, mutta:
-Kuten muutkin luvanvaraiset asiat (esim. korkeajännitetyöt, öljypoltinasennukset yms.) eivät ole sidonnaisia katsastukseen
     ->kaasulaitteiden kanssa on toimittava aina valmistajan ohjeiden mukaan: huollettava/tarkastettava säännöllisesti!
-Valmistajan ohjeen laiminlyönti (huoltamattomuus) tai ohjeiden noudattamatta jättäminen (osien uusimattomuus) aiheuttaa turvallisuusriskin
-Valmistajan ohjeiden noudattamatta jättäminen voi vaikuttaa esim. vakuutuksen korvauspäätökseen

GAP-TARKASTUKSESSA AUTOON SUORITETAAN:

– Maakaasusäiliön täyttökorkki ja liitin, tarkastus (puhdistus lisätyö)
– Toimintatarkastukset
– Tiiviystarkastukset
– Silmämääräiset tarkastukset

 

HUOMIOITAVAA:

1. Suositus GAP-tarkastuksessa on, että kaasusäiliö on 100% täynnä
-Valmistajakohtaisia eroja on ohjeistuksessa
-Mikäli täyttöaste on alle 50%, tarkastusta ei voida suorittaa.

2. Kaasusäiliöiden ja laitteiden on oltava esillä niin, että silmämääräinen tarkastus voidaan tehdä esteettä.
Muutoin ajoneuvokohtainen lisäkulu muodostuu esim. suojamuovien yms. pois purkamisesta ja takaisin laittamisesta.

 

MUUTA KAASUAUTON HUOLTOON LIITTYVÄÄ:

Kaasujärjestelmän tekninen käyttöikä on noin 20 vuotta (240kk)

Moni autovalmistaja määrää säilöiden ja putkien uusinnan 240kk kohdalla

Suosittelemme säilöiden ja putkien uusintaa viimeistään 240kk kohdalla (vaikka Valmistajalla ei ole määritystä)