Käsijarrun ollessa heikkotehoinen tai liian löysä on säädettävä tai korjattava jotain jarrun päästä.

Jarrua ei saa koskaan suoraan säätää vaijerista, sillä silloin jarrun päässä vipusuhde muuttuu ja jarru ei ole tehokas.

Jarrut on oltava ensin toiminnassa / kengät säädetty lähelle. Sitten vasta vaijerista säädetään vaijerin välykset pois.

Toki vaijerikin voi olla väärin säädetty, mutta vaijerin säätö ei itsekseen muutu, 99% tapauksista vaijerista säätäminen on virhe.

 

Jos rumpukäsijarru on liian löysä:

Rumpujarruissa on säätö tehtävä rummuista(levyn alla oleva manuaalisesti säädettävä rumpujarrut) tai jos on
automaattisäätö (käyttöjarru ja käsijarru samassa), selvitettävä miksi se ei toimi.

Jos rumpukäsijarrun teho ei riitä ja vaijerit liikkuvat hyvin (tuntuma on normaali mutta tehoton)
on yleensä kengän pinta palanut ja menettänyt kitkakertoimen -> uusittava.

 

Jos levykäsijarru on liian löysä:

Levyjarruissa säätö on automaattinen eli ongelmatianteissa jarrut/satula/vaijerit on jumissa tai palat ovat palaneet pilalle.

Kaikissa tapauksissa on käsijarruvaijerit liikuttava virheettömästi ja kuoren/suojien oltava ehjiä (ettei jarrut jäädy päälle).

 

Käsijarrun elinikä suomessa:

Jarrupalat, jarrukengät on suositeltavaa uusia 60kk kohdalla (5vuotta) -> ruoste voi irroittaa kitkapinnat -> hengenvaara!
-Tämän vuoksi jarrujen huolto on suositeltavaa tehdä 24kk välein

Suomen oloissa käsijarruvaijerit ovat yleensä vaihtokunnossa 5 – 10 v kuluessa.

Jarrukilvet (mihin käsijarrukengät kiinnittyy) voi olla ruostunut huonoksi jo 10v vanhassa autossa

 

Käsijarrun säädön hinta:

Eli riippuen ongelmasta hintaluokka alkaa 39 € rummunpään säädöstä päättyen täyteen käsijarru remonttiin vaijereita ja käsijarrukengiä myöten.

Hinta selviää kun ongelma selviää. Kustannus voi olla jopa useampi sata euroa.

Pahimmillaan hinta-arvioon vaaditaan rumpujen purkaminen eli n. 89 € (on tällöin osa kokonaiskorjausta)