Webasto, Eberspächer,Ardic tai Autotherm(Binar) huolto

          

KÄYTÖSSÄMME ON LAITEKOHTAISET VIKAKOODINLUKIJAT:
 
-EBERSPÄCHERIN EASY-SCAN
-WEBASTON THERMOTEST
-VOLVO (ARDIC) VIDA
-AUTOTHERM (ent. Binar) PC-Testeri
-Merkkikohtaiset lämmittimien vikakoodien luku


LUIGINPAJA.FI ON VALTUUTETTU WEBASTON JÄLLEENMYYJÄ
Webasto -asennukset

Webasto & Eberspächer & Ardic & Autotherm (ent. Binar) -lisälämmittimien korjaus

Lämmitin ei toimi = korjauksen tarve

Lämmitin toimii ja savuttaa = huollon tarve (Katso linkistä esimerkkivideo)

HUOLTAMATON LAITE VOI: SAVUTTAA, LÄMMITTÄÄ HUONOMMIN, KULUTTAA POLTTOAINETTA, VOI OLLA ETTEI KÄYNNISTY KUN SITÄ TARVITAAN!
-Myös hehkuva karsta voi “huijata” liekkivahtia, vaikka lämmitin on todellisuudessa sammunut -> tulipalovaara!

Riippuen laitteen käyttöasteesta, huoltoa suositellaan alkaen 24kk välein.


HUOM! Jos laitteen ikä lähestyy 10 vuotta, mietittävä aina lämmittimen uusintaa


 

JÄLKIASENNETTU Webasto, Eberspacher ja laite ei toimi, luetaan ensin vikakoodit (49€) ja sitten tiedämme mitä laitteelle tulee tehdä tämän jälkeen.
HUOM! Mikäli testi/laitteen pistoke ei ole suoraan luettavassa paikassa, sen “kaivaminen” nostaa hintaa. Tämä riippuu asennustavasta.
-Irtonaisen jälkiasennettavan lämmittimen vikakoodien lukeminen 79 € (suurempi työ)

TEHDASASENNETTU polttoainekäyttöinen lämmitin (Webasto / Eberspacher / Ardic) ei toimi, vikakoodit luetaan auton oman pistokkeen (OBD) kautta 39 €
-Irtonaisen tehdasasennetun lämmittimen vikakoodeja  ei voi lukea ilman autoa eikä laitetta voi koekäyttää. 

HUOM! Irtoinaisen lämmittimen korjaukselle ei voi koekäytön puutteen vuoksi myöntää takuuta.


Suosittelemme aina huoltoa samalla:

Jos laite toimii, mutta ääntää, savuttaa, haisee tms. laite tarvii huollon. Keskimäärin Webaston ja Eeberin huoltoon kuulu:
-Laitteen purkaminen ja karstojen puhdistaminen
-Tiivisteiden uusinta
-Hehkutulpan ja suuttimen(sihdin)uusinta

Laite ja mallikohtaisia eroja on osien/huollon tarpeessa, mutta perus 4-5kw Eberin huolto maksaa n. 249 € + laitteen irroitus/kiinnittäminen autoon +osat(mahdollisesti palopesä tms. osia)

Automalli ja asennuspaikkaeroja on hyvin paljon, joten laitteen irroittamisen hintaa ei voi sanoa ennenkuin laite nähdään, valitettavasti. Hinnat ovat normaalisti n. 100-300€ välissä.

HUOM! Mikäli on EPÄILYSTÄ että auton polttoaineen joukossa on jotain “väärää”, informoi tästä ennakkoon. On tullut vastaan tapauksia, jossa lämmitin huolletaan (tai jopa uusitaan) ja uusi lämmitin ei käynnisty polttoaine-ongelman vuoksi. Tankista tuleva lika tukkii uuden lämmittimen välittömästi -> avattava uudestaan ja huollettava + huuhdeltava auton tankki!

 

 

HUOMIOITHAN SEURAAVAN OMINAISUUDEN
TEHDASASENTEISISSÄ LISÄLÄMMITTIMISSÄ:

Monet tehtaan lisälämmitimet ovat osa päästöjenhallintaan
-> ajoneuvo ohjaa itse lämmitintä päälle (kelin mukaan)

Ajoneuvo ei tiedä matkan pituutta. Lämmitin voi käynnistyä JOKA auton siirrossa: Esim. lyhyt työmatka ja perhe-elämä:
1. Auto käyntiin aamulla, 2. Auto käyntiin päiväkodin pihalla, 3. Auto käyntiin huolto-aseman pihalla, 4. Auto käyntiin ruokatunnilla,
5. Auto käyntiin takaisin töihin.  6. Auto käyntiin kotimatkalle, 7. Auto käyntiin päiväkodilta, 8. Auto käyntiin kodilta, 9. Auto käyntiin kaupan pihalta

Lisälämmitin käy liian lyhyen jakson 9 x vuorokaudessa
-> lämmitin tukkeutuu ja alkaa savuttamaan. 
-> savuttaa ajoittain paljon, aina lyhyiden polttojen jälkeen


Vaihtoehto 1: Lämmittimen oikeaoppinen käyttö:

-VÄHINTÄÄN JOKA 4 POLTTOKERTA TULISI OLLA “TÄYSIPITKÄ”, vähintään 15 minuuttia

-Lämmitin muuten karstoittuu pilalle, hyvinkin nopeasti.
-Pahasti karstainen lämmitin, ei enää puhdistu polttamalla



Vaihtoehto 2: Lämmittimen huolto.

-Puhdistaa lämmittimen ja poistaa savutuksen.
-HUOM! Karstat ja ongelmat palaavat takaisin “väärälllä” käytöllä.


 

 

Huomioitavaa jälkeenpäin asennetuissa lisälämmittimissä:

Lämmityspaikat ovat usein todella ahtaita ja epäedullisia mm. vesiletkuille.
Vaikka vesiletkut tuetaan parhamipien mahdollisuuksien mukaan, paikat ovat monesti niin ahtaita
(ja tekniikan eläessä tukikumien varassa) että vesiletkujen elinikä on hyvin rajallinen.

Suosituksena on, että vesiletkujen kuntoa tarkkaillaan erityisesti joka huollossa ja
on varauduttava letkujen uusintaan n. 100tkm / 5 vuoden välein.