moottorin sisäinen pesu

 

 

1.ÖLJYTILAN HUUHTELU (ENNAKOIVAA HUOLTOA)

-Öljynvaihdon yhteydessä alk. 29 € *
-ilman moottorin ennakko-oireita, ennakoiva huolto
-Moottorin sisäpuolen huuhtelu 4l öljytilavuuteen saakka, lisätilavuuslitrat 5€ / litra
-Öljynvaihdolla alk 119 €*
-Ennakoivaa huoltoa ennen oireiden alkamista

 

2. ÖLJYTILAN PESU

-Öljynvaihdon yhteydessä alk. 79 € *
-ilman moottorin ennakko-oireita, ennakoiva pesu
-Moottorin sisäpuolen pesu 4l öljytilavuuteen saakka, lisätilavuuslitrat 10€ / litra)
-Öljynvaihdolla alk 149 €*
-Alkavaa karstoittumista, naputtava venttiili tms. pieni oire

 

3. PAHASTI KARSTOITTUNEEN ÖLJYTILAN YLÄ- JA ALAPUOLINEN HARDCORE -PESUPAKETTI

-Öljynvaihdon yhteydessä alk. 159 € *
-Moottorin sisäpuolen pesu tehokkalla KENT Engine Flush pesuaineella, maksimiannostuksella
(sis. työ ja pesuaineet 4l öljytilavuuteen saakka, lisätilavuuslitrat 10€ / litra)
-Öljynvaihdolla alk. 229 €*
-Öljyvaihdon jälkeen lisätään KENT Oil Enhancer Plus lisäaine


*HUOMIOITAVAA

-Pesuaine riittää enintään 4 litran tilavuuteen
-Öljynvaihtotarjous enintään 5W40 perusöljyllä, 4 litraan asti lue lisää: https://luiginpaja.fi/oljynvaihto/
(suuremmat öljymäärät ja öljynvaatimusluokat nostavat hintaa)

MILLOIN HARDCORE -PESUPAKETTI? Esimerkkejä
-Voimakkaat venttilinnostajan naputtamiset
-Liimaventtiili-ilmiöissä
-VVT-Yksikköihin liittyvissä ongelmissa (hitaus, toimimattomuus)
-ÖLJYNKULUTUSREMONTTEJA EDELTÄVÄ HUOLTOTOIMENPIDE
LUE LISÄÄ TÄSTÄ  ->  https://luiginpaja.fi/vag-oljynkulutus/
        – Suoritettava ennen moottorin korjauspäätöstä (monen autoliikkeen / vakuutuksen takuuehto)
– Öljynkulutus voi tippua lähes litrasta muutamaan desiin / 1000km (VAG korjausraja 0,5l / 1000km)
– Öljynkulutusseurannassa pesun ja öljynvaihdon jälkeen ajetaan 500/1000km ja öljyn taso tarkistetaan uudelleen korjaamolla.

 

 

4. ÖLJYTIIVISTEIDEN YMS. TIIVISTEIDEN HIKOILUN KORJAAMINEN

-Öljyvaihdon jälkeen lisätään KENT Engine Stop Leak  lisäaine 29 € max 5l öljytilavuus
-Vaikutus alkaa vasta 500-1000km ajon jälkeen

 

SISÄPUOLELTA LIKAISEN MOOTTORIN OIREITA:

HUOM! Mikäli auto herjaa öljypaineesta, korjaamattomana se aiheuttaa lähes välittömästi pysyvän moottorivaurion,
autolla ei saa ajaa tämän jälkeen eikä autoa saa edes käyttää jos öljynpaine puuttuu!

Seuraavissa tapauksissa suosittelemme VÄHINTÄÄN moottorin sisäpuolen pesua (öljytila)

  • Auto (joissa hydraulinen jakopään kiristäjä tai nokansäätöyksikkö (VVT))
    -herjaa moottorin/nokan ajoitusta,
    -herjaa nokka-akselin säätöä tai
    -herjaa muuttuvaa venttiilinajoitusta.
    -Jakoketju tms. rallattaa (ketju on öljypainekiristeinen)
  • Moottori nakuttaa ajoittain, välillä ääni voi hävitä tai pahentua.
  • Kylmäkäynnistyksessä kestää kauan, että moottorista häviää ylimääräiset mekaaniset äänet (öljy täyttää liian hitaasti nostimet yms.)
  • Öljytikun päässä öljy vaikuttaa paksulle “tervalle” ei ole notkeaa / juoksevaa.
  • Öljykorkin / öljytikun / huohottimen alueella on vaaleaa / harmaata “öljylimaa”
    -Tämän lisäksi usein vaaditaan  huohotinjärjestelmän puhdistamisen.  Katso myös: https://luiginpaja.fi/huohotin/
  • Öljynpainevalo ei sammu,sammuu viivellä tai vilahtaa / palaa välillä.
    -Öljysihti voi olla tukossa!
    -Öljynpainekanava paineanturille voi olla tukossa! (Paineanturi voi olla tukossa/rikki)
  • Ulostuleva öljy on klimppistä
    -Öljy paakkuuntuu, eikä enää pilko likaa itseensä
  • Liimaventtiili-ilmiöt:
    -Varsinkin jos auto on seissyt pidempään + lyhyitä ajomatkoja -> auto ei käynnisty millään (pyörittää kuin jako olisi sekaisin)
    -Öljykarsta/terva/musta mönjä valuu venttiilin varteen jumittaen venttiilin / nostajan, niin että venttiilin jousi ei jaksa sulkea venttiiliä
    -Vaihtoehtoisesti venttiilinnostaja täyttyy, mutta ei pysty tyhjentymään, venttiilit jää auki
    (HUOM! SAMA ILMIÖ ON MYÖS ERITTÄIN KARSTAISESSA MOOTTORISSA! Siihen ei auta öljytilan pesu)
    -Auton saa käyntiin moottoria purkamatta, jos “sahaa” väkisin, akku tai pari menee JOS STARTTIMOOTTORI EI PALA!
  • Turbon vaihto (takuun edellytys)
  • Autolla on ajettu yli 200 tkm Longlife-öljyillä (pitkät öljyvaihtovälit)

 

Näissä tapauksissa on yksi todennäköinen vaihtoehto, että moottoriöljy on muuttunut “tervaksi” ahtaissa kanavissa ja näin ollen estää moottorin toiminnan oikein. Tai öljykarsta joka kertyy moottorin seinämiin irtoaa ja tukkii öljysihidin estäen öljyn saamisen. Moottorin pesulla voidaan yritää pelastaa moottori, mutta voiteluhäiriöt ovat voineet aiheuttaa jos pysyvän moottorivaurion, eli moottorin (varsinkin Turbon) kestävyyttä voi vain kokeilla…

MOOTTORI VOI HAJOTA KOKONAAN PESUN AIKANA TAI VÄLITTÖMÄSTI SEN JÄLKEEN,
JOS EDELLÄOLEVAT OIREET OVAT OLLEET ENNEN PESUA ! ! !
Pesu voi liuottaa sellaiset määrät karstaa liikeelle.

HUOM! Pahimmissa tapauksissa käsittely on uusittava kerran tai useasti tai moottori fyysisesti avattava.

SYITÄ MOOTTORIN LIKAANTUMISEEN:

Huonolaatuinen moottoriöljy
-Hyvälaatuinen öljy pesee moottoria ja estää karstan muodostumisen
-Huonolaatuinen öljy palaa kovissa lämpötiloissa kiinni moottoriin

Liian harvoin vaihdetut moottoriöljyt

Lyhyet ajomatkat (öljyt vaihdettava usein jos lyhyttä ajomatkaa)

Moottorin (yli) kuumeneminen
-Öljy palaa kiinni (huonolaatuinen öljy)

Longlife-huoltovälit suomen oloissa

Auton ikä / moottoria ei ole koskaan pesty sisäpuolelta

 

MOOTTORITILAN PESU ON HALPA TAPA PITÄÄ HUOLTA MOOTTORIN KUNNOSTA!
SÄÄNNÖLLISESTI TEHTY MOOTTORIN SISÄINEN PESU PITÄÄ VOITELUN KUNNOSSA!
SUOSITUS TEHDÄ SISÄPUOLEN PESU VÄHINTÄÄN 80 TKM / 48KK VÄLEIN

 

Hakusanoja: Öljynkulutus , Auto savuttaa sinistä savua , moottori naputtaa , öljykarsta , moottori savuttaa , likainen moottori, vw öljynkulutus, öljynkulutus, audi öljynkulutus, skoda öljynkulutus, seat öljynkulutus, auto kuluttaa öljyä, öljynkulutus remontti, öljynkulutus korjaaminen, auto kuluttaa öljyä, männnänrenkaa jumissa,