Nykyautoissa “pallonivel” tai “hela” ei riitä kertomaan mistä osasta on kysymys.
-Palloniveliä voi olla etupään tuennassa jopa 6kpl / puoli -Mikä niistä?
-Alapalloniveliä on 2kpl; etummainen ja takimmainen (tai ylempi / alempi) -Kumpi niistä?
-Yläpalloniveliä on 2kpl; etummainen ja takimmainen (tai ylempi / alempi) -Kumpi niistä?
-Pyysin vain alapalloinvelen vaihtoa -Miksi tarjotaan tukivartta?
-Heloja voi olla etupään tuennassa jopa 7kpl / puoli -Mikä niistä?
Alempana esitetty kolme eri pyöräntuentaperiaatetta:
-Perinteinen,
-VAG
-MB/BMW
Perinteinen, yksinkertainen rakenne:
-Alapallonivel
-Etummainen hela
-Takimmainen hela
(Sekä kuvassa näkymätön raidetangon pään pallonivel)
VAG MONIVARSITUENTA PERUSPERIAATE
-Vuosimalli-, rakenne,- ja muita poikkeamia löytyy.
Audi A4, A6, A8 ja VW passat autojen etupäässä, monivarsituennassa on niveliä 12kpl!
PALLONIVELIÄ EI SAA ERIKSEEN! Pallonivel on integroitu tukivarteen. On vaihdettava aina KOKO TUKIVARSI!
Mikäli tukivarren hela on väljä, on syytä miettä, kannataako ko. helaa vaihtaa erikseen:
-Jos alapallo menee väljäksi, tukivarsi on syytä uusia kuitenkin
-Helan vaihto = tukivarsi irti, prässäystyö, tukivarsi asennus
-Helan vaihdon kokonaishinta ei paljoa poikkea koko tukivarren vaihdosta
Esim: Yhden ylätukivarren vaihtohinta on 149€ (jos ns. 2 tunnin pultti irtoaa joka on usein jumissa ja TUPLAA vaihtotyön osuuden) + osa alk. n. 70€.
-Yhden hela prässääminen 49€ ->Suositus miettiä tukivartta, sillä pallonivel jää kuitenkin vanhaa…
Aina kun pyöräntuennan osia uusitaan, pyöränkulmat olisi hyvä tarkistaa (3D mittaus + säätöä max 15 min 89 €).
Eli yhden nivelen oikeaoppinen vaihtohinta on LÄHES 300 €, pahimmillan jopa 450 €…
Tämän vuoksi suosittelemme seuraavaa: Kaikki etupään nivelet (12 kpl) uusinta yhellä kertaa (sis pultit, mutteri jne), jos “2-tunnin” pultti aukeaa on aurauskulmien kanssa, niin koko operaatio on alk. 899€.
(ns. kahden tunnin pultti voi olla jumissa, mutta sen voi kunolla kuumentaa auki, kun molemmat ylätukivarret uusitaan.
14. TAAMPI YLÄTUKIVARSI
Vaihtotyö 149 € / kpl
Osat alk 79 €
13. EDEMPI YLÄTUKIVARSI
Vaihtotyö 149 € / kpl
Osat alk 79 €
21. TAAEMPI ALATUKIVARSI
Vaihtotyö 69 € / kpl
Osat alk 109 €
1. EDEMPI ALATUKIVARSI
Vaihtotyö 109 € / kpl
Osat alk 109 €
MB / BMW MONIVARSITUENTA PERUSPERIAATE
-Vuosimalli-, rakenne,- ja muita poikkeamia löytyy.
PALLONIVELIÄ EI SAA ERIKSEEN! Pallonivel on integroitu tukivarteen. On vaihdettava aina KOKO TUKIVARSI!
Mikäli tukivarren hela on väljä, on syytä miettä, kannataako ko. helaa vaihtaa erikseen:
-Jos alapallo menee väljäksi, tukivarsi on syytä uusia kuitenkin
-Helan vaihto = tukivarsi irti, prässäystyö, tukivarsi asennus
-Helan vaihdon kokonaishinta ei paljoa poikkea koko tukivarren vaihdosta
Helat (punaisella merkityt) 20 – 50 € riippuen laadusta ja saatavuudesta, vaihtotyö alk. 100 € / kpl
1. Reaktiotangot 100 – 250 € riippuen laadusta ja saatavuudesta, vaihtotyö alk 60 € / kpl
2. Alatukivarret 100 – 350 € riippuen laadusta ja saatavuudesta, vaihtotyö alk 60 € / kpl
3. Koiranluut 20 – 70 € riippuen laadusta ja saatavuudesta, vaihtotyö alk 39 € / kpl
LOPULLINEN OSA TULLAAN VARMISTAMAAN AINA REKISTERITUNNUKSELLA!
Alustan osien jälkeen suositellaan AINA pyörienkulmien suuntaamista:
https://luiginpaja.fi/3d-nelipyorasuuntaus/