Prässättävä pallonivel peltisessä tukivarressa

 

     

Autot joissa on prässättävä pallonivel ja peltinen alatukivarsi:

Pelkän pallonivelen vaihtoa ei suositella ja jos se uusitaan asiakkaan pyynnöstä, työ on takuuton.

Pallonivelen pysyminen tukivarressa on pelkän prässäyksen paineen varassa. Liitos on uutena erittäin
kestävä, mutta liitos löystyy kun alkuperäinen pallonivel irroitetaan ja tukivarsi alkaa korrosioitumaan.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää:
-Pallonivelen voi yrittää kerran vaihtaa (mistä tieto, onko sitä ennemmin vaihdettu)
-Max 5 vuotta vanhaan autoon (korrooosio iskee ja heikentää liitosta / tukivartta)

Näissäkin tapauksissa on riski että se löystyy myöhemmin, takuuta ei voi koskaan antaa

Mikäli palloniveltä ollaan vaihtamassa ja uusi pallonivel ei “kiristy” tukivarteen, on kustannuksena pallonivelen vaihto JA tukivarren uusinta…

 

     

IRRONUT PALLONIVEL JA LAITTOMASTI HITSATTU PALLONIVEL

 

 

 

SUOSITTELEMME AINA UUSIMAAN KOKO TUKIVARREN TAKUU JA VASTUUKYSYMYKSIEN VUOKSI!

 

Palloniveltä ei voi esim. hitsata kiinni ja vaikka monessa on sokka varmisteena, katsastus hylkää jos
nivel on väljä pesässään.

Usein peltinen alatukivarsi on suhteellisen halpa ja tukivarren mukana tulee etummainen ja takmmainen kiinnityshela mukana

-Nopea vaihtaa
-Ei riskejä irtoamisesta
-Uudet helat (jotka monesti myös katsastuksen hylkäyksen syy)
-Parempi ajettavuus (löysät kumit tekevät autosta löysän ajettavan nopeuksilla)
-Yleensä edullisempi kuin pallonivel + helat erikseen vaihdettuna

 

UUSI PELTINEN ALATUKIVARSI, JOSSA KAKSI HELAA

 

 

“Vaikka pallonivelet voivat kestää 120tkm tai enemmän, ne eivät kestä ikuisesti.
Niiden todellinen käyttöikä riippuu ajotottumuksistasi, tieolosuhteista ja altistumisesta tieroiskeille ja suolalle.
Kun pallo ja vastapinta kuluvat, välys kasvaa ja pallonivel löystyy.”

 

AINA ALUSTAN OSIEN VAIHDON JÄLKEEN AUTOSTA ON MUISTETTAVA SÄÄTÄÄ PYÖRÄNKULMAT:

Lue lisää kulmien säädöstä: https://luiginpaja.fi/3d-nelipyorasuuntaus/