Ennen vuotta 1995 valmistettujen autojen mukana toimitettiin alun perin R-12 Freoni, kylmäaine.
Valmistus lopetettiin mahdollisen otsonivaurion vuoksi.
Käyttö kielletty uusissa laitoksissa ja laitteissa 1.1.1995 alkaen
Käyttö kielletty huollossa 1.1.2001 alkaen
Vuoden 95 jälkeen valmistetut autot vaativat otsoniystävällisempää kylmäainetta, joka tunnetaan nimellä r134a
R-12 JÄRJESTELMÄÄN EI SAA LAITTAA R134A KYLMÄAINETTA! Eri öljyt, eivät sovi keskenään!
Vaihtoehtoina järjestelmän toimintaan saattamiseen on seuraavat toimenpiteet:
1. KOKO JÄRJESTELMÄN “RETRTOFITTAAMINEN” eli muokkaminen R134A aineelle sopivaksi (iso työ)
-Kompressorin öljyjen vaihtaminen
-Kaikkien putkien ja kennojen huuhtelu
-Kaikkien tiivisteiden uusiminen
-Kuivaimen uusiminen
-Täyttöliittimien päivittäminen R134A muotoon
-Jne.
Remontin kokonaisarvio tuhansia €uroja
2. VANHAN, KOKONAAN TYHJENTYNEEN JÄRJESTELMÄN TÄYTTÄMINEN KORVAAVALLA KYLMÄAINEELLA;
-Suositus tehdä AINA korkepainetesti ennen järjestelmän täyttämistä:
lue lisää https://luiginpaja.fi/ilmastoinnin-vuotokorjaus/
VUOTAVAA JÄRJESTELMÄÄ EI SAA TÄYTTÄÄ
-Mikäli järjestelmässä on jotain kylmäainetta, se on otettava talteen ja toimitettava EKOKEM ongelmajätteisiin.
tyhjän järjestelmän kanssa talteenotettavaa kylmäainetta ei ole
-R12 Korvaavia kylmäaineita ovat mm. R413A(ISCEON 49) / R437A
-Ilmastoinnin täyttö korvaavalla kylmäaineella 99 €
-Korvaava kylmäaine 0,3 € / grammaa
Usein wanhojen autojen järjestelmät ovat +1kg järjestelmiä, eli täytön kokonaishinta on yleensä 400 – 500 €
HUOM!!! R12 Korvaavavat kylmäaineet ovat tehokaampia -> voi aiheutta helpommin jäätymistä matalissa lämpötiloissa (alle +25)
Suosituksena käyttää puhallinta kovemmalle teholla, mikäli ilmastointia käyttää matalissa lämpötiloissa