Uudempien autojen ilmastoinnin kylmä-aineena on R744 (hiilidioksidi)
R744 on ympäristöystävällinen, sillä on nolla-ODP (Ozone Depletion Potential) ja erittäin matala GWP (Global Warming Potential).
Sillä on myös termodynaamiset ominaisuudet ja matala energiankulutus.
Tärkeä ero R744:n ja muiden kylmäaineiden välillä ovat sen paine- ja lämpötilaominaisuudet:
sen korkean paineen ja matalan kriittisen lämpötilan takia jäähdytysjärjestelmät vaativat niihin soveltuvia laitteita.
R744 ILMASTOINNIN HUOLTO: 249 €
-Sis. CO2 Kylmäaineet
Lue lisää ilmastoinnin huollosta: luiginpaja.fi/achuolto/
Lue lisää ilmastoinnin korjauksesta: luiginpaja.fi/ilmastoinnin-vuotokorjaus/
R744 CO2 asiasta yleistä tietoa:
R744 Komponenttien mitoituksessa on jouduttu ottamaan huomioon korkea käyttöpaine
R744:n GWP on 1, joten sillä on erittäin alhainen vaikutus kasvihuoneilmiön syntyyn. Kuitenkaan sen käyttö ei ole täysin ongelmatonta.
Hiilidioksidin painetasot ovat korkeita eikä sen käyttäytyminen kylmäaineena ole samanlaista kuin hiilivetyjen; paine on korkea ja kriittinen lämpötila on matala.
Tästä huolimatta CO2:n käyttäminen ajoneuvoilmastointien kylmäaineena on nähty turvalliseksi.
Korkea käyttöpaine (jopa 140 bar) on aiheuttanut päänvaivaa, sillä korkeaan paineeseen puristaminen vaatii ilmastointikompressorilta paljon energiaa.
Tämän on nähty kostautuvan ajoneuvon polttoaineenkulutuksen pienenä, mutta havaittavana kasvuna.
Lisäksi ilmastoinnin kylmäainekierron osat on mitoitettava korkean painetason mukaisesti. Korkeat toimintapaineet vaativat huolellisen suunnittelun ja lujuutta komponenteilta.
Jatkonäkymiä
Muutaman viime vuoden aikana R744-kylmäainekierron kehittäminen on saanut uutta vauhtia, sillä ajoneuvoteollisuuden laitteisto- ja osatoimittajat ovat ilmoittaneet jatkojalostaneensa systeemiä niin, että sellainen voidaan huolettaa ottaa ajoneuvokäyttöön entistä laajemmin.
Kylmäaineena R744 on suhteessa edullista. Huollossa auton kylmäainekierron tyhjentäminen tapahtuu päästämällä kylmäaine huoltolaitteen ohjaamana ulos, joten sitä ei ole tarpeen kierrättää.
R744:n kannalta varteenotettavana käyttökohteena nähdään sähkökäyttöiset autot, joissa kylmäaineen kiertopiiriin kuuluu lämpöpumppu.
Ajoneuvon sisällä oleva CO2-tunnistin valvoo hiilidioksidipitoisuutta ohjaten ilmastoinnin ilmanottoa, varoittaen tarvittaessa kuljettajaa ja tarpeen tullen kytkien pysäköidyssä autossa tuuletuspuhaltimen toimintaan.