KÄYTTÖÖNOTTOPÖYTÄKIRJA, VAURIOPOISTOTARKASTUS Hinta on merkki, malli ja vauriokohtainen! Alk. 299 €
Vaurioitumattoman sähkö- tai Hybridiauton ELE-tarkistus alk. 99 € (alk. 49 € täyshuollon yhteydessä)
Vauriolunastetut sähkö- tai hybridiautot, jotka myynnissä COPART (ent. autovahinkokeskus) kautta.
HV (High-Voltage) järjestelmälle on tehtävä käyttöönottopöytäkirja ennen auton katsastusta.
Kyseessä on sama asia kuin esim. korin mittaus, pyöränkulmat tms. Trafi tarvii dokumentoinnin että auto on asiallisesti
ja ammatitaitoisesti korjattu, ettei kuluttaja saa autoa joka ei ole sähköturvallinen.
Mikäli viretiedoissa on kirjattu: KAASU-, HYBRIDI-, TAI SÄHKÖAJONEUVO, ajoneuvon koko järjestelmä on tarkistettava, vaikka sitä ei olisi korjattu.
-Ennen auton tuomista on kirjallisesti kerrottava mitä korkeajänniteosia on irroitettu tai uudelleenkytketty -> kirjoitetaan työmääräykseen
-Saatava kuvat vauriosta -> dokumentoidaan
-Purettava näkyville vaurioalueen ja lähialueen HV-johdotus ja komponenti -> kuvataan/dokumentoidaan/tarkistetaan johdot silmämääräisesti.
Kirjallisen selostuksen ja kuvien perusteella arvioimme tarvittavan purkutarpeen tarkistukseen.
Huomioithan, että vähänkään itse korjattua HV järjestelmää ei voida katsastuksessa hyväksyä jos korjauksen on suorittanut pätevöitymätön henkilö
“Korjauksen sähkötyöturvallisuudesta vastaava henkilö on nimettävä, sekä korjaajan pätevyys vaadittaessa osoitettava”
Esim. HV osia ei saa irroittaa/asentaa/vaihtaa ilman pätevöitymistä ja dokumentoituja vuotovirtamittauksia
Copart tiedote asiasta:
Ajoneuvon kaasu-, sähkö- ja/tai hybridijärjestelmissä voi olla vaurioita jotka eivät ole valokuvista havaittavissa. Ajoneuvo on korjattava valmistajan korjausohjeiden mukaisesti, voimassa olevaa lainsäädäntöä, määräyksiä ja suojeluohjeita noudattaen. Kaasuajoneuvon korjaus- ja säätötöissä on muun muassa noudatettava valtioneuvoston asetusta 558/2012 kaasuasennusliikkeiden oikeuksien ja vastuuhenkilöiden pätevyysvaatimusten osalta. Kaasuajoneuvon kaasujärjestelmien jälkiasennus-, korjaus- ja huoltotyöt, joihin sisältyy kaasujärjestelmän säätötarvetta edellyttävät hyväksytyn liikkeen vastuuhenkilöltä vähintään pätevyysluokkaa P kaasu. Hybridi- ja sähköajoneuvon korjaus on sähkötyötä ja korjauksessa edellytetään sähkötyöturvallisuusmääräysten noudattamista. Työn suorittajan on oltava riittävästi perehtynyt tai perehdytetty sähkötyön vaaroihin (Sähköturvallisuuslaki 56 §). Korjauksessa edellytetään sähkötyöturvallisuusstandardin SFS 6002 noudattamista. Lisäksi korjaajan on perehdyttävä korjattavan ajoneuvomallin sähköjärjestelmään turvallisen sähkötyön varmistamiseksi. Valmistaja voi korjausohjeissaan edellyttää korkeajänniteakuston vaihtoa, erityisesti jos sen rakenne tai turvalaite on vaurioitunut. Korjauksen sähkötyöturvallisuudesta vastaava henkilö on nimettävä, sekä korjaajan pätevyys vaadittaessa osoitettava (esim. SFS 6002 sähköturvallisuuskoulutus ja/tai ajoneuvomallin sähköjärjestelmään perehtyminen). Ajoneuvon korkeajännitejärjestelmälle on tehtävä käyttöönottotarkastus ja esitettävä käyttöönottopöytäkirja rekisteröintikatsastuksen ja/tai korjausvalvonnan yhteydessä.
COPART: Katso ohjeistus sähkö- ja hybridiajoneuvojen ostajalle.
Vaadittava pätevyydet on oltava: