Transit pyöränlaakeri

Ford Transiteissa alkaen kolmas sukupolvi, jarrulevyjen ja laakereiden rakenne on “käänteinen” lähes kaikissa variaatioissa.
Perinteinen ratkaisu autoissa on se, että jarrulevyn vaihtamisen jälkeen vaihdetaan laakeri.

Näissä Transit-malleissa laakeri on ennen jarrulevyä, joten aina kun vaihdetaan jarrulevy, on pyöränlaakeri irroitettava!

Valitettavan usein ongelmia on seuraava:
-Laakerin pultit ovat ruostuneet niin pahoin, että kantaa ei ole jäljellä mistä avata
-Laakerin pultit ovat ruostuneet niin pahoin, että vaikka kuumentaa, pultit voivat katketa tms.
-Laakeri “aukeaa” kun navan irroitaa, eli laakeripaketti ei pysy koossa
-Laakeri on navassa jumissa, vaikka pultit on avattu
-ABS-anturi ei aukea ehjänä jne…

Yhden laakerin vaihtotyö on UUTEEN autoon alkaen 149 € / kpl  -> 298€ / akseli
-Valitettavan usein se on vain osa kulusta vanhassa autossa, aikaa voi mennä ruostuneisiin jumeihin.
-Kun laakerin saa irti, samalla työlle:

Jarruosat ALKAEN (riippuu mallista / mallista / jarrulevyn laadusta)
-Levyt, palat, asennussarajat ja kulutusanturi ETEEN  249 €
-Levyt, palat, asennussarajat ja kulutusanturi TAAKSE 199 €

Laakerit 100 € – 299 € (riippuu akselista / mallista / laakerin laadusta)

SUOSITUS ON VAIHTAA AINA LEVYT, PALAT JA LAAKERIT, JOS OLLAAN VAIHTAMASSA LEVYÄ TAI LAAKERIA!

Eli “kaikki” oikein tehtynä on alkaen n. 1500 € (riippuu akselista / mallista / jarrulevyn / laakerin laadusta)

Jos tehdään “yhtä akselia”, etuakseli on usein hieman arvokkaampi kuin taka-akseli.

Transitin ollessa painava hyötyajoneuvo, suositus on miettiä laadukkampia laakerita ja jarrulevyjä, halvimpien (takuu 6kk/15tkm) sijaan

Jarruremontissa: Toki auto voidaan koota vanhoilla laakerilla, jos mahdollista, mutta kauanko on laakerin elinikä vielä?
-Kuluttajariitalautakunnan lausunnoissa “100tkm ajettu laakerin on jo kestänyt tavanomaista kauemmin.”

Laakeriremontissa: Jarrulevy on kovilla, jos laakeri on navassa jumissa. On mahdollista että levy vaurioituu jumissa olevan
laakerin irroituksessa.