Ford Transiteissa alkaen kolmas sukupolvi, jarrulevyjen ja laakeriden rakenne on “käänteinen” lähes kaikissa variaatioissa.
Perinteinen ratkaisu autoissa on se, että jarrulevyn vaihtamisen jälkeen vaihdetaan laakeri.
Näissä Transit-malleissa laakeri on ennen jarrulevyä, joten aina kun vaihdetaan jarrulevy, on pyöränlaakeri irroitettava!
Valitettavan usein ongelmia on seuraava:
-Laakerin pultit ovat ruostuneet niin pahoin, että kantaa ei ole jäljellä mistä avata
-Laakerin pultit ovat ruostuneet niin pahoin, että vaikka kuumentaa, pultit voivat katketa tms.
-Laakeri “aukeaa” kun navan irroitaa, eli laakeripaketti ei pysy koossa
-Laakeri on navassa jumissa, vaikka pultit on avattu
-ABS-anturi ei aukea ehjänä jne…
Yhden laakerin vaihtotyö on UUTEEN autoon alkaen 149 €
-Valitettavan usein se on vain osa vanhassa autossa
-Kun laakerin saa irti, samalla työlle
Jarruosat ALKAEN (riippuu mallista / mallista / jarrulevyn laadusta)
-Levyt, palat, asennussarajat ja kulutusanturi ETEEN 249 €
-Levyt, palat, asennussarajat ja kulutusanturi TAAKSE 189 €
Laakerit 100 € – 299 € (riippuu akselista / mallista / jarrulevyn laadusta)
SUOSITUS ON VAIHTAA AINA LEVYT, PALAT JA LAAKERIT, JOS OLLAAN VAIHTAMASSA LEVYÄ TAI LAAKERIA!
Eli “kaikki” oikein tehtynä on alkaen n. 1500 € (riippuu akselista / mallista / jarrulevyn/laakerin laadusta)
Jos tehdään “yhtä akselia”, etuakseli on usein hieman arvokkaampi kuin taka-akseli.
Transitin ollessa painava hyötyajoneuvo, suositus on miettiä laadukkampia laakerita ja jarrulevyjä, halvimpien (takuu 6kk/15tkm) sijaan
Jarruremontissa: Toki auto voidaan koota vanhoilla laakerilla, jos mahdollista, mutta kauanko on laakerin elinikä vielä?
-Kuluttajariitalautakunnan lausunnoissa 100tkm ajettu laakerin on jo kestänyt tavanomaista kauemmin.
Laakeriremontissa: Jarrulevy on kovilla, jos laakeri on navassa jumissa. On mahdollista että levy vaurioituu jumissa olevan
laakerin irroitukessa.