VAG ACC Mukautuva vakionopeussäädin perusasetukset ja kalibrointi

 

   

Mukautuva vakionopeussäädin ACC lisää merkittävästi mukavuutta ja turvallisuutta.
ACC auttaa säilyttämään aiemmin määrittämäsi nopeuden ja etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon.
Ennakoiva nopeussäätö ottaa huomioon nopeusrajoitukset navigaattorin karttamateriaalista sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän tiedot ja säätää ajonopeuden rajoituksen mukaiseksi.
Lisäksi järjestelmä ottaa huomioon esimerkiksi jyrkät kaarteet, risteykset ja kiertoliittymät – nopeus sovitetaan tien kulkuun sopivaksi, rajoitusta alempiin lukemiin.

ACC mittaa edellä ajavien ajoneuvojen etäisyyden ja nopeuden. Kun järjestelmä yhdistetään DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon, se pysäyttää autosi ruuhkassa ja lähtee uudelleen automaattisesti liikkeelle.
Järjestelmä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan rajojensa puitteissa aina 210 km/h nopeuteen saakka.

ACC EI TOIMI!?

Talvikeleillä tutkaan, joka sijaitsee auton edessä (maski, puskurin alaosa tms.) voi kerääntyä liikaa lunta / loskaa yms.
Jos keula on lumeton ja puhdas, tutkan tulee toimia.

150-200 metrin päässä millin heitto on PALJON. Huonosti kalibroitu ACC voi toimia kaupunkinopeuksilla, mutta nopeuksien noustessa ei toimi


VAG Järjestelmien peruskalibrointipaketti alk. 299 €

1. Ensin on luettava koko auton vikakoodit.
-Jos vikakoodi on kalibroinnista, kalibrointitoimenpiteet voi suorittaa
-ACC:ssä EI saa olla muita vikakoodeja tai auton väylästä muualta tule virheherjoja, jotka vaikuttaa ACC:n toimintaan.
-Jos vikakoodi on kalibroinnista, kalibrointitoimenpiteet voi suorittaa
-Esim. virheellisesti koodattu vetokokukun yksikkö voi tiputtaa ACC:n pois toiminnasta ensimmäisen virtakatkon (akun vaihto tms.) jälkeen.

2. Nelipyöräsuuntaus (max 15 min säätöä)
-Auton on kuljettava suoraan ja ratin on oltava tarkalleen suorassa.
-Nelipyöräsuuntaus on ehdotonta tehdä ja varmistaa ensimmäisenä.
-Renkaat samankokoiset ja täynnä
-Tutka olettaa että ratin olleessa suora, auto menee suoraan

3. Mekaaninen suuntaus
-Jos säätöihin on koskettu
-Jos esim. auton alustaa /puskureita on muokattu
-Anturi ei saa olla vinossa / kallellaan yhtään.

4. Peruskalibrointi
-Tietokoneella tehtävä hienosäätö
-Toimii suomen moottoritienopeuksilla (hienokalibrointi vaatii mittataulukalibroinnin)
-Kalibroinnin jos tekee ilman kulmia / mekaanista suuntausta -> takuuton työ

 

Jos ACC:ssä tai autossa on ACC:hen liittyviä vikakoodeja

-Koodit on saataava pois ennen kalibrointia (paitsi kalibroinnin koodi)
-Yleinen syy toimimattomuuteen on ACC:n hapettuminen sisäisesti -> yksikkö uusittava

     

Jos ACC anturin joutuu uusimaan, edessä on isompi työ:
-Komponenttisuojan vapautus (alkaen n. 2010, riippuen mallista)
-Koodaus
-Ohjelmointi
-Kalibrointi

Jos yksikkö on rikki, autoon voi “downgreidata” ACC:n tilalle CC:n eli perinteisen vakionopeussäätimen, kustannus alk. 199€