VAIHTEISTO / KYTKINREMONTTI

VAIHTEISTON IRROITUS / ASENNUS EI OLE PIENI ASIA!

On otettava huomioon useita asioita ja tässä artikkelissa selostamme yleisimmät ongelmakohdat.

Ennen vaihteiston irroitusta / asennusta on tähän artikkeliin syytä tutustua erittäin huolellisesti.


KYTKINREMONTTI / MANUAALIVAIHTEISTON UUSINTA

Kytkinremonttiin kuuluu normaalisti kytkinsarjan uusinta.

Muut työt, jotka EIVÄT kuulu automaattisesti kytkimen vaihtoon, mutta ovat suositeltuja lisätöitä.

MIKÄLI NÄITÄ TÖITÄ EI TEETÄ SAMALLA, JA NIIHIN  TULEE MYÖHEMMIN ONGELMIA -> KAIKKI TYÖT MENEE UUSIKSI
Vanhoille osille ei voi myöntä mitään toimivuustakuuta

a) Kampiakselin takatiivisteen uusinta
-Voi olla ettei vuoda nyt, entä viikon-kuukauden-vuoden päästä?)
-Suositus uusia aina

b) Vauhtipyörän pultit
-Voivat olla venyviä, uusittava jos takatiiviste uusitaan.

c) Kaksoismassavauhtipyörä + pultit
-Tärinät, värinät, kolina.. Oireet eivät yleensä selviä visuaalisesti / käsin kokeilemalla
-Kytkimelle ei saa takuuta, jos vanha kaksoismassavauhtipyörä

d) Kytkimen työsylinterin
-Ei aina kuulu kytkinsarjaan!
-Jos vaihteiston ulkopuolella, yleensä nopea uusia jälkeenpäinkin

e) Vetoakseleiden / jakovaihteistojen yms. tiivisteet
-Vanha tiiviste ei välttämättä kestä purkamista, vaikka stefat itsessään eivät ole kertakäyttöisiä

f) Vaihteiston / jakovaihteiston öljyt
-Vanhaa voimansiirron öljyä ei suositella koskaan käytettäväksi
-Automaattivaihteissa suositellaan käytetytyn vaihteiston kohdalla AINA huuhtelua korjauksien yhteydessä

g) Pyöräntuennan purkaminen
-Monesti kytkinremontissa joutuu purkamaan pyöräntuentaa / moottorituentaa sellaisista paikoista, joissa
ei välttämättä ole käyty koskaan ennemmin auton historian aikana -> on todennäköistä että irroittamisessa
tulee vastaan uusia ongelmia, jotka viivästyttävät remonttia / nostavat hintaa. Näistä ei pysty ennakkoon antamaan hinta-arviota!

h) Nelipyöräsuuntaus
-Vaihteiston vaihdossa suuntaukseen tulee usein ongelmai (riippuen rakenteesta)
-Joudutaan usein purkamaan niin paljon pyöräntuennan osia, että kulmien tarkistaminen on ensisijaisen tärkeää

 

PURKAMOVAIHTEISTOT:

TUTUSTU HUOLELLISETI AINA HANKITTAVAN VAIHTEISTON TAKUUEHTOIHIN, MITÄ TAKUU PITÄÄ TAI EI PIDÄ SISÄLLÄÄN!

Vaihteiston kuntoa EI näe purkamatta vaihteistoa -> onko uusi vaihteisto varmasti kunnossa?

Vaihteiston välityksiä / ohjainlaitteiden ohjelmistoja tms. EI näe asennusvaiheessa -> onko varmasti tilattu oikea vaihteisto?

Monesti purkamo-osille saa toimivuustakuun, mutta tämä toimvuustakuu EI korvaa:

– Turhia töitä
– Tiivisteitä
– Öljyjä
– Muita oheisongelmia

Harkittava tarkoin, onko halvin käytetty, yksityiseltä ostettu tai halvin purkamo-osa järkevä vaihtoehto?

Suosittelemme aina vaihteistoa joka on koeajettu ja sitä myy tunnettu / iso suomalainen purkaamoketju.

Asiakkaan itse hankkiessa vaihtovaihteiston hän toimii tuotteen tilaajana/myyjänä korjaamolle ja näin ollen vastaa väärään/rikkinäisen/sopimattoman moottorin aiheuttamista kaikista ylimääräisistä kustannuksista.

Me voimme toimia myös ulkomailta hankittava vaihteiston välittäjänä (auttaa auton omistajaa jos esim. moottoria ei löydy suomesta), mutta näissä tapauksissa toimimme ainoastaan tuotteen välittäjänä, emme myyjänä.
Kaikki tuotteen vastuu (sopivuus, takuut yms.vastuut)  jäävät tilaajalle eli asiakkaalle.