Mikäli autossa on lämpö-ongelmia, ne voivat olla ajoissa hoidetteuna todella kallita korjata!
Lämpö-ongelmissa suosittelemme aina auton hinauttamista korjaamolle
Valitettavan usein erittäin kalliden remonttien taustalla on nämä lauseet.
“Lämpömittari oli vain vähän koholla, ei haittaa se laski kyllä”
“Auto ei puhalla sisään lämmintä, lämpömittari ei nouse lainkaan”
“Mä ajan vain kotiin”
“Eihän tuo matka ollut kuin muutama sata metriä”
Auto käyttäjän on huolehdittava autosta ja tarkistettava käyttöohjekirjan mukaisesti nestetasot autosta viikoittain, mukaanlukien jäähdytysnesteen taso.
Jos autossa on vikaa/epäilys ongelmasta, nesteen taso on tarkastettava VÄLITTÖMÄSTI: Ennen liikkelle lähtemistä tai vaikka kesken matkan.
Autoissa voi olla monta paikkaa, mistä Jäähdytysnesteen määrä tarkistetaan: Jäähdytin, paisuntasäiliö, hybridijärjestelmä….
HUOM! SÄHKÖ / HYBIRIDIJÄRJESTELMÄ EI SAA OLLA YHTÄÄN VAJAA JA SINNE EI SAA LISÄTÄ NESTETTÄ
Lue lisää sähkö/Hybiridiautojen jäähdytysjärjestelmästä: https://luiginpaja.fi/sahko-ja-hybridiautojen-jaahdytysjarjestelma/
Esim. perinteinen järjestelmä jossa on erikseen jäähdytin ja paisuntasäiliö: voidaan virheelisesti katsoa, että paisuntasäiliö on täynnä -> jos järjestelmä on vuotava, alipaine ei ime nestettä paisuntasäilöistä!
Näissä järjestelmissä nesteen määrä on AINA tarkistettava suoraan jäähdyttimestä. Asia kannataa varmistaa esim. käyttöohjekirjasta
VAROITUS! Mikäli auto ylikuumenee / neste ei kierrä on noudettava ÄÄRIMÄISTÄ varovaisuutta kun jäähdyttimen korkin avaa:
neste voi purkaututa tulikuumana, paineella -> ÄLÄ POLTA ITSEÄSI!
Jäähdytysjärjestelmän hajotessa on muistettava, että oli vian aiheuttaja työvirhe, osavirhe tai mikä tahansa, jatkovauriot jäävät aina käyttäjän maksettavaksi!
Eli jos autosta hajoaa/irtoaa/rikkoutuu siihen asenettu osa, takuu maksaa ko. osan vaihdon.
Mikäli autolla ajetaan tämän jälkeen ja autosta palaa esim. kannentiiviste -> kyseessä on jatkovaurio, joka johtuu käyttövirheestä -> käyttäjän vastuulla.
LÄMPÖ-ONGELMAISTA AUTOA EI SAA AJAA / PITÄÄ KÄYNNISSÄ.
HUOMIOITHAN: LÄMPÖMITTARIN NÄYTTÄMÄÄN EI VOI LUOTTAA ! ! !
Lämpömittari mittaa jäähdytysnesteen lämpötilaa. Mikäli autosta esim. repeää vesiletku rikki/tulee isompi vuoto, nestetila tyhjenee ja anturi jää ilmaan -> anturi ei mittaa enää nesteen lämpöä.
Moottori voi käytännössä sulaa, sillä paikat mistä lämpö pitäis johtaa pois, käyvät niin kuumana, että metallikin sulaa. Anturi sijaitsee tästä kaukana ja lämpömittari ei näytä “mitään” sillä anturi on ilmassa.
Saman ongelman vuoksi on mm. helikopterionnettomuuksiakin tapahtunut: https://www.faa.gov/lessonslearned/rotorcraft/accidents/sikorsky-s-92
“öljyn lämpötila ei ollut noussut odotetulla tavalla, mutta osoitti silti normaaleja käyttölämpötiloja.”
Oletettu että ei ollut niin vakavaa ongelmaa, kun öljy ei edes kuumentunut -> todellisuudessa anturi oli ilman öljyä -> mittasi ilman lämpötilaa samalla kun vaihteisto suli ympäriltä….
Isomman vuodon sattuessa, lämpömittari reagoi tämän vuoksi liian myöhään.
KAIKISSA AUTOISSA EI OLE JÄÄHDYTYSNESTEEN TASOANTURIA
Lämpömittarin lukema on luotettavampi silloin kun autossa on nesteen tasoanturi ja sen ilmastessa alhaisen nesteen määrän, on reagoitava välittömästi.
Mikäli autossa ei ole nesteen tasoanturia, nesteen määrä on auton käyttäjän itse tarkistettava. Mielummin liian usein kuin liian harvoin.
MITEN VOIN TIETÄÄ ETTÄ MINULLA ONGELMIA, MITEN VOIN VÄLTTÄÄ ONGELMAT
Tärkeintä on seurata auton lämpömittaria! Pienetkin muutokset, mittarin eläminen voi olla merkki isosta ongelmasta. Esimerkki: autosta irtoaa moottoritieajossa vesiletku -> nesteet poistuvat muutamassa sekunnissa.
Lämpömittari voi laskeutua, jolloin oletetaan, ettei mitään haittaa ole. Hetken päästä lämpömittari nousee taas vähän ja ajatellaan että kaikki kunnossa. Voi olla että moottori on niin ylikuumana, että kuumuus
säteilee ilmaa pitkin anturiin -> tässä vaiheessa usein moottori on jo mennyttä. Männänrenkaat hajoavat kuumuudesta, kannentiiviste palaa jne. Edessä on moottorin vaihto.
Toinen käytännön vinkki toimii suurimpaan osaa polttomoottori autoja: Auton sisälämmitys on samassa kierrossa moottorin kanssa. Vasta kun moottori on lämmennyt tarpeeksi, avautuu termostaatti ja neste alkaa
kiertämään jäähdyttimeen. MIKÄLI MOOTTORISTA KIERTÄÄ MATKUSTAMON KENNOLLE LÄMMIN NESTE = AUTON SISÄLLÄ PUHALTAA LÄMMINTÄ, suurimassa osassa tapauksia ei ole akuutia hätää asiassa.
Tietysti jos on kuuma ja autolla ajetaan kovaa, lämpömitttari voi näyttää liikaa, jos esim. termostaatti ei aukea.Eli jos ajat autolla ja lämpömittari nousee/laskee tekee jotain, kannataa kääntää ensimmäisenä
lämmöt matkustamoon täysille. Jos lämmintä ei tule, kyseessä on akuutti ongelma, SAMMUTA MOOTTORI välittömästi! Tämä vinkki ei ole takuu auton toiminnasta. Mikäli tarve, tilaa aina hinausauto.