“auto on katsastettu, ei sitä tarvi huoltaa”

 

KATSASTETTU AUTO EI OLE HUOLLETTU AUTO!

HUOLLETTU AUTO EI OLE KATSASTETTU AUTO

 

Katsastus on pistokoetyyppinen auton nopea läpikäynti, jonka tehtävänä on määrittää, onko auto turvallinen tieliikeenteessä.

Katsatuksessa yhden auton itse katsastaminen kestää yleensä max 15 minuuttia, johon kuuluu auton sisään ja ulosajaminen.

Tässä ajassa katsataja ei mitenkään ehdi käymään autosta “kaikkia” asioita lävitse.

Katsastuksessa katsotaan kyllä aina tärkeimmät asiat: valot, jarrut, päästöt, pyöräntuennat jne.

 

KATSASTUKSESSA EI OTETA MITÄÄN KANTAA AUTON TOIMIVUUTEEN TAI KESTÄVYYTEEN JATKOSSA!
Monta auton kannalta vakavaakin vikaa voi jäädä huomiotta!

-Katsastus: öljyt + suodatin, jakopää,  ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja MUUT HUOLTOKOHTEET -> EI KANNANOTTOA
-Huolto: Mainitsemme jokaisen huoltokohteen tilan huollossa.


Vaikka auto on juuri katsastettu, se ei takaa mitenkään, jääkö auto tienpäälle,käynnistyykö auto aamulla tai kestääkö seuraavaan huoltoon tai katsastukseen.

Mikäli haluatte olla varmoja autonne kunnosta, huollatte autonne vähintään 12kk / 20tkm välein. Lue lisää huoltamisesta tästä



TARJOAMME VAIHTOEHDOT:

1. AVAIMET-KÄTEEN RATKAISU! KATSASTUSHUOLTO (Auton toiminnan kannalta varmin ratkaisu)

SUPERHUOLTO + KATSASTUSKÄYTTÖ ALKAEN 349 € (sis. katsatusmaksut)
-Auto täysihuolto
-Kaikkien vikakoodien luku + nollaus
-OBD / Päästömittaukset
-Katsastuskäyttö
-Katsastus maksuineen



2. KATSASTUSTARKASTUS  99 € (kuuluu huollon hintaan pyydettäessä)
-Auto on käytävä 100% läpi, ettei autoon jää piilovikoja
-Auton leimakunto taataan. (Huomoi silti kohta B alempaa)


3. KEVYT KATSASTUSTARKASTUS 29 €
-Samanlainen 15 min “pistokoe”, kun katsastus
-Tarkistetaan selvät välykset, polttimot yms.
-Katsastuksessa voi löytyä jotain sanottava
-Suuntaa-antava tulos


4. SUOSITTELEMME HALVIMPAAN TAPAAN KATSASTAA AUTO SEURAAVAA: Päästölappu + kats.käyttö + kats.maksut = 100 €

Autoa EI katsastustarkisteta erikseen (jos autossa ei ole huoltoa, huoltomme on aina samalla katsastustarkistustasoinen auton läpikäynti) vaan autoon haetaan “vikalista” konttorilta (mennään siis katsastamaan tekemättä autolle mitään teknistä tarkistamista, paitsi Päästö & OBD-mittaus).

 


    MIKSI NÄIN?

 

A. OBD:n alla voi olla vikakoodeja, jotka vaikuttavat auton katsastukseen mutta ei auton toimintaan. Jos vika on “nollattava”, auto saa OBD:n osalta puhtaat paperit. Muutoin näkymätön vika voi tehdä sen että autoa ei voi katsastaa ilman isompaa korjausta. (Konttorilla usein OBD-jälkinäytössä, he haluavat varmistaa onko vikakoodia vaikka on OBD-lappu olemassa.) Näin ollen järkevin on tehdä OBD (ja päästömittaus ihan alkuun)

 

B. AUTOSSA ON TODELLA MONTA TULKINNANVARAISTA ASIAA(Näiden korjaaminen voi maksaa jopa useita satoja euroja (tai jopa tuhansia) ja jälkinäyttö maksaa vain 25 €):

-Auton kumipuslat YMS. kuluvat, repeilevät ja irtoavat vulkanoinneistaan -> Alkava repeämä vai jälkinäyttö?
-Pallonivelissä ja kumipuslissä: Alkava välys vai hylättävä välys
-Jarrulevyt urautuvat ja ruostuvat reunoilta -> “menee vielä” vai vaihdettava nyt?
-Tuulilasin naarmut, halkeamat ja kuluminen.
-Alustan ruostevauriot: emme lyö pohjaan valmiiksi reikiä 🙂
-Iskunvaimentimen tehoerot, vuoto vai pelkästään kosteus
-Käsijarrun tehottomuus
-Muut vastaavat tulkinnanvara-asiat

 

C. Ja monta, monta muuta asiaa jotka eivät vaikuta suoraan auton käytännön toimivuuteen/turvallisuuteen.
Trafi ei tiedä paljonko/missä olosuhteissa autolla ajetaan vuoden aikana. Heidän on oltava “armottomia” monessa kohtaa.

Jos toimimme tarkalleen Trafin ohjeen mukaan, voi katsastuskorjauslista olla useita kohteita ja useita satoja (jopa tuhansia euroja!)
Jokainen katsastaja on kuitenkin yksilöllinen tarkastus, joten monet asiat ovat tulkinnanvaraisia.

On korjaamollekkin noloa, jos auto joka on “tsekkattu” menee hylkyyn viidestä eri kohdasta!
Tai auto jossa korjaamon mielestä tulee uusia 10 kohtaa ennen katsastusta, meneekin läpi huomautuksitta!

D. KATSATUS ON 15min PISTOKOE! He eivät hylkää kaikkia vikoja. Kaikkia ei huomata, joissain tapauksissa saa “armoa” jne.
KATSASTUS ON AINA AUTO / KATSASTAJA / TAPAUSKOHTAINEN


 

Tässä siis katsastushintoja:

-Katsastusmaksu 39€
-Diesel / OBD ja/taiPäästömittaus 35€
-Katsastuskäyttö 29€

-Jälkinäyttö 25 €