Päästömittaus

Bensiinikäyttöisten autojen perinteiset pakokaasumittaukset koskevat vuonna 1978 ja sen jälkeen käyttöönotettuja autoja vuoteen 2000 saakka. Pelkkä päästömittaus 26 €

Bensiiniautot vuosimallin 2000 jälkeen vaativat myös OBD-testin 35 € (hintaan kuuluu päästömittaus, jos auto vaatii myös sen)

Diesel savutusmittauksen piiriin kuuluvat 1979 jälkeen käyttöönotetut dieselautot 35 €

Päästörajoja:

 

PÄÄSTÖMITTAUKSEN ONGELMAT:

Bensiinmoottori

Mikäli päästömittaus ei mene läpi arvoista, on useita syitä mitkä vaikuttavat mittaustulokseen.

1. Yleisin “perus” ongelma on vuotova putki -> vääristää O2 arvoa ja laskennallista Lambda-arvoa. Näissä korjattava ENSIN pakoputki tiiviiksi

2. Toinen “perus” ongelma on CO &HC arvot hieman liian koholla -> lukemien puolesta auto voisi olla ilman katalysaattoria. 


VIKA VOI OLLA VAIKEA KORJATA / HANKALA DIAGNOSOIDA.

Katalysaattori muutttaa arvoja ja ilman mittausta ENNEN katalysaattoria, ei voida tietää onko vika katalysaattorissa vai itse moottorin toiminnassa.
(on mahdollista että katalysaattori ei tee enää mitään, tai muuttaa vielä pahemmat arvot lähelle oikeaa)

Vaihtoehtoina on uusia katalysaattori “kokeeksi” tai purkaa putkistoa, mitata arvoja ennen katalysaattoria ja jatkaa diagnosointia

3. Korkea HC arvo: palamatonta polttoainetta / öljyä


HUOM! YLEENSÄ KATALYSAATTORI ON SEURAUS / SYY JOSTAIN!

Jos autossa on esim. sytytyskatkoksia, pääsee katalysaattorin palamatonta bensaa joka TUHOAA katalysaattorin hyvin nopeasti.
(tämän vuoksi auton pienkin nykiminen on vaarallista katalysaattorin toiminnalle)

Käytännössä: Ilman moottorin toiminnan täydelllistä mittaamista (ohivuodot, ajoitus, imuvuodot jne.) uudelle katalysaattorille ei voi myöntää takuuta.

Suosittelemme AINA kun katalysaattori uusitaan, uusimaan VÄHINTÄÄN sytytystulpat


HALPA KATALYSAATTORI, NS. YLEISKATALYSAATTORI, hintaluokka 100 € + asennus

1. Ei sovellu turbo-koneisiin

2. Valmistaja ei suosittele kyseisiä katalysaattoreita asennettavaksi vuoden 2000 jälkeen valmistetuille autoille, joissa on OBDII-järjestelmä.

3. Autoihin, joissa päästönormi on Euro3, 4, 5 tai uudemmat kyseisiä katalysaattoreita EI SAA asentaa  (EURO 3 = OBD-AUTOT)
-Tämä on TRAFIN Kanta. Se on eri HUOMAAKO/KIINOSTUUKO katsastaja jos auto menee arvoihin ja vikavalo ei pala… 

Emme voi suositella näitä kuin “viime vuosituhannen autoihin”, niihinkin varauksella. 

Esim. EURO4 tehokatalysaattori maksaa 399 € + asennus

 

 

 

Dieselmoottori


Päästön hylyn syy :Liian suuri K arvo, musta savu

-Ei anna välttämättä vikakoodia asiasta
-Auto saa liikaa polttoainetta ja/tai liian vähän ilmaa
-Syitä/mahdollisuuksia useita (suuttimet, vuodot, moottorin mekaaninen kunto…)
-Suositus lähteä sulkemaan ongelmia pois järjestyksessä, tässä esimerkkejä:
      -Ilmansuodattimen tarkistus / uusinta
      -Imuputkiston savuvuotomittau (imu / ahtovuoto yksi yleisimpiä syitä)
      -Ilmamassamittarin toiminta
      -Suuttimien toiminta (mahdollisuus ajaa suuttimien pesuainetta ennen mittausta)
      -Tukketunut pakopuoli
      -Turboviat
      -Virhellisesti lastutettu auto (ohjelmistovirhe)
      -Moottorin mekaaninen kunto
      -Lista on loputon…