Kun autosta hajoaa moottori, on mietittävä tarkoin mitä asialle tekee.

Moottorin korjaaminen tulee usein niin kalliiksi, että siihen ei kannata lähteä. Järkevin vaihtoehto on vaihtokone, mutta niissäkin tapauksissa on mietittävä, onko autoa järkeä silti korjauttaa. Aina kun auton korjaamisen hinta on puolet vastaavan auton arvosta, suosittelemme miettimään, että onko järkeä lähteä korjauttamaan. Moottorin vaihto korjaa vain moottorin, ei muuta autoa eikä muita ongelmia. Mutta jos auton haluaa pitää tai se on ollut muuten niin hyvässä kunnossa, vaihdamme toki moottorin autoon kuin autoon, vaikka moottorinvaihto maksaisi enemmän kuin vastaava auto.

MOOTTORINVAIHTO EI OLE YKSINKERTAINEN ASIA!

On otettava huomioon useita asioita ja tässä artikkelissa selostamme suurimmat ongelmakohdat.

Ennen moottorinvaihto on tähän artikkeliin syytä tutustua erittäin huolellisesti.

Moottorinvaihdossa on useita riskejä!


TUTUSTU HUOLELLISETI AINA HANKITTAVAN MOOTTORIN TAKUUEHTOIHIN, MITÄ TAKUU PITÄÄ TAI EI PIDÄ SISÄLLÄÄN!

 

Operaatio pääpiirteittäin;

 

 

1. HANKITTAVA VAIHTOKONE


TEHDASKORJATTU MOOTTORI
-Hinnat alkavat muutamista tuhansista euroista

Tehdaskorjatussa moottorissa moottorin kunnostaja antaa moottorille ja siinä kiinni oleville tiivisteille takuun. Takuu on moottorin myyjästä/valmistajasta riippuva.  Halvimpiin tehdaskorjattuihin moottoreihin ei sisälly laajaa takuuta (halvalla ei saa hyvää), jolloin esim. moottorin kunnostaja voi antaa uuden osan. tms. mutta ei vastaa uusista työkustannuksista.

Tehdaskorjatun moottorin takuuehdot menevät moottorin valmistajan mukaan -> korjaamo ei myönnä asiaan lisävakuutusta.

 

KÄYTETTY MOOTTORI
-Hinnat alkavat jopa muutamista sadoista euroista
(uudemmat, isommat ja kalliimmat mallit /moottorit ovat kyllä käytettynäkin useita tuhansia euroja)

Käytetyissä moottoreissa moottorin myyjä yleensä myöntää PERUSMOOTTORILLE (samanlainen purettu moottori kuin tehdaskorjattu) toimivuustakuun.

Toimivuustakuu tarkoittaa, että perusmoottori toimii normaalisti koelenkin verran. HUOM! EI takaa esim. 6kk / 10tkm aikaa, kyseessä on käytetty tuote.

Jotkut moottorin myyjät voivat myöntää pidempiä takuita, joten halvalla ei saa käytettynäkään hyvää.

Käytetyn moottorin toimivuustakuun piiriin kuuluvat yleensä: Lohko, kansi, männät, venttiilit yms. mekaaniset peruskohteet.

Käytetyn moottorin toimivuustakuun piiriin EI kuulu yleensä:
MITKÄÄN TIIVISTEET (ei kannen, ei suuttimien, ei venttiilinvarsien, ei moottorin sisäisten (esim. öljypumpun)
-Mitkään apulaitteet, esim. Turbo, suuttimet, EGR, DPF, imusarjan läpät, VVT-yksiköt, anturit tms.

TAKUU TARKOITTAA YLEENSÄ PURKAMOKONEESSA SEURAAVAA:
-Moottorin ollessa rikki tuotteen myyjä päättää toiminnasta.
-He etsivät tilalle toisen moottorin, palauttavat rahat tai antava alennuksen. (riippuen viasta ja mitä asiasta saadaan sovittua)
-PURKAMO EI VASTAA KOSKAAN MOOTTORIN IRROITUS / ASENNUS / MUISTA KUSTANNUKSISTA
-> TÄMÄN RISKIN TYÖN TILAAJA (ASIAKAS) OTTAA TILATESSAAN AUTOON KÄYTETYN MOOTTORIN

Esimerkki: Perusautoon vaihdetaan käytetty moottori (3500€) ja kaikki työkustannukset tarvikkeineen olivat 3000€. Yhteensä Vaihtomoottorissa on mäntävikaa joka selviää vasta kun auto saa käyntiin. Purkamo toimittaa reklamaation jälkeen uuden moottorin (0€). Asiakkaalle jäävät uudet työkustannukset tarvikkeineen 3000€. Remontin hinta 3k+3k+3k =  9500 €

Tämän vuoksi on erittäin järkevää miettiä, onko järkeä ostaa HALVIN kone epämääräiseltä myyjältä.

Suosittelemme aina moottoria joka on koekäytetty ja sitä myy tunnettu / iso suomalainen purkaamoketju.

Asiakkaan itse hankkiessa vaihtokoneen hän toimii tuotteen tilaajana/myyjänä korjaamolle ja näin ollen vastaa väärään/rikkinäisen/sopimattoman moottorin aiheuttamista kaikista ylimääräisistä kustannuksista.

Me voimme toimia myös ulkomailta hankittava koneen välittäjänä (auttaa auton omistajaa jos esim. moottoria ei löydy suomesta), mutta näissä tapauksissa toimimme ainoastaan tuotteen välittäjänä, emme myyjänä. Kaikki tuotteen vastuu (sopivuus, takuut yms.vastuut)  jäävät tilaajalle eli asiakkaalle.

 

Oikean, sopivan moottorin löytäminen voi olla erittäin vaativaa ja tarkkaa työtä. Selvitämme autoonne varmasti sopivan moottorin ennen tilausta. Selvitystyö normaalisti 10% moottorin arvosta (min. 100  €)

 

 

2. RIKKINÄISEN MOOTTORIN PURKAMINEN AUTOSTA

-Riippuen autosta, merkistä ja mallista, operaatio kestää alkaen yhden työpäivän (799 €)
(Maastoautoissa yms. isommissa autoissa voi joutua irrottamaan korin/rungon/tekniikan ja purku voi kestää jopa kolme työpäivää!)
-Purkuvaiheessa yleensä selviää lisätarpeita: mitä hajoaa irroitettaessa, mitä on huonossa kunnossa, mitä kannattaa uusia yms.
-Voi tulla vastaan ongelmia jotka hidastaa purkamista ja nostaa kustannuksia; jo 5 vuotta suomen suolaisilla teillä on pitkä aika raudalle.
-Ilmoitamme aina asiakkaille mahdollisista muutoksista ja lisätyötarpeista. Autoa ei voi korjausvaiheessa seisottaa nosturilla, joten asia on tässä kohtaa kiireinen.

 

3. PURKUMOOTTORIN VALMISTELU

TEHDASKORJATTU: Saapunut vaihtokone on verrattava autossa olevaan koneeseen, että vaihtomoottori voidaan asentaa autoon. Tehdaskorjatussa moottorissa tämä on hyvin helppoa; ei ole ylimääräistä tekniikkaa tiellä. Joitain kohtia ei voi verrata, ennekuin auton omasta moottorista on purettu kaikki pois, kts. kohta 4

KÄYTETTY OSA: Nykyautoissa moottoriversioita, ohjainlaiteversioita, antureita, johtosarjoja yms. on niin paljon erilaiisia, vaikka ne näyttävä päällepäin samanlaiselle (ja voivat olla jopa samalla osanumerolla), NE VOIVAT OLLA SILTI TOIMINNALTAAN TAI SOPIVUUDELTAAN VÄÄRIÄ. Vaihtomoottoria vaihdettaessa on riisuttava purkuauton moottorista KAIKKI moottorin ulkopuoliset osat eli saattaa vaihtomoottori samaan tilaan kuin tehdaskorjattu moottori: pelkästään öljypohja, lohko, kansi ja venttilikoppa, ei mitään sähköisiä osia. Joissain tapauksissa myös venttilikoppa ja öljypohja on vaihdettava!

Yleensä auton oma moottori on toiminut muuten tai siinä olevat viat ovat olleet tiedossa -> purkuauton osien kunnosta ei ole mitään tietoa eikä niiden sopivuudelle tai toimivuudelle saa mitään takuuta.

MIKÄLI VAIHTOMOOTTORIN MUITA OSIA KUIN PERUSMOOTTORIA KÄYTETÄÄN ASIAKKAAN PYYNNÖSTÄ, EMME VASTAA  MAHDOLLISISTA JATKO-ONGELMISTA!

Riippuen moottorista, mallista yms. uuden vaihtomoottorin “riisuminen” vaihtokuntoon vie aikaa puolesta työpäivästä jopa pariin työpäivään (399€ -1599 €)

 

PURKAMISEN JÄLKEEN SUOSITELTAVAT LISÄTYÖT:

Suosittelemme AINA vaihtamaan käytettyyn vaihtomoottoriin VÄHINTÄÄN seuraavat osat:
-Kampiakselin takatiiviste
-Kampiakselin etutiiviste
-Jakohihnasarja vesipumppuineen

Myös moottorin iän ja ajomäärän mukaan on erittäin järkevä miettiä seuraavia osia (varsinkin jos niiden vaihto jälkeenpäin on suuritöistä)
-Kannentiiviste
-Venttiilikopan tiiviste
-Venttiilivarren kumit
-Muut moottorin ulkopuoliset tiivisteet (esim. öljynsuodattimen jalan, öljynlauhduttimen jne…)

VOIMME ASIAKAAN PYYNNÖSTÄ JÄÄTTÄÄ TIIVISTEITÄ VAIHTAMATTA, MUTTA EMME VASTAA NIIDEN VUODOISTA  / ONGELMISTA AIHEUTUNEISTA LISÄKUSTANNUKSISTA!

 

 

4. AUTON ALKUPERÄISEN MOOTTORIN PURKAMINEN

Auton omasta, vanhasta moottorista on irrotettava käytännössä kaikki, niin että jäljellä on vain ns. perusmoottori

Riippuen moottorista, mallista yms. moottorin “riisuminen” vaihtokuntoon vie aikaa puolesta työpäivästä jopa pariin työpäivään (399€ -1599 €)

 

 

5. AUTON ASENNETTAVAN MOOTTORIN KASAAMINEN ASENNUSKUNTOON

Auton omasta, vanhasta moottorista irrotetut osat asennetaan uuteen tai käytettyyn perusmoottoriin

Riippuen moottorista, mallista yms. moottorin kasaaminen asennuskuntoon vie aikaa puolesta työpäivästä jopa pariin työpäivään (399€ -1599 €)

Vaihtokoneissa takuu ei kata termostaatteja, tiivisteitä, hihnoja, vesipumppuja yms. joten on hyvä miettiä mitä “päivittää” samalla kun moottori on irti.

Suosittelemme uusimaan kaikki tiivisteet, vähintään niiden osien jotka siirretään moottorista toiseen tai joudutaan irrottamaan

 

6. UUSI MOOTTORI ASENNETAAN AUTOON

-Riippuen autosta, merkistä ja mallista, operaatio kestää alkaen yhden työpäivän (799 €)
(Maastoautoissa yms. isommissa autoissa voi joutua kasamaan korin/rungon/tekniikan ja kasaaminen voi kestää jopa kolme työpäivää!)

Lopuksi autoon laitetaan tarvittavat uudet nesteet, öljyt, ilmastoinnin kylmäaineet jne…

SUOSITTELEMME AINA SEKÄ KÄYTETTYYN ETTÄ UUTEEN KONEESEEN :
-Asennetaan ensin “ensitäyttööljyt”
-Ensitäyttö-öljyillä ajetaan siis vain koeajojen verran
-Sitten moottori pestään sisäisesti: https://luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu/
-Poistaa vanhasta koneesta epäpuhtaudet
-Poistaa uudesta koneesta metallintyöstö ja hioutumaroskat

Tällä uudelle moottorille saa parhaan mahdollisen alun!