Auton moottori saa kuluttaa jonkin verran öljyä, mutta ei liikaa:

Öljynkulutuksessa löytyy aina valmistajakohtaisia eroja

Perus “nyrkkisääntö” on että auton ei tule koskaan viedä yli 1l / 1000km

VAG:llä tehtaan korjausrajat alkaen vm. 2008 on 5 dl / 1000km

 

“Moottori kuluttaa öljyä, vuotaako öljy ulos?”

Jos moottori vuotaa öljyä ulos niin paljon, että se vaikuttaa öljynkulutukseen, auton alla on koko ajan iso öljylammikko.
Jo muutama millilitra öljyä sotkee auton alla parkkipaikan pahasti ja tämä ei näy vielä öljynkulutuksessa.

Yleisesti ottaen; jos et huomaa öljylammikkoa autosi alla, öljynkulutus johtuu jostain muusta kuin ulkoisesta öljyvuodosta

 

ENSIN SUOSITTELEMME SUORITTAMAAN MOOTTORIN SISÄPUOLEN PESU ÖLJYNVAIHDOLLA ALK.239 €

Ainoa toimenpiden (kustannustehokas), joka voidaan suorittaa moottoria purkamatta

-> LUE LISÄÄ TÄSTÄ ->  https://luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu/

-Suoritettava ennen moottorin korjauspäätöstä (monen autoliikkeen / vakuutuksen takuuehto)

-Kyseessä on TAKUUTON korjausyritys, huollollinen toimenpide joka on auton käyttäjä maksettava.
Mikäli kulutus on edelleen liian suurta, voi kuluista neuvotella tuolloin takuunmyöntäjän kanssa.

-Pahimmassa tapauksessa  PAHASTI KARSTOITTUNEEN ÖLJYTILAN YLÄ- JA ALAPUOLINEN BG DYNAMIC -HARDCOREPESUPAKETTI

-> LUE LISÄÄ TÄSTÄ ->  https://luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu/

 

 

 

TODETTAVA TÄMÄN JÄLKEEN ÖLJYNKULUTUSMITTAUKSELLA:
-Öljyt täytetään meillä maksimiin
-Sinetöidään öljyproppu, tikku, filtteri  ja tyhjennysproppu
-As.ajaa sovitun määrän 500-1000km
-Todetaan öljyn määrä

HUOM! Joissain tapauksissa vaaditaan öljyn punnitseminen tarkan määrän vuoksi
(tarkempi tapa, mutta myös kalliimpi)

 

Öljynkulutusremontit VAG: pikkukoneisiin (2,0 ja pienemmät) alk. 4000 €

Remontissa autolle tehdään seuraavat:

-Männänrenkaat uusitaan (sis. öljyrenkaat)
-Kiertokangen laakerit uusitaan
-Jakopää uusitaan
-Sylinterikansi tarkistetaan
-Sylinterikanteen vaihdetaan venttiiliinohjurin kumit
-Moottoriin tarvittavat tiivisteet

Mahdollisia lisähuoltokohteita / ongelmia (eivät mukana perusarviossa):
NÄITÄ VIKOJA EI VOI DIAGNOSOIDA MOOTTORIA PURKAMATTA!

-Venttiilien / varsien / istukoiden ongelmat / kulumat -> mahdollinen kansiremontti
-Poikkeuksellisen karstaiset imu / pakokanavat
-Mäntävauriot
-Sylinterivauriot
-Turbon laakerointiongelmat
-Kytkimen ongelmat
-Jne.

Tarkka arvio saadaan vasta kun moottori on purettu ja männät, sylinterit ja sylinterikansi on tarkistettu koneistamolla.
Operaation kulut keskytysvaiheessa on n. 1000 € ja tällöin auto jää puretuksi.

 

REMONTIN KESTO ALKAEN YKSI VIIKKO

 

Pitkään öljyä kuluttaneen auton mahdolliset jatko-ongelmat:
Seuraavat komponentit eivät pidä “öljykylvystä”, mutta voivat vielä toimia

-Lambda-anturit
-Pakoputkiston muut anturit
-Katalysaattorit
-Partikkelisuodattimet (DPF)
-EGR ongelmat

 

 

 

Vertailuna tehdasuusi moottori:
Uudet vaihtomoottorin maksavat alk. 4000€ + vaihtotyö + tarvittavat osat jne.
Käytännössä vaihtokoneessa on varauduttava + 6000€ arvoiseen remonttiin