Öljynpaineen mittaus

JOS AUTOSSA PALAA (TAI VILAHTAA PUNAINEN ÖLJYNPAINEEN MERKKIVALO) PYSÄYTÄ MOOTTORI VÄLITTÖMÄSTI!

-Varmista aina ensin öljyn määrä mittatikusta -> lisää tarvittessa huoltokirjan mukaista öljyä
-Jos öljyä on, autoa ei suositella käynnistettäväksi enään ollenkaan ennen tutkimista jatkovahinkojen välttämiseksi
-Ilman kunnollista öljynpainetta mottorissa alkaa tulla VÄLITTÖMÄSTI peruttaamattomia vahinkoja
-Kaikki autot eivät seuraa öljypainetta tyhjäkäynnillä -> jos moottorista loppuu öljy ja valo syttyy, se voi sammua kun moottorin päästää tyhjäkäynnille

 

 

Katso myös aiheeseen liityen moottorin sisäinen pesu:  luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu

Bensa tai Dieselmoottorin öljynpainiden mittaus alkaen 59 €*

 

Öljynpainevalo syttyy normaalisti 0,5bar kohdilla kun öljynpaine on TOTAALISTI LIIAN ALHAINEN -> usein valo kertoo että jotain hajosi jo…

Varsinkin ajokierroksilla 2000 – 4000 rpm minimiöljypainevaade on jotain 3-6 bar luokkaa,
joten jos öljypaine on esim. 0,6bar, valo ei pala, mutta öljypaine ei riitä voitelemaan moottoria!

 

Öljypaineet tulee tarkistaa käyntilämpöisestä moottorista ja ohjearvot ovat merkki ja mallikohtaisia.

Tyypillinen mittaus on esim. tyhjäkäynti ja 2000 rpm

Öljypaineen mittausta suositellaan esimerkiksi seuraavissa tapauksissa:

  • Auto (joissa hydraulinen jakopään kiristäjä tai nokansäätöyksikkö (VVT))
    -herjaa moottorin/nokan ajoitusta,
    -herjaa nokka-akselin säätöä tai
    -herjaa muuttuvaa venttiilinajoitusta.
    -Jakoketju tms. rallattaa (ketju on öljypainekiristeinen)
  • Moottori nakuttaa ajoittain, välillä ääni voi hävitä tai pahentua.
  • Kylmäkäynnistyksessä kestää kauan, että moottorista häviää ylimääräiset mekaaniset äänet
  • Öljynpainevalo ei sammu,sammuu viivellä tai vilahtaa / palaa välillä.
  • Turbon vaihdon yhteydessä

 

*mittauksen hinta on auton merkki/mallikohtainen. Riippu öljynpaine-anturin sijainnista ja kierteestä. Käytössämme on kuusi yleisintä kierrettä.
On autoja, joissa on purettava TODELLA paljon, ennenkuin painetta pääsee mittaamaan / rakennettava jokin mittausholkki.

 

Minne öljynpaine voi hävitä?
Ongelma on moottorin sisäinen
-> vaihtoehtoja on useita:

-Venttiilinnostajat
-Männän alapuolen öljyruiskut
-Öljynsuodattimen jalka
-Alakerran / yläkerran laakerit
-Turbo
-VVT-yksikkö / VVT-Venttiili / jakopään kiristin yms.
-Alipainepumppu ja muut komponentit jotka ovat paineöljykanavassa
-Öljynpaineen säätöventtili
-Tukossa oleva imusihti
-Tukossa oleva öljysuodatin
-Tukossa oleva öljykanava
-Öljypumppu / pumpun voimansiirto
-Öljypumpun imupuolen ongelmat (kaula halki, tiiviste rikki)
-Painepuolen vuodot; jokin komponentti tai esim. kanava halki tms.
jne.

Yhtä varmaa korjausratkaisua ei ole. Yleinen suositus on tutkia / varmistaa ensin imusihdin kunto.

Tämän jälkeen on hyvin suuritöinen määrittää mikä kohde vuotaa liikaa;
mikään painepuolen osa ei ole täysin hermeettinen, joten voi olla vaikeaa löytää mikä kohta vuotaa liikaa.

Esim. 200tkm ajetussa autossa, jos moottorin öljypuolen paineistaa, jokainen komponentti vuotaa tietyn määrän öljyä
onko jokaisen nostajan vuoto liikaa? Onko öljyruiskun ruisku liikaa jne.

 

hakusanoja: öljypaine puuttuu , öljynpainemittaus,  öljynpaineen mittaus , öljynpainemittari , öljyvvalo palaa ,  öljy valo palaa ,  öljy valo vilahtaa ,  öljynpainemittari , öljynpaineen merkkivalo ,  öljynpainevalo