renkaiden kulumat

MUUT RENGASASIAT        AJANVARAUS

 

RENKAIDEN KULUMINEN

-Rengas jonka kulutuspinta on keskimäärin alle 4mm on jo kulunut.
-Jos alle 4mm kulutuspintaa omaavassa renkaassa on esim. sisälaita kulunut sileäksi,
kuluminen on monessa automallissa normaalia. Auton ajo-ominaisuudet kuluttavat renkaita.

-On muistettava, että renkaat eivät yleensä kulu oikeaoppisesti täysin suoraan.
-Talven sakkoraja on 3mm ja kesän 1,6mm PÄÄURISTA mitattuna.

 

KAIKEN KULUMATTOMUUDEN EDELLYTYS ON VIRHEETÖN ALUSTAGEOMETRIA:
-Ei riitä että auto on “katsastettu”
-Väsyneet ja perstuneet helat eivät välttämättä aiheuta leimalla hylkyä, mutta muuttavat pyörän asentoa todella radikaalisti ajossa
-Alkuperäiskokoiset renkaat & vanteet. Vanteiden / renkaiden koon muuttaminen muuttaa alustan toimintaa paljon.
-Riittävät rengaspaineet -> minipaineet / vajaat paineet kuormittava rengasta kovasti

 

 

HUOM! SISÄLAIDASTA SILEÄ RENGAS ON JO KUORMITTUNUT PITKÄN AIKAA VÄÄRIN:
SILEÄ REUNA AIHEUTTAA RISKIN RENKAAN RÄJÄHTÄMISEEN!

ERO SILEÄSSÄ REUNASSA JA REPEÄMISESSÄ ON HYVIN PIENI!

 

 

 

 

Renkaan, olosuhteiden, auton tai kaikkien näiden yhdessä AIHEUTTAMA kuluminen:

Renkaan sisälaita on kulunut voimakkaasti:
-HUOM! Jos autolla ajetaan matalilla, autonvalmistajan määrittämillä (minimi) rengaspaineilla,
renkaan kuluessa muuten n. 3mm:iin YLEENSÄ sisäreuna on siihen mennessä sileä = OMINAISUUS
-Muu kulutuspinta kulunut suht’ normaalisti, pääurissa syvyys on sama
-Liian alhainen rengaspaine -> matalaprofiileissa oltava aina mahdollisimman korkea rengaspaine
-Rengas väärällä vanteella
-Ylikuormitus
-Väärä renkaan kantavuus
Rengas huonolaatuinen (löysä rakenne)
-Liiallinen Camber (ominaisuus mm. BMW takana)
-Liiallinen Caster (ominaisuus mm. RS yms. “tuningmallit”)
-Kaupunkiajoa paljon (rengas kääntyy “nurkalleen” aina kun käänytään -> kuluttaa reunaa)
-Rampeilla reipasta ajoa (voimakas kääntö nostaa “nurkalle”)

 

 

 

Tyypillisiä renkaan kulumia, jotka eivät johdu auton alusta kulmista:

Rengas kulunut molemmista REUNOISTA
-Rengas kulunut vähiten keskeltä
-Tai rengas kulunut voimakkaasti kesekeltä
-Ei johdu pyöränkulmista
-Väärät rengaspaineet (alhainen)
-Rengas väärällä vanteella
-Renkaassa huonot kudokset
-Renkaan kantavuus väärä
-Rengas huonolaatuinen (löysä rakenne)

Kuviopalojen hampaille kuluminen (Heel & Toe)
-Ominaista vetäville renkaille suurilla vääntömomenteilla
-Reipas ajotapa
-Väärä renkaan kantavuus
-Rengas huonolaatuinen (löysä rakenne)
-Liian alhaiset rengaspaineet
-Ominaista palakuvioisille renkaille

 

 

 

 

 

 

Kulmien AIHEUTTAMAA kulumista:

Renkas kulunut vinoon koko kulutuspinnaltaan
-Kuluminen on koko leveydeltä (ei pelkästää sisälaidasta, ennen ensimmäistä pääuraa)
-Sisälaidan kuluminen = liian vähän aurausta
-Ulkolaidan kuluminen = liikaa aurausta