TSI- moottoreissa on ilmennyt ketjun venymistä ja tämä aiheuttaa ylimääräistä ääntä jakopäästä. Oireen pahentuessa autoon tulee vikavalo ja vikana on moottorin nokka-akselin anturi, kun ajoitus muuttu ketjun venymisen vuoksi niin paljon että moottori ei toimi enää kunnolla.
Jos vaihtaa pelkän ketjun, se korjaa ongelman vain tilapäisesti. Syynä ketjun venymiseen on yleensä öljyn puute ja jos tätä vikaa ei korjata, ketju venyy nopeasti uudelleen.
Oikeaoppisessa ketjunvaihtoremontissa moottori ajoitetaan erikoistyökaluilla kun ketju vaihdetaan. Samalla uusitaan ketju, laahaimet, kiristäjä yms.
Samoin uuden mallinen kiristäjä on hammastuksella, joka estää jaon hyppäämisen, vaikka ketju kuluu moottorin vanhetessa.
Osaan moottorimalleja tulee öljypumppuun eri kokoinen hammaspyörä, öljyputki, öljysihti, öljyfiltterin kansi yms. millä varmistamme öljyn saatavuuden joka tilanteessa.
Ketjullisissa TSI-Moottoreissa vesipumppu EI ole jakopäässä, jakoketju ei pyöriä pumppua. Osassa malleja se on jakopään puolella moottoria, joten sen vaihtamista on hyvä miettiä samalla!
Osassa moottorimalleja vesipumppu on eri päässä moottoria omalla hammashihnalla joten se uusiminen on täysin erillinen työ. Ko. hammashihnalle ei kuitenkaan ole määritelty vaihtoväliä ollenkaan -> järkevää uusia myös jossain vaiheessa.
Varaa aika ketjun vaihtoon tai kysy tarvittaessa lisätietoja!
Oikeaoppinen TSI-Remontti alkuperäisosilla on arviolta (moottorimallista riippuen) n. 1400 – 1800 €
TEEMME TSI-REMONTIN VAIN ALKUPERÄISOSILLA, ETTÄ SAAVUTAMME AUTON MOOTTORILLE PARHAAN MAHDOLLISEN KESTON!
Tämän lisäksi suosittelemme vähintään moottorin sisäistä pesua (ja öljynvaihtoa)
Lue lisää: https://luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu/
Moottorin toisessa päässä on erittäin tiivis rakennekokonaisuus: Vesipumpun ja termostaatin yhdistelmä.
Samaa rakennetta on käytetty myös muiden VAG moottoreiden kanssa.
Vesipumppua käytetään pienellä hammashihnalla (kuten jakohihna), jolle valmistaja EI ole määrännyt mitään vaihtoväliä.
Muovinen termostaattikotelo hapertuu aikojen saatossa, vesipumppu kuluu eikä termostaatinkaan elinikä ole loputon.
Vesipumpumpulla, hihnalla tai termostaatilla ei ole valmistajan määrittämää vaihtoväliä, eli kohde on ns. huoltovapaa.
Huoltovapaus ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö korjaustarvetta ole.
Suosituksena uusia 100tkm / 60kk välein (välttääkseen ongelmat) alk. 599 € (riippuen moottori ja korimallista)
-Vesipupmppu
-Termostaatti
-Käyttöhihna
-Tiivisteet
-Jäähdytysnesteet
-Termostaattikotelo
Termostaattikotelon ollessa muovia, on riski, että se ei kestä vesipumpun / termostaatin uusintaa
-Tai se ei kestä seuraavaa 100tkm / 60kk
-Takuun ja toimivuuden vuoksi suositus, että myös termostaattikotelo uusitaan samalla
Emme suosittele että vaihdetaan erikseen termostaattia / vesipumppua tms. komponenttiä, vaan suositus on että kaikki uusitaan yht’aikaa.