tsiketju

VAG-Konsernin TSI-moottoreiden jakoketjuremontit

           

TSI- moottoreissa on ilmennyt ketjun venymistä ja tämä aiheuttaa ylimääräistä ääntä jakopäästä. Oireen pahentuessa autoon tulee vikavalo ja vikana on moottorin nokka-akselin anturi, kun ajoitus muuttu ketjun venymisen vuoksi niin paljon että moottori ei toimi enää kunnolla.

Jos vaihtaa pelkän ketjun, se korjaa ongelman vain tilapäisesti. Syynä ketjun venymiseen on yleensä öljyn puute ja jos tätä vikaa ei korjata, ketju venyy nopeasti uudelleen.

Oikeaoppisessa ketjunvaihtoremontissa moottori ajoitetaan erikoistyökaluilla kun ketju vaihdetaan. Samalla uusitaan ketju, laahaimet, kiristäjä yms.

Samoin uuden  mallinen kiristäjä on hammastuksella, joka estää jaon hyppäämisen, vaikka ketju kuluu moottorin vanhetessa.

Osaan moottorimalleja tulee öljypumppuun eri kokoinen hammaspyörä, öljyputki, öljysihti, öljyfiltterin kansi yms. millä varmistamme öljyn saatavuuden joka tilanteessa.

Ketjullisissa TSI-Moottoreissa vesipumppu EI ole jakopäässä, jakoketju ei pyöriä pumppua. Osassa malleja se on jakopään puolella moottoria, joten sen vaihtamista on hyvä miettiä samalla!
Osassa moottorimalleja vesipumppu on eri päässä moottoria omalla hammashihnalla joten se uusiminen on täysin erillinen työ. Ko. hammashihnalle ei kuitenkaan ole määritelty vaihtoväliä ollenkaan -> järkevää uusia myös jossain vaiheessa.


Varaa aika ketjun vaihtoon tai kysy tarvittaessa lisätietoja!

Oikeaoppinen TSI-Remontti on arviolta (moottorimallista riippuen) n. 1400 – 1800 €

Tämän lisäksi suosittelemme vähintään moottorin sisäistä pesua (ja öljynvaihtoa)
Lue lisää: https://luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu/