FORD:in öljykylpy-jakohihnat:
-1.0 litraiset 3 sylinteriset Turboahdetut EcoBoost moottorit vuodesta 2012 ->
-GTDi moottorit B-Max, C-Max, Fiesta, Focus, Frand C-Max ja Transit Connect
HUOM! Sama rakenne myös 2,0 Ford EcoBlue moottoreissa 2016
-> NÄILLE EI VIELÄ VALMIITA HINTOJA!
Myös muuta valmistajat käyttävät oil-in belt hihnaa, esim:
-Peugeotin PURETEC-mottorit
-VAG konserin öljypumput -> lue lisää tästä lgp.fi/vag-oljykylpy-oljypumpun-hihna/
Vaihtotyöhön tarvitaan:
-Erikoistyökalut
-Erikoisosaaminen
Verrattuna perinteiseen jakohihnaan, jakohihnat ovat öljykylvyssä.
FORD:in vaihtoväli on suuri (jopa 240tkm) mutta rikkoumia on tullut vastaan jo paljon aikaisemmin (jopa 100tkm kohdilla!)
Syynä rikkoumaan on yleensä väärä öljy!
Hihna turpoaa, siitä irtoaa “mujua” ja sitten myöhemmin hampaita -> tukkii öljypumpun sihdin.
Samoin öljyjen vaihto AJALLAAN on erittäin tärkeää, ettei vaihto milloinkaan ylity!
VÄÄRÄ ÖLJY AIHEUTTAA HIHNAN TURPOAMISTA JA VIALLINEN ÖLJYNVAIHTO TULEEKIN ESIIN VASTA YLEENSÄ PARIN-KOLMEN VUODEN PÄÄSTÄ
-Hihnan turpoaminen on hidasta ja se alkaa HETI väärästä öljystä, mutta ongelma ei tule vastaan heti! Ongelma tulee vastaan vasta “vuosien päästä”.
-Oikean öljyn vaihtaminen ei auta asiaa, vahinko on tapahtunut.
–HUOM! Myös oikealla öljyllä hihna vanhenee, enemmän tai vähemmän -> vaihtoväli on valmistajan ENIMMÄISSUOSITUS. Älä jätä “viimmetippaan”!
–HUOM! Vaikka auto on “merkkihuollettu” yksikin väärä lisäysöljy voi aiheuttaa tuhon! -> tällöin takuut yms. raukeavat.
Onko auton jokainen käyttäjä lisännyt aina autoon 100% oikeaa öljyä?
AUTOSSA EI SAA KÄYTTÄÄ MITÄÄN MUUTA ÖLJYÄ EDES LISÄYSÖLJYNÄ KUIN:
LAATULUOKALTAAN: FORD WSS-M2C-948-B -öljyä, jonka viskositeetti on 5W20
Mikäli epäilys, että autossa on käytetty väärää moottoriöljyä yhdenkin kerran,
suosituksena on jakohihnan vaihto välittömästi! -> VAKAVAN MOOTTORIVAURION VAARA!
Jakohihna on paikallaan,
mutta hihnasta puuttuu
paloja ja tämä voi aiheuttaa
täydellisen moottorivaurion!
-Yleensä jako hyppää ensin pykälän tai kaksi
-Vikavalo herjaa kampiakselin asentoa tms.
-Auto käy huonosti
Pelkkä hihnan vaihto ei tuossa
vaiheessa enää riitä!
Jakohihnasta irroneet hampaat
menevät öljysihtiin ja tukkivat
öljyn virtauksen -> VAURIOITTAA
KOKO MOOTTORIA ! ! !
Jakohihnan alla oleva pieni,
öljypumpun hihna on yleensä
samassa kunnossa…
HUOM ! ! ! ÖLJYPUMPUN
HIHNA EI KUULU JAKOHIHNAN
VAIHTOON!
Vaan on aina oma, erillinen lisätyö!
Pelkkä jakohiharemontti maksaa oikein tehtynä 1290 €
Tämän lisäksi:
Öljypohjan irroitus + liimaus takaisin + öljypumpun hihnan uusinta (299 €)
-Suositus vaihtaa aina hihnanvaihdon yhteydessä
-Jos hajoaa myöhemmin -> MOOTTORIVAURIO
-Jos uusitaan myöhemmin -> SAMA REMONTTI UUSIKSI!
Moottorin HARDCORE sisäpuolen pesu (159 €)
-Poistaa hihnamujun moottorista
-Jos moottori käyntikuntoinen
-Lue lisää: https://luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu/
-Jos moottori ei käyntikuntoinen, tehtävä lisäksi ylimääräinen öljynvaihto
Öljynvaihto + suodatin (149 €)
-NESTEPRO+ F 5W-20, Laatuluokka WSS-M2C948-B
-Varmistettava oikea öljy koneeseen
-Öljyt muuutenkin poissa, kun öljypohja on irti
-Suodatin kannataa uusia samalla
Hihnarikossa tulevat kulut tämän lisäksi ennen jatkamista:
Ohivuotomittaus (89 €)
-On varmistettava ennen kasaamista, että imu- tai pakoventtiili ei ole vaurioitunut!
Samalla järkevää miettiä myös:
-Apulaiteihinan uusintaa (menee samalla työllä)
-Vesipumpun uusintaa (menee lähes samalla työllä)
-Pakkasnesteiden uusintaa pumpun uusinnan yhteydessä.