Ecoboost -hihnanvaihdot ja ongelmat

Suosittelemme AINA hihnan vaihtoa vähintään 100tkm / 60kk välein, LUE LISÄÄ

Lue lisää asiasta MOOTTORI-Lehden artikkelista:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/fordin-jakohihnoja-on-hajonnut-jopa-80-000-kilometrin-kohdalla-valmistajan-ilmoittama-huoltovali-240-000-kilometria/

FORD:in öljykylpy-jakohihnat:

-1.0 litraiset 3 sylinteriset Turboahdetut EcoBoost moottorit vuodesta 2012 ->

-GTDi moottorit B-Max, C-Max, Fiesta, Focus, Frand C-Max ja Transit Connect

HUOM! Sama rakenne myös  2,0 Ford EcoBlue moottoreissa  2016
->  NÄILLE EI VIELÄ VALMIITA HINTOJA!

 

Myös muuta valmistajat käyttävät oil-in belt hihnaa, esim:

-Peugeotin PURETEC-mottorit
-VAG konserin öljypumput -> lue lisää tästä lgp.fi/vag-oljykylpy-oljypumpun-hihna/

 

 

Vaihtotyöhön tarvitaan:

-Erikoistyökalut

-Erikoisosaaminen

 

Verrattuna perinteiseen jakohihnaan, jakohihnat ovat öljykylvyssä.

FORD:in vaihtoväli on suuri (jopa 240tkm) mutta rikkoumia on tullut vastaan jo paljon aikaisemmin (jopa 100tkm kohdilla!)

Syynä rikkoumaan on yleensä väärä öljy!

Hihna turpoaa, siitä irtoaa “mujua” ja sitten myöhemmin hampaita -> tukkii öljypumpun sihdin.

Samoin öljyjen vaihto AJALLAAN on erittäin tärkeää, ettei vaihto milloinkaan ylity!


VÄÄRÄ ÖLJY AIHEUTTAA HIHNAN TURPOAMISTA JA VIALLINEN ÖLJYNVAIHTO TULEEKIN ESIIN VASTA YLEENSÄ PARIN-KOLMEN VUODEN PÄÄSTÄ

-Hihnan turpoaminen on hidasta ja se alkaa HETI väärästä öljystä, mutta ongelma ei tule vastaan heti! Ongelma tulee vastaan vasta “vuosien päästä”.
-Oikean öljyn vaihtaminen ei auta asiaa, vahinko on tapahtunut.
HUOM! Myös oikealla öljyllä hihna vanhenee, enemmän tai vähemmän -> vaihtoväli on valmistajan ENIMMÄISSUOSITUS. Älä jätä “viimmetippaan”!
HUOM! Vaikka auto on “merkkihuollettu” yksikin väärä lisäysöljy voi aiheuttaa tuhon! -> tällöin takuut yms. raukeavat.

 

Onko auton jokainen käyttäjä lisännyt aina autoon 100% oikeaa öljyä?

AUTOSSA EI SAA KÄYTTÄÄ MITÄÄN MUUTA ÖLJYÄ EDES LISÄYSÖLJYNÄ KUIN:

LAATULUOKALTAAN: FORD WSS-M2C-948-B -öljyä, jonka viskositeetti on 5W20

 

Mikäli epäilys, että autossa on käytetty väärää moottoriöljyä yhdenkin kerran,
suosituksena on jakohihnan vaihto välittömästi! -> VAKAVAN MOOTTORIVAURION VAARA!

 

Jakohihna on paikallaan,

mutta hihnasta puuttuu

paloja ja tämä voi aiheuttaa

täydellisen moottorivaurion!

-Yleensä jako hyppää ensin pykälän tai kaksi

-Vikavalo herjaa kampiakselin asentoa tms.

-Auto käy huonosti

 

 

Pelkkä hihnan vaihto ei tuossa

vaiheessa enää riitä!

Jakohihnasta irroneet hampaat

menevät öljysihtiin ja tukkivat

öljyn virtauksen -> VAURIOITTAA

KOKO MOOTTORIA ! ! !

 

 

 

Jakohihnan alla oleva pieni,

öljypumpun hihna on  yleensä

samassa kunnossa…

HUOM ! ! ! ÖLJYPUMPUN

HIHNA EI KUULU JAKOHIHNAN

VAIHTOON!

Vaan on aina oma, erillinen lisätyö!

 

 

 

Pelkkä jakohiharemontti maksaa oikein tehtynä 1290 €

 

Tämän lisäksi:

Öljypohjan irroitus + liimaus takaisin + öljypumpun hihnan uusinta (299 €)
-Suositus vaihtaa aina hihnanvaihdon yhteydessä
-Jos hajoaa myöhemmin -> MOOTTORIVAURIO
-Jos uusitaan myöhemmin -> SAMA REMONTTI UUSIKSI!

Moottorin HARDCORE sisäpuolen pesu (159 €)
-Poistaa hihnamujun moottorista
-Jos moottori käyntikuntoinen
-Lue lisää: https://luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu/
-Jos moottori ei käyntikuntoinen, tehtävä lisäksi ylimääräinen öljynvaihto

Öljynvaihto + suodatin (149 €)
-NESTEPRO+ F 5W-20, Laatuluokka WSS-M2C948-B
-Varmistettava oikea öljy koneeseen
-Öljyt muuutenkin poissa, kun öljypohja on irti
-Suodatin kannataa uusia samalla

 

Hihnarikossa tulevat kulut tämän lisäksi ennen jatkamista:

Ohivuotomittaus (89 €)
-On varmistettava ennen kasaamista, että imu- tai pakoventtiili ei ole vaurioitunut!

 

Samalla järkevää miettiä myös:
-Apulaiteihinan uusintaa (menee samalla työllä)
-Vesipumpun uusintaa (menee lähes samalla työllä)
-Pakkasnesteiden uusintaa pumpun uusinnan yhteydessä.