Jakopää, moottorin henkivakuutus

Nykyautoissa on monenlaisia jakopäärakenteita: Jakohihnaa, märkää jakohihnaa, ketjua ja rattaita.
On yksirivistä ketjua, tulpaketjua, jakopässä useita eri ketjusarjaa jne.

Myös jakopään oheisrakenteet kannataa huomioida samalla: Esim. osassa autoja on öljypumppu hihnalla, JAKOPÄÄN “ALLA”  jolle ei valmistajan vaihtoväliä.

Monella autovalmistajalla “yleiseurooppalainen” jakohihnan vaihtoväli voi olla esim. 200tkm / 120kk
Joillain autoilla voi olla vain ajomäärä, valmistajan puolesta hihnalla voi ajaa vaikka 50 vuotta….
Erittäin usealla valmistajalla pohjoismaihin jakohihnan vaihtoväli PUOLITETAAN muun maailman väleihin verrattuna!

SUOSITTELEMME JO PELKÄSTÄÄN TÄMÄN VUOKSI
JAKOHIHNAN EHDOTTOMAKSI
VAIHTOVÄLIKSI SUOMEN
OLOISSA KAIKILLE AUTOILLE  ENINTÄÄN 100tkm  / 60kk (5 vuotta)

HUOM! On olemassa valmistajia joilla jakopään vaihtoväli on jopa 50tkm  / 48kk…

Jakoketjulle ei ole määritetty monellakaan valmistajalla vaihtoväliä, vaikka jakopää on kuluva osa.
Moni valmistaja suosittaa jakoketjulle 300tkm / 120kk vaihtoväliä -> suosittelemme tätä myös kaikkiin ketjumoottoreihin.

 

MIKSI JAKOPÄÄLLÄ EI KANNATA AJAA ENEMPÄÄ !?
VALMISTAJAN MUKAAN VAIHTOVÄLI ON SUUREMPI !

 

Valmistajan vaihtoväli on enimmäissuositus jakopään uusinnalla.
On huomioitava käyttö-olosuhteet yms:

 


KUVA: Kuluneet jakopään rattaat, ns. oktomurske ilmiö
JAKOPÄÄ EI KESTÄNYT VALMISTAJAN VAIHTOVÄLIÄ!

 


KUVA: Kuluneet jakoketjun hammaspyörät, 1.2 DIG-T
JAKOPÄÄ EI KESTÄNYT VALMISTAJAN VAIHTOVÄLIÄ!

 


KUVA: Kuluneet muoviset jakohihnan rullat
JAKOPÄÄ EI KESTÄNYT VALMISTAJAN VAIHTOVÄLIÄ!

 

 

KÄYTÄNNÖSSÄ USEIN JAKOPÄÄN PETTÄMINEN TARKOITTAA VAIHTOMOOTTORIN ASENTAMISTA!

Autojen päästövaatimuksien tiukentuessa moottoreiden ajoitusrakenteet ovat tarkempia ja tarkempia.

Tämän vuoksi käytännössä lähes kaikki “tämän vuosituhannen” autot ovat niin tarkoilla ajoitusrakenteilla,

että mikäli jakopää pettää on edessä moottorivaurio!

Moottoreiden rakenteet ovat myös kevyempiä: samaan tilaan on jouduttu mahduttamaan niin paljon tekniikkaa,että enää ei selviä pelkällä kansiremontilla!

Vauriot ovat usein suurempia ja ne ei välttämättä silmällä näy:

-Nokat voi “nyrjähtää” nokka-akselissa
-Mäntä voi haljeta (alkava halkeama joka ei näy purkamatta moottoria)
-Kiertokanki voi vääntyä
-Dieseleissä (varsinkin) kannen halkeaminen ja jopa kampiakselin vääntyminen.
-Yms. ongelmia joita tulee mekaanisesta kosketuksesta

Kenellä on vastuu, jos pelkän kansiremontin jälkeen autoon tulee oireita?

 

 

 

SUOSITTELEMME SAMALLA JAKOPÄÄN STEFOJEN (tiivisteiden) VAIHTOA

Mikäli stefa vuotaa, otamme yhteyttä kesken remontin. Mikäli stefa on kuiva, emme uusi stefaa ilman asiakkaan pyyntöä (ennakoiva huolto)

Jos auto on yli 5v / 120 tkm ajettu. Stefat eivät välttämättä vuoda vielä, mutta kestävätkö ne seuraavan jakohihnan vaihtovälin?

Stefat maksavat yleensä 10-30 € / kpl + vaihtotyö, eli kustannus jakopään rakenteesta riippuen on 100-200 €, tämä on tapauskohtainen.
-On myös erikoistiivisteitä laipalla, joka voi maksaa pelkästään satoja euroja.


VVT-yksikkö / yksiköt eivät kuulu koskaan suoraan jakopääremontiin.

Suosittelemme AINA niiden uusimista, jos niihin tulee vikaa myöhemmin, on koko jakoremontti tehtävä uudelleen!

Emme voi myöntää vanhalle VVT-yksikölle mitään toimintatakuuta. Kysy lisätietoja tarvittaessa asiasta.