RENGASPAINEET

MUUT RENGASASIAT        AJANVARAUS

Auton valmistajan paineet ovat ko.automallin ja renkaan  koVÄHIMMÄIS & MUKAVUUSPAINEET, joilla ajaminen on:
-Mukavaa ajaa (pehmeämpi)
-Hiljaisempaa (melutaso laskee)

 

Rengasvalmistajat suosittelevat käyttämään YLIPAINETTA renkaan parhaan kulutuskestävyyden ja turvallisuuden vuoksi:
-Täyden kuorman arvojen päälle suositus +15° lämpötilassa VÄHINTÄÄN +0,3 BAR (huomio renkaan valmistajan renkaan MAX täyttöpaine)
-Parempi ajettavuus
-Parempi turvallisuus (väistöt yms.)
-Parempi polttoainetalous
-Rengas kuluu vähemmän
-Rengas lämpenee vähemmän

Ylipaineen ainoa huono puoli on kovempi ajotuntuma.

 

KUVAN ESIMERKIN  RENGASPAINEILLE SUOSITELLAAN SEURAAVAA (autonvalmistaja – rengasvalmistajat)

Eteen    2,2-2,8 BAR, riippuen kuormasta, ajonopeudesta ja mukavuusasteesta
Taakse  2,9-3,7 BAR, riippuen kuormasta, ajonopeudesta ja mukavuusasteesta
(Huom! Renkaan valmistajan suositus voi olla 3,5 BAR -> tarkistettava aina renkaasta)

 

ALHAISET RENGASPAINEET KULUTTAVAT RENGASTA JA RENKAIDEN ELINIKÄ LYHENEE

Vanha ajattelumalli: ylipaine kuluttaa rengasta keskeltä on virheellinen. Tämä ongelma oli 80-luvun ristikudosrenkaissa.

Nykyaikaisen vyörenkaan rakenne lukitsee renkaan muotoonsa kun tarvittava vähimmäispaine saavutetaan ja paineen lisääminen ei ole renkaalle haitaksi.

Vajaa paine aiheuttaa renkaissa vain ongelmia.

Muista myös pyöränkulmien vaikutus renkaiden kulumisen:  https://luiginpaja.fi/renkaiden-kulumat/

 

SUOSITTELEMME KAIKKIIN RENKAISIIN TYPPITÄYTTÖÄ VAKIOPAINEEN VUOKSI -> https://luiginpaja.fi/typpitaytto/