Akun vaihto, akkutesti 12v akku

Akun tekninen elinikä on 2-4 vuotta, riippuen käytöstä.

Akun kuormitustesti (tarvittaessa 19 €) tehdään korjaamolla, lämpimässä hallissa. Vaikka auton akku “selviää” kuormitustestistä, on täysin mahdollista, että -20 asteen kohdalla akku kuolee.

Kuormitustestissä testataan akun kykyä luovuttaa virtaa kylmänä CC (Cold cranking Amperies)

Uusi akku                    100%
Vaihtosuosituksemme 70%

Mikäli akku jättää kerrankin kovalla pakkasella, suositus on vaihtaa ensin akku ja tämän jälkeen tutkia lisää, jos ongelmat jatkuvat. mm. Akun tyhjentyminen on TODENNÄKÖISESTI kiinni akusta.

Jos auto on “päivittäisajossa”, akku ei ehdi yleensä auton vuoksi tyhjentymään. Tietysti vika voi olla autossa, mutta silloin akku on yleensä tyhjä vasta muutaman päivän seisonnan jälkeen. Esim. viikonlopun jälkeen vaatii apuvirtaa, mutta arkena toimii normaalisti.

Suosittelemme, että emme käytä akun hintaa vianetsintään vaan ensin uusitaan akku ja mikäli jotain ongelmia on, tutkitaan vasta sitten.

Akun vaihtotyö 15-100 € riippuen purkamisesta ja koodaustarpeesta.

HUOM! HUOM! HUOM! Monet tämän “vuosituhannen” vaativat AKUN KOODAUKSEN! Ilman tätä akun koodausta auto voi “sekoilla” pahasti. Autokohtainen!

Tässä akkujen ALKAEN hintaesimerkkerjä:

45 Ah > 89 € Pikkuautot
62 Ah > 119 € Normaali yleisakku
70 Ah > 179 €
80 Ah > 189 € (matala yleisakku, esim Ford/Volvo)
100 Ah > 189 €

“paras” iso akku

95 Ah AGM 279 €

Akun hinta vaihdtetuna vaihtelee riippuen autosta 109-319€ välillä (joissain autoissa tupla-akut, ja iso työ, jopa +600€ )

…ja muutamia poikkeustapauksia, joissa VIELÄ kallimmat erikoisakut!

Mikäli auto vaatii erikoisemman akun, hinta muuttuu sen mukaan. Esim Dieselit vaativat suuremman tai jos käytössä lisälämmitin jne. Kovassa kuormituksessa olevat akut (Start-Stop, ammattikäyttö, Taxit yms.) suositellaan korvattavaksi AGM-akulla.

AGM-tekniikka kestää kolme kertaa pidempään kuin perinteiset akut. Se sopii täydellisesti edistyksellisiin Start-Stop-järjestelmiin, joissa akku varataan nopeasti uudelleen talteenotettua jarrutusenergiaa hyväksi käyttäen.