Ecoboost -hihnanvaihdot ja ongelmat

FORD:in öljykylpy-jakohihnat:

-1.0 litraiset 3 sylinteriset Turboahdetut EcoBoost moottorit vuodesta 2012 ->

-GTDi moottorit B-Max, C-Max, Fiesta, Focus, Frand C-Max ja Transit Connect

 

 

 

Vaihtotyöhön tarvitaan:

-Erikoistyökalut

-Erikoisosaaminen

 

Verrattuna perinteiseen jakohihnaan, jakohihnat ovat öljykylvyssä.

FORD:in vaihtoväli on suuri (jopa 240tkm) mutta rikkoumia on tullut vastaan jo paljon aikaisemmin (jopa 100tkm kohdilla!)

Syynä rikkoumaan on yleensä väärä öljy!

Hihna turpoaa, siitä irtoaa ”mujua” ja sitten myöhemmin hampaita…


VÄÄRÄ ÖLJY AIHEUTTAA HIHNAN TURPOAMISTA JA VIALLINEN ÖLJYNVAIHTO TULEEKIN ESIIN VASTA YLEENSÄ PARIN-KOLMEN VUODEN PÄÄSTÄ

-Hihnan turpoaminen on hidasta ja se alkaa HETI väärästä öljystä, mutta ongelma ei tule vastaan heti! Ongelma tulee vastaan vasta vuosien päästä.
-Oikean öljyn vaihtaminen ei auta asiaa, vahinko on tapahtunut.
HUOM! Myös oikealla öljyllä hihna vanhenee, enemmän tai vähemmän -> vaihtoväli on valmistajan ENIMMÄISSUOSITUS. Älä jätä ”viimmetippaan”!
HUOM! Vaikka auto on ”merkkihuollettu” yksikin väärä lisäysöljy voi aiheuttaa tuhon!

 

Onko auton jokainen käyttäjä lisännyt aina autoon 100% oikeaa öljyä?

 

Mikäli epäilys, että autossa on käytetty väärää moottoriöljyä yhdenkin kerran,
suosituksena on jakohihnan vaihto välittömästi! -> VAKAVAN MOOTTORIVAURION VAARA!

 

Jakohihna on paikallaan,

mutta hihnasta puuttuu

paloja ja tämä voi aiheuttaa

täydellisen moottorivaurion!

-Yleensä jako hyppää ensin pykälän tai kaksi

-Vikavalo herjaa kampiakselin asentoa tms.

-Auto käy huonosti

 

 

Pelkkä hihnan vaihto ei tuossa

vaiheessa enää riitä!

Jakohihnasta irroneet hampaat

menevät öljysihtiin ja tukkivat

öljyn virtauksen -> VAURIOITTAA

KOKO MOOTTORIA ! ! !

 

 

 

Jakohihnan alla oleva pieni,

öljypumpun hihna on  yleensä

samassa kunnossa…

HUOM ! ! ! ÖLJYPUMPUN

HIHNA EI KUULU JAKOHIHNAN

VAIHTOON!

Vaan on aina oma, erillinen lisätyö!

 

 

 

Pelkkä jakohiharemontti maksaa oikein tehtynä 1190 €

Hihnarikossa tulevat kulut tämän lisäksi ovat seuraavat:

Ohivuotomittaus (89 €)
-On varmistettava ennen kasaamista, että imu- tai pakoventtiili ei ole vaurioitunut!

Öljypohjan irroitus + liimaus takaisin (149 €)
-Poistettava irronneet hampaanpalat öljysihdistä

Öljypumpun hihnan uusinta (99 €)
-Kun öljypohja ja jakopää on poissa (sijaitsee jakohihnan takana!)
-Suositus vaihtaa aina hihnanvaihdon yhteydessä
-Jos hajoaa myöhemmin -> MOOTTORIVAURIO
-Jos uusitaan myöhemmin -> SAMA REMONTTI UUSIKSI!

Öljynvaihto + suodatin (129 €)
-NESTEPRO+ F 5W-20, Laatuluokka WSS-M2C948-B
-Varmistettava oikea öljy koneeseen
-Öljyt muuutenkin poissa, kun öljypohja on irti
-Suodatin kannataa uusia samalla

 

Samalla järkevää miettiä myös:
-Apulaiteihinan uusintaa (menee samalla työllä)
-Vesipumpun uusintaa (menee lähes samalla työllä)
-Pakkasnesteiden uusintaa pumpun uusinnan yhteydessä.