EGR / DPF ongelmat

Vikakoodien luku on 29 €. Mutta tämä ei välttämättä kerro, mitä autolle kuuluu tehdä. Auto herjaa, EGR:ää, DPF (Diesel Particle Filter) tms.

HUOMIOITHAN TÄMÄN:

Valitettavasti autoissa on nykyisin niin paljon tekniikaa ja päällekäisiä järjestelmiä, että vikakoodi tai oire ei aina kerro sitä, missä vika on tai mitä pitää korjata. Vikakoodi ON AUTON JÄRESTELMÄN tuottama tieto, ei 100% totuus. Esim. auto voi herjata kampiakselin asentoanturia ja tämä vika onkin nokka-akselissa, sillä auto vertaa kampiakselin tietoa nokan asentoon ja auto ei osaa itse kertoa kumpi arvo on pielessä… Eli vikakoodi voi johtaa harhaan.

Voimme vaihtaa osan asiakaan pyynnöstä pelkän vikakoodin perusteella, mutta tämä on täysin takuuuton työ. Esim.
-Takalambdan herja johtuu lähes ainaa katalysaattorista, EI anturista (ellei lämmityspiirin ongelma)

DPF / EGR-ongelma voi olla myös sähköinen /alipaine tms. vika, mutta ilman vianetsintää sitä on mahdoton sanoa. Usein sähköinen mittaminen / tutkiminen on niin kallista ja DPF / EGR viat ovat 99% mekaanisia ongelmia. Järkevintä on ensin uusia osa ja jos vika ei poistu, jatkaa tutkimista.

TUTUSTU MYÖS MOOTTORIOPTIMOINTIIN Moottorioptimointi poistaa DPF:n ja EGR:n pois käytöstä.

DPF / EGR-ongelma ei ole välttämättä hirveän helppo asia korjata pysyvästi:

Yleensä DPF:n tukkiintumisen ja EGR:n jumiiintumisen aiheuttaa karsta ja DPF:n & EGR:n karsoittaa huono palaminen, joka johtuu mm. seuraavista asioista:

  • Liian lyhyet ajomatkat / moottoria ei ole esilämmitetty kunnolla (esim. ammattlikeenteessä näitä ongelmia ei juurikaan ole kun autolla ajetaan koko ajan, ei siirrytä lyhyttä työmatkaa)
  • Moottorin huono mekaaninen kunto
  • Vuotava suutin (suuttimien elinikä on 100-300tkm)
  • Liian alhainen Commonrailpaine
  • Öljynkulutus
  • Jne.

Mikäli autolla ajettu yli100tkm, EGR kannataa vaihtaa joka tapauksessa ja DPF-suodatin asiaan on muutama vaihtoehto:
-Tietokoneella pakko regenerointi (puhdistaminen)
-DPF:n pesu
-DPF:n uusiminen (mm. Volvon huolto-ohjelmassa 120tkm välein)

Jos auton korjausohjeet ei tarvjoa mitta-arvoja, nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavia paine-ero arvoja:


-Tyhjäkäynnillä max = 20mbar
-Kierroksilla max 10 kertaa tyhjäkäyntiarvo = 200 mbar
Autovalmistaja ja -mallikohtaisia eroja on, mutta yli 200 mbar kierroseroarvo on liian suuri -> aiheuttaa ongelmia.

HUOM ! ! ! EGR:n tai DPF: karstoittuessa uudelleen, DPF / EGR:n ongelmat eivät mene takuuseen. Karsta on ulkopuolinen ongelma. Tämän selvittäminen vaatisi paljon selvittämistä! DPF ja EGR ongelmat eivät ole syy vaan seuraus.

Takuunalainen tapa korjata ongelmaa on varmistaa moottorin mekaaninen kunto ja puhdistaa koko kone karstasta:


-Ohivuotomittaus
-Suuttimien testaus
-Öljytilan pesu
-Imukanavien puhdistaminen

Valitettavasti Dieselmoottoreissa kaikki nämä operaatiot ovat kallita. Ohivuotomittaus (moottorityypista ja mallista riippuen 200-400 €

Suuttimen irttoittaminen, testaaminen ja takaisin asentaminen alk 100 € /suutin

Öljytilanpesu öljynvaihdon kanssa 150-200 €

Imukanavien puhdistaminen, rakenteesta riippuen alkaen 500-2000 €