EGR / DPF ongelmat

Vikakoodien luku on 29 €. Mutta tämä ei välttämättä kerro, mitä autolle kuuluu tehdä. Auto herjaa, EGR:ää, DPF (Diesel Particle Filter) tms.

HUOMIOITHAN TÄMÄN:

Valitettavasti autoissa on nykyisin niin paljon tekniikaa ja päällekäisiä järjestelmiä, että vikakoodi tai oire ei aina kerro sitä, missä vika on tai mitä pitää korjata. Vikakoodi ON AUTON JÄRESTELMÄN tuottama tieto, ei 100% totuus. Esim. auto voi herjata kampiakselin asentoanturia ja tämä vika onkin nokka-akselissa, sillä auto vertaa kampiakselin tietoa nokan asentoon ja auto ei osaa itse kertoa kumpi arvo on pielessä… Eli vikakoodi voi johtaa harhaan.

Voimme vaihtaa osan asiakaan pyynnöstä pelkän vikakoodin perusteella, mutta tämä on täysin takuuuton työ. Esim.
-Takalambdan herja johtuu lähes ainaa katalysaattorista, EI anturista (ellei lämmityspiirin ongelma)

DPF / EGR-ongelma voi olla myös sähköinen /alipaine tms. vika, mutta ilman vianetsintää sitä on mahdoton sanoa. Usein sähköinen mittaminen / tutkiminen on niin kallista ja DPF / EGR viat ovat 99% mekaanisia ongelmia. Järkevintä on ensin uusia osa ja jos vika ei poistu, jatkaa tutkimista.


TUTUSTU MYÖS
MOOTTORIOPTIMOINTIIN Moottorioptimointi poistaa DPF:n ja EGR:n pois käytöstä.

 

DPF ONGELMAT (DPF = Hiukkassuodatin. Diesel Particle Filter)


1. Käyttöikä ylitetty / vaihtoväli huoltovälillä tms. -> SUODATIN EI OLE VIELÄ TUKOSSA!
-Liian monta puhtaaksipolttoa / aikaväli täynnä tms. Auton pyytämä ennakoiva huoltotoimenpide.
-Ainut oikea tapa on uusia suodatin. Suodattimet ovat merkki- ja mallikohtaisia.
-Hintaluokka alkaen 500 € uusittuna (joissain automalleissa jopa useampi tuhat €uroa!)
-Laskurin nollaus on TAKUUTON ja VIRHEVASTUUTON, LAITON asiakkaan tilaama työ. (emme suosittele missään olosuhteissa)
     -Nollaaminen / vikakoodin poisto nollaa paine-eron
     VAKAVAN MOOTTORIVAURION VAARA!
     -Pakopaineet nousee -> pakolämpötilat nousee
     -Voi sulaa venttiilit, männät, turbo, pakosarjat tms.
-Laskuri voidaan nollata, jos asiakas on ESIM. itse vaihtanut uuden DPF:n
HUOM! ILMAN LAAJAA VIANETSINTÄÄ, SUODATTIMELLA EI OLE TAKUUTA! Lue lisää alempaa



2. Hiukkasuodatin tukossa (vikakoodi tms.) -> SUODATIN ON TUKOSSA -> AUTO VIKATILASSA!
-Vikatila estää moottorivaurion -> auto on tehoton.
-Ei tietoa onko jo aiemmin virheelisesti nollattu käyttöikä / vaihtoväli (autossa ei ole välttämättä laskuria)
-Suositus ensisijaisesti DPF:n pakkoregenerointi  (pesu on tehokkaampi vaikutukseltaan)
-DPF:n pakkoregenerointi alk. 89 € / pesu alk 299 €
-Lyhyillä ajomatkoilla poltot voivat keskeytyä ja auto menee vikatilaan.
-Jos vika uusi pian, DPF:n oma polttaminen ei onnistu.
-Vaatii vianetsintää. Katso alempaa tukkeutuimisien syitä.

HUOM! Regeneroidun / pestyn suodattimen todellista paine-eroa ei voi tietää!
-Nollaaminen / vikakoodin poisto nollaa paine-eron
VAKAVAN MOOTTORIVAURION VAARA!
-Pakopaineet nousee -> pakolämpötilat nousee
-Voi sulaa venttiilit, männät, turbo, pakosarjat tms.


HIUKKASSUODATTIMEN REGENEROINTI, PESEMINEN YMS. OVAT AINA TAKUUTTOMIA JA VIRHEVASTUUTTOMIA TÖITÄ.
Vain suorittamalla laajan vianetsinnän + uusimalla DPF:n, työlle voi saada takuun.

 

DPF / EGR-ongelma ei ole välttämättä hirveän helppo asia korjata pysyvästi:

 

Yleensä DPF:n tukkiintumisen ja EGR:n jumiiintumisen aiheuttaa karsta ja DPF:n & EGR:n karsoittaa huono palaminen, joka johtuu mm. seuraavista asioista:

  • Vika paine-ero anturissa / sen toiminnassa tms.
  • Liian lyhyet ajomatkat / moottoria ei ole esilämmitetty kunnolla (esim. ammattlikeenteessä näitä ongelmia ei juurikaan ole kun autolla ajetaan koko ajan, ei siirrytä lyhyttä työmatkaa)
  • Moottorin huono mekaaninen kunto
  • Vuotava /kulunut suutin (suuttimien elinikä on 100-300tkm). Kuluneet suuttimet aiheuttavat 95% kaikista näistä ongelmista.
  • Liian alhainen Commonrailpaine
  • Öljynkulutus
  • Jne.

Mikäli autolla ajettu yli100tkm, EGR kannataa vaihtaa joka tapauksessa ja DPF-suodatin asiaan on muutama vaihtoehto:
-Tietokoneella pakko regenerointi (puhdistaminen) -> takuuton työ
-DPF:n pesu -> takuuton työ
-DPF:n uusiminen (mm. Volvon huolto-ohjelmassa 120tkm välein) -> takuuton työ ilman laajaa vianetsintää.

Jos auton korjausohjeet ei tarvjoa mitta-arvoja, nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavia paine-ero arvoja:


-Tyhjäkäynnillä max = 20mbar
-Kierroksilla max 10 kertaa tyhjäkäyntiarvo = 200 mbar
Autovalmistaja ja -mallikohtaisia eroja on, mutta yli 200 mbar kierroseroarvo on liian suuri -> aiheuttaa ongelmia.

HUOM ! ! ! EGR:n tai DPF: karstoittuessa uudelleen, DPF / EGR:n ongelmat eivät mene takuuseen. Karsta on ulkopuolinen ongelma. Tämän selvittäminen vaatisi paljon selvittämistä! DPF ja EGR ongelmat eivät ole syy vaan seuraus.

 

LAAJA VIANETSINTÄ


Takuunalainen tapa korjata ongelmaa on laaja vianetsintä:  varmistettava moottorin mekaaninen kunto ja puhdistettava koko kone karstasta:

 

-Paine-ero järjestelmän tominnan testaaminen
-Ohivuotomittaus
-Suuttimien testaus
-Öljytilan pesu
-Imukanavien puhdistaminen

Valitettavasti Dieselmoottoreissa kaikki nämä operaatiot ovat kallita.

-Paine-ero anturien testaaminen 50-200 €, riippuen rakenteesta

-Ohivuotomittaus (moottorityypista ja mallista riippuen 200-400 €

-Suuttimen irttoittaminen, testaaminen ja takaisin asentaminen alk 100 € /suutin

-Öljytilanpesu öljynvaihdon kanssa 150-200 €

-Imukanavien puhdistaminen, rakenteesta riippuen alkaen 500-2000 €


MIKSI KORJAAMINEN ON NYKYÄÄN NIIN KALLISTA:


Dieselmoottorin elinikä voi olla 1 000 000 kilometriä MEKAANISEN MOOTTORIN OSALTA. Valitettavasti apulaitteet, varisinkin päästöjenhallinta, ovat erittäin kovilla 200tkm jälkeen (varsinkin pienillä ja lyhyillä ajomäärillä). Vanhat 80-luvun (huom! n.60 heppaiset) 123-sarjan mersut menivät miljoonan ja menivät vieläkin ja SAVUTTIVAT ja taas menivät, sillä niissä ei ollut mitään päästöjenhallintaa… Päästöjen hallintaan tarvitaan tarkka palamisprosessi, eli jos autoon uusitaan 200tkm välein kaikki päästöjen hallintaan liittyvät osat (suuttimet, egr, pdf jne.) ja pestään imukanavat ja öljytilat jne. auto toimii taas ”kuin uusi” mutta kustannus on vaihtomoottorin hintainen, ellei kallimpikin.

Valitettavasti nykyaika & tekniikan lisääntyminen nostaa korjauskustannuksia tuntuvasti, varsinkin Diesel-autojen osalta.

80-luvulla vuotava (kulunut) Dieselsuutin aiheutti sen, että auto vähän kärytti / savutti -> EI VAIKUTTANUT AJAMISEEN MILLÄÄN TAVOIN!

Nykyään YHDEN suuttimen huono toiminta voi aiheuttaa tuhansien eurojen remonttikierteen -> korjauskustannukset ylittävät usein auton arvon!


TUTUSTU MYÖS MOOTTORIOPTIMOINTIIN Moottorioptimointi poistaa DPF:n ja EGR:n pois käytöstä.