imukarsta

Voimakkaasti karstaisen EGR:n / imusarjan / imukanavat / imuventtiilien oireita:

– Laittaa kylmänä käyntiin -> käy kolmella ja ontuu -> herjaa palamiskatkosia.
– Vikakoodeja, nykimistä voimakkaasti kiihdyttäessä, pätkimistä, myös välillä tyhjäkäynnillä
– Tehottomuutta
– Lisääntynyt kulutus
– Imuläppien vikakoodeja
– EGR:n vikakoodeja (EGR tukossa, EGR Cooler tukossa, EGR kanavat tukossa)
– Mahdollisesti myös ilmamassamittarin / imusarjan paineen vikakoodeja

Miksi ja mitä tapahtuu?

-Kylmä / puolilämpöinen kone aiheuttaa huonoa palamista ja tämä tulee EGR:n kautta imusarjaan ”notkeana mustana tervana”
”Musta terva” aikojen saatossa kovettuu kovaksi mustaksi möhnäksi, karstaksi

-Karstoittumisen määrää lisää: Puutteelinen moottorin esilämmitys, liian lyhyet ajomatkat, rauhallinen ajotapa, rikkinäinen termostaatti, huono palaminen…

Karsta leviää pakosarjan jälkeen kaikkiin komponentteihin:

-EGR:n venttiili
-EGR:n jäähdytin
-EGR:n putket
-Imusarja
-Imukanavat
-Imuventtilit

Myös moottorin sylintereihin!

Mitä on tehtävä?

1. Autosta on ensin purettava kaikki karstan tukkimat osat. Komponenttien irroitus -> autokohtainen työ

-EGR:n venttiili
-EGR:n jäähdytin
-EGR:n putket
-Imusarja
-Mahdolliseti myös muita komponentteja, autokohtainen.

2. Puhdistettava kaikki karstaiset osat. Puhdistaminen alk. 490 – 999 € riippuen miten kartassa kaikki on.

-EGR:n osat (venttiili, putkisto, cooleri)
Tapaukohtaisesti mietittävä myös EGR:n uusintaa!
Ohjauspuoli on voinut vaurioitua kun venttili on ollut jumissa.
Selviää vain kokeilemalla, jos vaihtotyö on iso, riski on suuri. Autokohtainen!

-Imusarja

-Imukanavat (imusarja-venttiilit)

Kohteet puhdistetaan mekaanisesti harjoilla, kemiallisesti liuottamalla, pähkinänkuorilla puhaltamalla. Tapauskohtaisesti, mikä on nopein.

 

3. Koottava kaikki takaisin

-Uusittava tarpeelliset tiivisteet

-Karstan poiston jälkeen on suosituksena tehdä moottorin sisäpuolen kemiallinen pesu + öljynvaihto

 

MUUTA HUOMIOITAVAA:

-Joissain autoissa esim. pelkästään EGR:n irroitus/asennus voi olla pelkästään 1000€ luokkaa + muut työt.

-Imupuolen karstanpoisto ei korjaa auton muita vikoja!

-Kun kanavat aukeavat, voi tulla vastaan piileviä ongelmia kun moottori alkaa hengittämään paremmin!