lisälämmittimen korjaus

     

LÄMMITTIEN HAJOTESSA: SUOSITTELEMME AINA  ENSISIJAISESTI  VAIHTOLAITETTA

-Vaihtolaite on takuunalainen (jos lämittimeen vaihdetaan yksi osa, vain sillä osalla on takuu)

-Yksi korjauskerta

-Vikoja voi olla useita / piileviä

-”Aivolaatikko” on piirikortti -> voi hajota vaikka huomenna (eri paikasta)

-Huomioitava, vaikka lämmitin uusitaan, lämmittimeen ei aina kuulu esim. polttonestepumppua ja vesipumppua!

 

LÄMMITTIEN KORJAAMINEN:

 

Vikakoodien lukemisella saadaan tieto mikä lämmitintä vaivaa. Tässä muutama esimerkki:

1. Lämmitin antaa selvän vikakoodin laitteen ulkopuoliselle komponentille / alijännitelukossa
-Vesipumppu tai polttoainepumppu
-Komponentin / johtojen mittaus + tarvittavien osien uusinta (pumppu, akku, sulake…)
-Koekäyttö

2. Lämmitin lukkotilassa, palotapahtuma ei onnistu
-Vikakoodin poistamalla laite yrittää käynnistyä, mutta ei käynnisty (lopettaa puuttuvan palotapahtuman vikakoodiin)
-Ko. vika tulee, jos ajetaan tankki liian tyhjäksi. (vika ei päällä kun auto tankattu)
-Varmistettava ensin polttoaineen saanti lämmittimelle
-Jos saa tarpeeksi ja oikein polttoainetta, vika lämmittimen sisällä!

3. Lämmitin antaa vikakoodin jostain sisäpuolen komponentista
-Lämmitin avattava ja mitattava tarkemmin
-Stereotypisin ongelma on se, että puhaltimen moottori vie liikaa virtaa ja se polttaa aivolaatikon.
-Puhaltimen moottori toimii kokeilemalla, mutta vie liikaa virtaa.
-Uusittava (tai korjautettava) aivolaatikko + vaihdettava puhaltimen moottori
-Vasta tämän jälkeen päästään TESTAAMAAN toimiiko lämmitin
-Mahdollisuus muihin ongelmiin, mitään ei voi sanoa ennen testikäyttöä

4. Lämmitin ei vastaa lainkaan, vikakoodia ei voi lukea!
-Mitattava ensin lisälämmittimen maa-ja virransaannit -> sulake/johtosarjavika?
-Jos lämmitin saa virran ja maan, eikä lämmittimeen pääse -> aivolaatikko vika
-Aivolaatikkovika ei ole välttämättä AINOA vika. Aivolaatikon on voinut rikkoa esim. oikosulussa/liikaa virtaa kuluttava vesipumppu, paloilmapuhallin, hehkutulppa tai polttainepumppu.
-Aivolaatikkoa uusittaessa on mitattava kaikki ko. komponentit -> mahdollisuus myös piilevään vikaan (esim. komponentissa vettä ja menee oikariin pakkasella)

 

LÄMMITTIMEN KORJAUS / UUSINTA ESIMERKKI (V50 VOLVO):

Vaihtolaite 1250€ 3-4vrk + vaihto 200€ (Huom! Ennakkomaksettava tuote!)

Vanhan korjausarviovaihtehtoja:

Lisälämmitin irr-as n. 200 €
Lämmittimen huoltotyön osuus n. 150 €
Paloilmapuhallin 149 €
Tiiviste 20 €
Pesä 119 €
Sihti 19 €

Aivolaatikon korjaus (jos mahdollinen) 250 – 350 € (ei vaadi softaa!)

Aivolaatikko 500 € (Orggis, Volvo) -> vaatii softan
Softaus uuteen aivoon 100-150 €