moottorin sisäinen pesu

SISÄPUOLELTA LIKAISEN MOOTTORIN OIREITA:

HUOM! Mikäli auto herjaa öljypaineesta, korjaamattomana se aiheuttaa lähes välittömästi pysyvän moottorivaurion,
autolla ei saa ajaa tämän jälkeen eikä autoa saa edes käyttää jos öljynpaine puuttuu!

Seuraavissa tapauksissa suosittelemme VÄHINTÄÄN moottorin sisäpuolen pesua (öljytila)

  • Turbon vaihto (takuun edellytys)
  • Autolla on ajettu yli 200 tkm Longlife-öljyillä (pitkät öljyvaihtovälit)
  • Auto (joissa hydraulinen jakopään kiristäjä tai nokansäätöyksikkö (VVT))
    -herjaa moottorin/nokan ajoitusta,
    -herjaa nokka-akselin säätöä tai
    -herjaa muuttuvaa venttiilinajoitusta.
    -Jakoketju tms. rallattaa (ketju on öljypainekiristeinen)
  • Moottori nakuttaa ajoittain, välillä ääni voi hävitä tai pahentua.
  • Kylmäkäynnistyksessä kestää kauan, että moottorista häviää ylimääräiset mekaaniset äänet (öljy täyttää liian hitaasti nostimet yms.)
  • Öljytikun päässä öljy vaikuttaa paksulle ”tervalle” ei ole notkeaa / juoksevaa.
  • Öljykorkin / öljytikun / huohottimen alueella on vaaleaa / harmaata ”öljylimaa”
    -Tämän lisäksi usein vaaditaan  huohotinjärjestelmän puhdistamisen.  Katso myös: http://luiginpaja.fi/huohotin/
  • Öljynpainevalo ei sammu,sammuu viivellä tai vilahtaa / palaa välillä.
    -Öljysihti voi olla tukossa!
    -Öljynpainekanava paineanturille voi olla tukossa! (Paineanturi voi olla tukossa/rikki)
  • Ulostuleva öljy on klimppistä
    -Öljy paakkuuntuu, eikä enää pilko likaa itseensä
  • Liimaventtiili-ilmiö:
    -Varsinkin jos auto on seissyt pidempään + lyhyitä ajomatkoja -> auto ei käynnisty millään (pyörittää kuin jako olisi sekaisin)
    -Öljykarsta/terva/musta mönjä valuu venttiilin varteen jumittaen venttiilin / nostajan, niin että venttiilin jousi ei jaksa sulkea venttiiliä
    (HUOM! SAMA ILMIÖ ON MYÖS ERITTÄIN KARSTAISESSA MOOTTORISSA! Siihen ei auta öljytilan pesu)
    -Auton saa käyntiin moottoria purkamatta, jos ”sahaa” väkisin, akku tai pari menee JOS STARTTIMOOTTORI EI PALA!

Näissä tapauksissa on yksi todennäköinen vaihtoehto, että moottoriöljy on muuttunut ”tervaksi” ahtaissa kanavissa ja näin ollen estää moottorin toiminnan oikein. Tai öljykarsta joka kertyy moottorin seinämiin irtoaa ja tukkii öljysihidin estäen öljyn saamisen. Moottorin pesulla voidaan yritää pelastaa moottori, mutta voiteluhäiriöt ovat voineet aiheuttaa jos pysyvän moottorivaurion, eli moottorin (varsinkin Turbon) kestävyyttä voi vain kokeilla…

MOOTTORI VOI HAJOTA KOKONAAN PESUN AIKANA TAI VÄLITTÖMÄSTI SEN JÄLKEEN,
JOS EDELLÄOLEVAT OIREET OVAT OLLEET ENNEN PESUA ! ! !
Pesu voi liuottaa sellaiset määrät karstaa liikeelle.

HUOM! Pahimmissa tapauksissa käsittely on uusittava kerran tai usesasti tai moottori fyysisesti avattava.

ENNAKOIVA KORJAAMINEN (halvin vaihtoehto) on tehdä moottorin sisäpuolen pesu + öljynvaihto.
Moottorin sisäpuolen pesu, Forte Motor Flush (tai vastaavalla) 59 € (sis. työ ja pesuaineet) Tämän lisäksi on vaihdettava öljyt: http://luiginpaja.fi/oljynvaihto/

SYITÄ MOOTTORIN LIKAANTUMISEEN:

Huonolaatuinen moottoriöljy
-Hyvälaatuinen öljy pesee moottoria ja estää karstan muodostumisen
-Huonolaatuinen öljy palaa kovissa lämpötiloissa kiinni moottoriin

Liian harvoin vaihdetut moottoriöljyt

Lyhyet ajomatkat (öljyt vaihdettava usein jos lyhyttä ajomatkaa)

Moottorin (yli) kuumeneminen
-Öljy palaa kiinni (huonolaatuinen öljy)

Longlife-huoltovälit suomen oloissa

Auton ikä / moottoria ei ole koskaan pesty sisäpuolelta

 

MOOTTORITILAN PESU ON HALPA TAPA PITÄÄ HUOLTA MOOTTORIN KUNNOSTA!
SÄÄNNÖLLISESTI TEHTY MOOTTORIN SISÄINEN PESU PITÄÄ VOITELUN KUNNOSSA!
SUOSITUS TEHDÄ SISÄPUOLEN PESU VÄHINTÄÄN 80 TKM / 48KK VÄLEIN