Vikakoodien luku on 39 €. Mutta tämä ei välttämättä kerro, mitä autolle kuuluu tehdä. Auto herjaa, EGR:ää, DPF (Diesel Particle Filter) tms.
HUOMIOITHAN TÄMÄN:
Valitettavasti autoissa on nykyisin niin paljon tekniikaa ja päällekäisiä järjestelmiä, että vikakoodi tai oire ei aina kerro sitä, missä vika on tai mitä pitää korjata.
Vikakoodi ON AUTON JÄRESTELMÄN tuottama tieto, ei 100% totuus. Esim. auto voi herjata kampiakselin asentoanturia ja tämä vika onkin nokka-akselissa,
sillä auto vertaa kampiakselin tietoa nokan asentoon ja auto ei osaa itse kertoa kumpi arvo on pielessä… Eli vikakoodi voi johtaa harhaan.
Voimme vaihtaa osan asiakaan pyynnöstä pelkän vikakoodin perusteella, mutta tämä on täysin takuuuton työ. Esim.
-Takalambdan herja johtuu lähes ainaa katalysaattorista, EI anturista (ellei lämmityspiirin ongelma)
DPF / EGR-ongelma voi olla myös sähköinen /alipaine tms. vika, mutta ilman vianetsintää sitä on mahdoton sanoa.
Usein sähköinen mittaminen / tutkiminen on niin kallista ja DPF / EGR viat ovat 99% mekaanisia ongelmia. Järkevintä on ensin uusia osa ja jos vika ei poistu, jatkaa tutkimista.
Auton moottori on oltava mekaanisesti erittäin hyvässä kunnossa: ei saa kuluttaa öljyä, oltava ohivuodot kunnossa jne.
Esimerkkejä vioista, jotka voi aiheutta DPF tai EGR vikakoodin:
- Likainen ilmanpuhdistin
- Viallinen ilmamassamittari
- Imu- tai pakovuoto
- Puutteellinen hiukkassuodattimen regenerointi
- Jälkimarkkinatarvikkeet ja suorituskyvyn muutokset
- Muutettu pakoputki
- Dieselin hiukkassuodattimen paineanturin liitosletku
- Termostaatti (huom! Autossa voi olla jopa 4 termostaattia) ja muut moottorin lämpenemiseen vaikuttavat tekijät
- Talvella liian pienet ajomatkat (auto ei pääse lämpenemään tarpeeksi / regeneroimaan)
- Viallinen, vaurioitunut tai tukkeutunut Diesel-hiukkassuodatin.
- Päästömanipulaatio / virheellinen softa
DPF ONGELMAT (DPF = Hiukkassuodatin. Diesel Particle Filter)
JOS PDF ON OLLUT TUKOSSA TAI LÄHES TUKOSSA, ON AINA SUOSITUS:
MOOTTORIN ÖLJYTILAN PESU JA UUSIA ÖLJYT + SUODATIN
-Tukossa oleva DPF lisää AINA tuhkan määrää öljyssä,
joka alentaa öljyn voitelukykyä radikaalisti!
-> Tämä tekee moottorivaurion vaaran!
1. Käyttöikä ylitetty / vaihtoväli huoltovälillä tms. -> SUODATIN EI OLE VIELÄ VÄLTTÄMÄTTÄ TUKOSSA!
-Liian monta puhtaaksipolttoa / aikaväli täynnä tms. Auton pyytämä ennakoiva huoltotoimenpide.
-Ainut oikea tapa on uusia suodatin. Suodattimet ovat merkki- ja mallikohtaisia.
-Hintaluokka alkaen 500 € uusittuna (joissain automalleissa jopa useampi tuhat €uroa!)
-Laskurin nollaus on TAKUUTON ja VIRHEVASTUUTON, LAITON asiakkaan tilaama työ. (emme suosittele missään olosuhteissa)
-Nollaaminen / vikakoodin poisto nollaa paine-eron
VAKAVAN MOOTTORIVAURION VAARA!
-Pakopaineet nousee -> pakolämpötilat nousee
-Voi sulaa venttiilit, männät, turbo, pakosarjat tms.
-Laskuri voidaan nollata, jos asiakas on ESIM. itse vaihtanut uuden DPF:n
HUOM! ILMAN LAAJAA VIANETSINTÄÄ, SUODATTIMELLA EI OLE TAKUUTA! Lue lisää alempaa
2. Hiukkasuodatin tukossa (vikakoodi tms.) -> SUODATIN ON TUKOSSA -> AUTO VIKATILASSA!
-Usein ennen vikatilaa voi alkaa “käry” -> pakokaasut pyrkivät ulos esim. turbon säätöakselista
-Vikatila estää moottorivaurion -> auto on tehoton.
-Ei tietoa onko jo aiemmin virheelisesti nollattu käyttöikä / vaihtoväli (autossa ei ole välttämättä laskuria)
-Suositus ensisijaisesti DPF:n pakkoregenerointi (pesu on tehokkaampi vaikutukseltaan)
-DPF:n pakkoregenerointi alk. 89 € / kevyt pesu autossa paikalla ollessaan alk 299 €
-Lyhyillä ajomatkoilla poltot voivat keskeytyä ja auto menee vikatilaan.
-Jos vika uusi pian, DPF:n oma polttaminen ei onnistu.
-Vaatii vianetsintää. Katso alempaa tukkeutuimisien syitä.
Kuva: DPF kevyvt pesu autossa paikallan.
HUOM! Regeneroidun / pestyn suodattimen todellista paine-eroa ei voi tietää!
-Nollaaminen / vikakoodin poisto nollaa paine-eron
VAKAVAN MOOTTORIVAURION VAARA!
-Pakopaineet nousee -> pakolämpötilat nousee
-Voi sulaa venttiilit, männät, turbo, pakosarjat tms.
3. Hiukkasuodatin irroitus ja peseminen testipenkissä -> paras tapa saada varmuus uusimatta suodatinta.
-Rippuen DPF tyypistä, pesu on 300-400 €
-Tämän lisäksi DPF irroitus, asennus, tiivisteet yms. Täysin auto ja mallikohtainen hintaluokka 200-1000€
on olemassa automalleja, joissa DPF:ää ei voi irroittaa mootoria irroittamatta -> kulu voi olla vieläkin suurempi.
-Pesusta saadaan raportti, mikä on tilanne ennen ja jälkeen pesun.
Kuva: Tukossa oleva suodatin ennen ja jälkeen pesun
HIUKKASSUODATTIMEN REGENEROINTI, PESEMINEN YMS. OVAT AINA TAKUUTTOMIA JA VIRHEVASTUUTTOMIA TÖITÄ.
Vain suorittamalla laajan vianetsinnän + uusimalla DPF:n, työlle voi saada takuun.
DPF:n likaantuminen ei johdu DPF:stä vaan autosta:
esim. Jos kaadat maitoa lattialle, maidon voi pyyhkiä ja lattia on puhdas. Jos joku läikyttää maitoa uudestaan, on pestävä uudestaan…. Lattia ei ole syypää.
DPF / EGR-ongelma ei ole välttämättä hirveän helppo asia korjata pysyvästi:
Yleensä DPF:n tukkiintumisen ja EGR:n jumiiintumisen aiheuttaa karsta ja DPF:n & EGR:n karsoittaa huono palaminen, joka johtuu mm. seuraavista asioista:
- Vika paine-ero anturissa / sen toiminnassa tms.
- Liian lyhyet ajomatkat / vialliset termostaatit / moottoria ei ole esilämmitetty kunnolla -> moottorin tosiasiallinen lämpö on pysyttävä riittävän korkealla
- Koko moottorijärjestelmän mekaaninen huono kunto (Moottorin mekaaninen kunto (ohivuoto saa olla ENINTÄÄN 20%), imu/pakoputkisto (ei saa vuotaa OLLENKAAN), turbo)
- Huoltamattomuus: tukketunut ilmansuodin, tukkeutunut Dieselsuodatin.
- Vuotava /kulunut suutin (suuttimien elinikä on 100-300tkm). Kuluneet suuttimet aiheuttavat paljon näistä ongelmista.
- Liian alhainen Commonrailpaine ja muut polttoaineongelmat (laatu, vesi yms.)
- Öljynkulutus (Turbo, männänrenkaat jne.)
- Jne.
Mikäli autolla ajettu yli100tkm, EGR kannataa vaihtaa joka tapauksessa ja DPF-suodatin asiaan on muutama vaihtoehto:
-Tietokoneella pakko regenerointi (puhdistaminen) -> takuuton työ
-DPF:n pesu -> takuuton työ
-DPF: irroitus ja pesu testipenkissä -> takuuton työ
-DPF:n uusiminen (mm. Volvon huolto-ohjelmassa 120tkm välein) -> takuuton työ ilman laajaa vianetsintää.
Jos auton korjausohjeet ei tarvjoa mitta-arvoja, nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavia paine-ero arvoja:
-Tyhjäkäynnillä max = 20mbar
-Ajossa, veto päällä, täysikaasukiihdytys: max 10 kertaa tyhjäkäyntiarvo = 200 mbar
Autovalmistaja ja -mallikohtaisia eroja on, mutta yli 200 mbar kierroseroarvo on liian suuri -> aiheuttaa ongelmia.
HUOM ! ! ! EGR:n tai DPF: karstoittuessa uudelleen, DPF / EGR:n ongelmat eivät mene takuuseen.
Karsta on ulkopuolinen ongelma. Tämän selvittäminen vaatisi paljon selvittämistä! DPF ja EGR ongelmat eivät ole syy vaan seuraus.
LAAJA VIANETSINTÄ
Takuunalainen tapa korjata ongelmaa on laaja vianetsintä: varmistettava moottorin mekaaninen kunto ja puhdistettava koko kone karstasta:
-Paine-ero järjestelmän tominnan testaaminen
-Imujärjestelmän painetestaus
-Pakojärjestelmän painetestaus
-Termostaattien toiminnan tarkastus
-Ohivuotomittaus
-Suuttimien testaus
-Öljytilan pesu
-Turbon testaus / huolto
-Imukanavien puhdistaminen
Valitettavasti Dieselmoottoreissa kaikki nämä operaatiot ovat kallita.
-Paine-ero anturien testaaminen 50-200 €, riippuen rakenteesta
-Ohivuotomittaus (moottorityypista ja mallista riippuen 200-400 €
-Suuttimen irttoittaminen, testaaminen ja takaisin asentaminen alk 100 € /suutin
-Öljytilanpesu öljynvaihdon kanssa 150-200 €
-Imukanavien puhdistaminen, rakenteesta riippuen alkaen 500-2000 €
MIKSI KORJAAMINEN ON NYKYÄÄN NIIN KALLISTA:
Dieselmoottorin elinikä voi olla 1 000 000 kilometriä MEKAANISEN MOOTTORIN OSALTA. Valitettavasti apulaitteet, varisinkin päästöjenhallinta, ovat erittäin kovilla 200tkm jälkeen (varsinkin pienillä ja lyhyillä ajomäärillä). Vanhat 80-luvun (huom! n.60 heppaiset) 123-sarjan mersut menivät miljoonan ja menivät vieläkin ja SAVUTTIVAT ja taas menivät, sillä niissä ei ollut mitään päästöjenhallintaa… Päästöjen hallintaan tarvitaan tarkka palamisprosessi, eli jos autoon uusitaan 200tkm välein kaikki päästöjen hallintaan liittyvät osat (suuttimet, egr, pdf jne.) ja pestään imukanavat ja öljytilat jne. auto toimii taas “kuin uusi” mutta kustannus on vaihtomoottorin hintainen, ellei kallimpikin.
Valitettavasti nykyaika & tekniikan lisääntyminen nostaa korjauskustannuksia tuntuvasti, varsinkin Diesel-autojen osalta.
80-luvulla vuotava (kulunut) Dieselsuutin aiheutti sen, että auto vähän kärytti / savutti -> EI VAIKUTTANUT AJAMISEEN / MOOTTORIN KESTOON KÄYTÄNNÖSSÄ MILLÄÄN TAVOIN!
Nykyään YHDEN suuttimen huono toiminta voi aiheuttaa tuhansien eurojen remonttikierteen -> korjauskustannukset ylittävät usein auton arvon!