Suosittelemme AINA hihnan vaihtoa vähintään 100tkm / 60kk välein, LUE LISÄÄ
Lue lisää asiasta MOOTTORI-Lehden artikkelista:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/fordin-jakohihnoja-on-hajonnut-jopa-80-000-kilometrin-kohdalla-valmistajan-ilmoittama-huoltovali-240-000-kilometria/
FORD:in öljykylpy-jakohihnat:
-1.0 litraiset 3 sylinteriset Turboahdetut EcoBoost moottorit vuodesta 2012 – 2019
B-Max, C-Max, Fiesta, Focus
-2.0 litraiset 2016 -> Eco Blue
Mondeo, S-Max, Galaxy ja Transit
HUOM ! ! ! Transit Ecoblue 10v / 240 tkm moottorit: FORD on muuttanut hihnavaihtovälin!
Uusi hihnanvaihtoväli on 6v 160 tkm
2019 Alkaen 1.0 litraisissa on jakoketju, mutta esim.Focus Automaateissa öljypumppua käytetään hihnalla, jotka hajoaa.
Myös muuta valmistajat käyttävät oil-in belt hihnaa, esim:
-Peugeotin PURETEC-mottorit
-VAG konserin öljypumput -> lue lisää tästä lgp.fi/vag-oljykylpy-oljypumpun-hihna/
Vaihtotyöhön tarvitaan:
-Erikoistyökalut
-Erikoisosaaminen
Verrattuna perinteiseen jakohihnaan, jakohihnat ovat öljykylvyssä.
FORD:in vaihtoväli on suuri (jopa 240tkm) mutta rikkoumia on tullut vastaan jo paljon aikaisemmin (jopa 100tkm kohdilla!)
Syynä rikkoumaan on yleensä väärä öljy!
Hihna turpoaa, siitä irtoaa “mujua” ja sitten myöhemmin hampaita -> tukkii öljypumpun sihdin.
Samoin öljyjen vaihto AJALLAAN on erittäin tärkeää, ettei vaihto milloinkaan ylity!
VÄÄRÄ ÖLJY AIHEUTTAA HIHNAN TURPOAMISTA JA VIALLINEN ÖLJYNVAIHTO TULEEKIN ESIIN VASTA YLEENSÄ PARIN-KOLMEN VUODEN PÄÄSTÄ
-Hihnan turpoaminen on hidasta ja se alkaa HETI väärästä öljystä, mutta ongelma ei tule vastaan heti! Ongelma tulee vastaan vasta “vuosien päästä”.
-Oikean öljyn vaihtaminen ei auta asiaa, vahinko on tapahtunut.
–HUOM! Myös oikealla öljyllä hihna vanhenee, enemmän tai vähemmän -> vaihtoväli on valmistajan ENIMMÄISSUOSITUS. Älä jätä “viimmetippaan”!
–HUOM! Vaikka auto on “merkkihuollettu” yksikin väärä lisäysöljy voi aiheuttaa tuhon! -> tällöin takuut yms. raukeavat.
Onko auton jokainen käyttäjä lisännyt aina autoon 100% oikeaa öljyä?
AUTOISSA EI SAA KÄYTTÄÄ MITÄÄN MUUTA ÖLJYÄ EDES LISÄYSÖLJYNÄ KUIN:
LAATULUOKALTAAN riippuen kone ja vuosimallista: (varmistetaan aina rekisteritunnuksella)
FORD WSS-M2C-948-B -öljyä, jonka viskositeetti on 5W20
FORD WSS-M2C-950-A -öljyä, jonka viskositeetti on 0W30
Mikäli epäilys, että autossa on käytetty väärää moottoriöljyä yhdenkin kerran,
suosituksena on jakohihnan vaihto välittömästi! -> VAKAVAN MOOTTORIVAURION VAARA!
Jakohihna on paikallaan,
mutta hihnasta puuttuu
paloja ja tämä voi aiheuttaa
täydellisen moottorivaurion!
-Yleensä jako hyppää ensin pykälän tai kaksi
-Vikavalo herjaa kampiakselin asentoa tms.
-Auto käy huonosti
Pelkkä hihnan vaihto ei tuossa
vaiheessa enää riitä!
Jakohihnasta irroneet hampaat
menevät öljysihtiin ja tukkivat
öljyn virtauksen -> VAURIOITTAA
KOKO MOOTTORIA ! ! !
Jakohihnan alla oleva pieni,
öljypumpun hihna on yleensä
samassa kunnossa…
HUOM ! ! ! ÖLJYPUMPUN
HIHNA EI KUULU JAKOHIHNAN
VAIHTOON!
Vaan on aina oma, erillinen lisätyö!
Pelkkä jakohiharemontti maksaa oikein tehtynä 1.0 ECOBOOST 1290 €
Tämän lisäksi:
Öljypohjan irroitus + liimaus takaisin + öljypumpun hihnan uusinta (299 €)
-Suositus vaihtaa aina hihnanvaihdon yhteydessä
-Jos hajoaa myöhemmin -> MOOTTORIVAURIO
-Jos uusitaan myöhemmin -> SAMA REMONTTI UUSIKSI!
Venttiilivälysten tarkistaminen 69€
-Tarkistusväli 240000 km:n tai 120 kuukauden välein (suhteellisen pitkä aika, monella valmistajalla 100tkm)
-Kun venttiilkoppa auki, suositus tarkistaa samalla
Moottorin HARDCORE sisäpuolen pesu (159 €)
-Poistaa hihnamujun moottorista
-Jos moottori käyntikuntoinen
-Lue lisää: https://luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu/
-Jos moottori ei käyntikuntoinen, tehtävä lisäksi ylimääräinen öljynvaihto
Öljynvaihto + suodatin (149 €)
-NESTEPRO+ F 5W-20, Laatuluokka WSS-M2C948-B
-Varmistettava oikea öljy koneeseen
-Öljyt muuutenkin poissa, kun öljypohja on irti
-Suodatin kannataa uusia samalla
Hihnarikossa tulevat kulut tämän lisäksi ennen jatkamista:
Ohivuotomittaus (89 €)
-On varmistettava ennen kasaamista, että imu- tai pakoventtiili ei ole vaurioitunut!
Samalla järkevää miettiä myös:
-Apulaiteihinan uusintaa (menee samalla työllä)
-Vesipumpun uusintaa (menee lähes samalla työllä)
-Pakkasnesteiden uusintaa pumpun uusinnan yhteydessä.
Pelkkä jakohiharemontti maksaa oikein tehtynä 2.0 ECOBLUE 1149 €
Jakopään hihnasarja uusittuna öljypumpun hihnan kanssa (tässä mallissa on öljypumpun hihna)
> Sisältää moniurahihnat, tiivisteet, pultit yms.
Todennäköisiä lisätöitä, ajomäärästä riippuen, selviää kun puretaan
-Laturin vapaakytkin samalla +280€
-Moniurahihnan kiristin + rulla +200€
Lisäksi samalla suositeltuja / jopa pakollisia toimenpiteitä:
Öljynvaihto + moottorin sisäinen pesu BG-PERFORMANCE 349€ (todella iso öljytila)
JOS dampperi ei irtoa ehjänä, sen uusinta +200€ ja ylimääräinen irrotustyö 0-xxx€, ovat välillä TODELLA jumissa.
Suosituksena miettiä myös bensasuuttimien testausta & huoltoa +179€
-Yksi nykyajan yleisimmistä moottorien mäntä ja venttilivauriosta johtuu suuttimien tukkeutumisesta
-Yksi sylinteri käy laihalla, mäntä / venttiili voi palaa
-Suutin ei anna vikakoodia, on vaikea vika etsiä jos suutin ajoittain ei toimi oikein.