Vikakoodi ei kerro, mikä autosta on rikki
Vikakoodi on auton diagnostiikan tuottama info, että jokin raja-arvo on pielessä, ei mikä on pielessä
Vikakoodin perusteella tulee suoritta AINA vianetsintä, ennen komponentin uusintaa.
Vikakoodin perusteella uusittu osa on takuuton ja virhevastuuton -> pahimmassa tapauksessa autossa on vika, joka rikkoo ko. osan uudelleen
Vikakoodit jaetaan kahteen ryhmään:
1.STAATTINEN VIKAKOODI
-Auton järjestelmässä on vikakoodi, jota ei voi poistaa, vikakoodi on pysyvä
(tai koodi poistuu ja palaa takaisin heti, ilman ajamista)
-Staattinen vikakoodi on yleensä indikaattori, että kyseinen vika on päällä, ongelma on yleensä “fyysinen” eli johto on poikki tms.
-Staattinen vikakoodi on yleensä komponentti tai johtosarjavika ko. osaan
-Staattinen vikakoodi ei välttämättä sytytä vikavaloa, se riippuu vian “vakavuudesta”
-Staattise vikakoodin korjaaminen aloitetaan sähköisellä vianetsinnällä.
2.AJOITTAINEN VIKAKOODI
-Ajoittaisen vikakoodin saa poistettua, ei palaa heti kun auton käynnistää
-Ajoittainen vikakoodi muodostuu arvo-eroista, ajotilanteista yms. esim. ahtovuoto antaa ajoittaisen vikakoodin
-Ajoittaisen vikakoodin vianetsintään voi eri auton/komponentinvalmistajalla olla erilaisia tapoja suorittaa vianetsintää
-Ajoittaisen vikakoodin etsiminen suoritetaan aina seuraavan prosessin mukaisesti:
- VIKAKOODIEN LUKU + VIANETSINTÄ
-Vikakoodien lukeminen,
-Vikakoodin listaaminen (varmistus onko vika ko. kohteen vai toisen kohteen “heijastuma” - KOHTEEN MEKAANISEN KUNNON TARKISTAMINEN
- KO