Voimakkaasti karstaisen EGR:n / imusarjan / imukanavat / imuventtiilien oireita:
– Laittaa kylmänä käyntiin -> käy kolmella ja ontuu -> herjaa palamiskatkosia.
– Vikakoodeja, nykimistä voimakkaasti kiihdyttäessä, pätkimistä, myös välillä tyhjäkäynnillä
– Tehottomuutta
– Lisääntynyt kulutus
– Imuläppien vikakoodeja
– EGR:n vikakoodeja (EGR tukossa, EGR Cooler tukossa, EGR kanavat tukossa)
– Mahdollisesti myös ilmamassamittarin / imusarjan paineen vikakoodeja
PSA autoissa mm. “Rumble” koodi ja “Itsesytytys” (self-ignition)
Tilanne ennen puhallusta
Tilanne puhalluksen jälkeen
Miksi ja mitä tapahtuu?
-Kylmä / puolilämpöinen kone aiheuttaa huonoa palamista ja tämä tulee EGR:n kautta imusarjaan “notkeana mustana tervana”
“Musta terva” aikojen saatossa kovettuu kovaksi mustaksi möhnäksi, karstaksi
-Karstoittumisen määrää lisää: Puutteelinen moottorin esilämmitys, liian lyhyet ajomatkat, rauhallinen ajotapa, rikkinäinen termostaatti, huono palaminen…
– Suorasuihkubensat -> karstainen palotila -> itsesyttymistä -> palotapahtumaa tapahtuu imuventtiilin auki ollessa.
Karsta leviää pakosarjan jälkeen kaikkiin komponentteihin:
-EGR:n venttiili
-EGR:n jäähdytin
-EGR:n putket
-Imusarja
-Imukanavat
-Imuventtilit
Myös moottorin sylintereihin!
Mitä on tehtävä?
1. Autosta on ensin purettava kaikki karstan tukkimat osat. Komponenttien irroitus -> autokohtainen työ
-EGR:n venttiili
-EGR:n jäähdytin
-EGR:n putket
-Imusarja
-Mahdolliseti myös muita komponentteja, autokohtainen.
2. Puhdistettava kaikki karstaiset osat. Puhdistaminen alk. 490 – 999 € (norm. 4-sylinterinen moottori) riippuen miten kartassa kaikki on
-EGR:n osat (venttiili, putkisto, cooleri)
Tapaukohtaisesti mietittävä myös EGR:n uusintaa!
Ohjauspuoli on voinut vaurioitua kun venttili on ollut jumissa.
Selviää vain kokeilemalla, jos vaihtotyö on iso, riski on suuri. Autokohtainen!
-Imusarja
-Imukanavat (imusarja-venttiilit)
Kohteet puhdistetaan mekaanisesti harjoilla, kemiallisesti liuottamalla, pähkinänkuorilla puhaltamalla. Tapauskohtaisesti, mikä on nopein.
3. Koottava kaikki takaisin
-Uusittava tarpeelliset tiivisteet
4. Öljytilan sisäinen pesu lue lisää -> https://luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu/
-Karstan poiston jälkeen on suosituksena tehdä moottorin sisäpuolen kemiallinen pesu + öljynvaihto
5. Sytytystulppien uusinta (bensaautot)
6. Palotilojen karstanpoisto alk. 39 €
-Ainoa tapa poistaa karstaa on lisätä polttoaineen joukkoon puhdistusaine (moottoria purkamatta)
-Kertakäsittely (250ml) n. 10 litraan polttoainetta 39 €
-Pidempiaikainen käsittely (1% polttoaineen joukkoon) -> 1dl / 10 litraa. 1dl = 12 €
Polttoainetta oletava vähintään 50 litraa pidempiaikaiskäytössä = 5dl = 60 €
Erittäin pahasti karstaisessa moottorissa suosittelemme ensin kertakäsittelyä
ja tämän jälkeen toistamaan muutaman tankillisen pidempiaikaista käsittelyä.
HUOM! OSA AUTONVALMISTAJISTA KIELTÄVÄT KAIKENLAISIEN LISÄAINEIDEN KÄYTÖN -> AINEIDEN KÄYTTÖ AINA OMALLA VASTUULLA!
-Samoin erittäin karstainen moottori on aina rikkoutumisvaarassa, jos karstapaakkuja lähtee liikkeelle.
7. Erittäin iso SUOSITUS tarkistaa / huoltaa Bensasuuttimet kun imukarstaa on tullut.
-Lue lisää suuttimien tarkastuksesta ja huollosta -> https://luiginpaja.fi/bensasuutin/
MUUTA HUOMIOITAVAA:
-Joissain autoissa esim. pelkästään EGR:n irroitus/asennus voi olla pelkästään 1000€ luokkaa + muut työt.
-Imupuolen karstanpoisto ei korjaa auton muita vikoja!
-Kun kanavat aukeavat, voi tulla vastaan piileviä ongelmia kun moottori alkaa hengittämään paremmin!
TÄMÄ LISÄKSI:
-Karstaa, joka kerääntyy mäntiin, venttiliien sylinteripuolelle yms. EI saa puhallettua moottoria purkamatta
-Suosittelemme tämän operaation jälkeen käyttämään polttoaineen joukkoon lisättävää puhdistuainetta
(Huom! Monet autonvalmistajat KIELTÄVÄT lisäaineiden käytön -> käyttö omalla vastuulla)
TIETO PÄHKINÄMURSKEESTA:
Pähkinämurska valmistetaan hiononnetusta pähkinänkuorista sekä hedelmänkivistä, joista on poistettu kiinteä rasva.
Pähkinämurskan kovuus on noin 3,5 mohs ja särmikkään muotonsa vuoksi pähkinämurskalla on hyvä lian,
karstan ja maalikalvojen poistaja pohjamateriaalia vahingoittamatta eli soveltuvuus aroille pinnoille on hyvä.
Pähkinämurskaa voidaan myös esimerkiksi käyttää moottoriajoneuvojen moottorien puhdistukseen karstasta,
sillä puhdistuksen jälkeen jäänyt mahdollinen pöly palaa pois kun moottoria käytetään normaalisti.