APULAITEHIHNA
Apulatiehihnaa kutsutaan monella nimityksellä:
-Laturin-, ilmastoinnin-, tuulettimen-, ohjaustehostimen-, moniura- yms. hihna.
Hihnoja on autossa 1-4 kpl, nykyautoissa yleensä 1kpl.
Hihnan vaihdon yhteydessä tarkistetaan aina visuaalisesti ja käsin kokeilmalla hihnan kestoon vaikuttavat komponentit:
-Kiristäjäyksikkö
-Ohjainrulla(t)
-Laturi ja laturin vapaakytkin.
-Kampiakselin hihnapyörä (monesti myös värinänvaimennin)
-Muut komponentit (ohjaustehostin, ilmastoininnin kompressori jne.)
Joissain rakenteissa on myös venyviä hihnoja (ei lainkaan kiristäjää) joiden asennus vaatii erikoistyökaluja ja osaamista.
APULAITEHIHNASARJAN UUSINTA: (MONIURAHIHNASARJAN UUSINTA)
Sarjaan sisältyy sarjanvalmistajasta / automallista riippuen;
-Hihna
-Kiristäjä
-Ohjainrulla
Mikäli autossa on laturin vapaakytkin ja se EI kuulu ko. hihnasarjaan, suosittelemme AINA sen uusintaa samalla.
Laturin vapaakytkimen tekinen elinikä on 100-200tkm. Laturin vapaakytkimen uusinta alk 99e. Riippuen vapaakytkimen hinnasta ja laturin sijainnista.
HUOM! Joissain tapauksissa voi olla myös ohjainrullia tms. jotka EIVÄT kuulu ko hihnasarjaan.
Vaihdettavien osien lisäksi apulaitehihna kulkee seuraavien komponenttien kautta:
-Laturi
-Ohjaustehostin
-Ilmastoinnin kompressori
-Kampiakselin hihnapyörä, monesti toimii myös värinänvaimentimena
Näiden hihnapyörät / laakerit / kumit EIVÄT ole mukana hinta-arviossa!
YLEISET ONGELMAT HIHNAN JA SARJOJEN VAIHDON YHTEYDESSÄ:
-Glkykolivuodot hihnan alueella
-Öljyvuodot hihnan alueella
-Kiristäjien / ohjainrullien / komponenttien kiinitys / linjausongelmat
-Jumiittuneet säädöt
-Hajonnut värinänvaimennin
Selvitämme aina apulaitehihnaston tarpeet kun näemme auton ja ilmoitamme mahdollisista lisäongelmista.
Myös nykyaikaiset START-STOP ja Hybrid-järjestelmät vaativat myös apulaitteistolta enemmän;
auton perinteinen laturi ei enää vain lataa akkua vaan samaa “laturia” käytetään myös auton moottorin käynnistämiseen.
-Esim Volvoilla kysessä on B-ISG-järjestelmä:
Ko. rakenteeseen pelkästään apulaitehihnan uusiminen vaatii hihnan kireyden mittaamisen HZ-mittarilla:
Ilman HZ-mittausta hihna voi jäädä väärään kireyteen, rikkoa hihnan/kiristimen tai jopa esim. laturin laakerit!
Hihnarikko voi mennä myös jakohihan väliin ja näin ollen tuhota koko moottorin!