Jumissa olevan Dieselsuuttimen irroitus. Tai supsuttaa / vuotaa mustaa töhnää

Suuttimen irroitus hydraulimännällä. HUOM! Vaatii suuttimen yläosan purkamisen / tuhoamisen -> suutin uusittava!

 

Dieselsuuttimen vuoto:

Auto käryttää kitkerää hajua liikenne valoissa ohjaamoon?

Moottoritilasta kuuluu varsinkin kylmänä “supsutusta”?

Suttimen ympärillä on mustaa “tervaa”

Liekkirenkaan pettäminen työntää palotapahtuman suuttimen vartta ylöspäin ja se purkaantuu ulos jostain muualta. Tämän kuuluu supsuttavana äänenä sekä näkyy mustana “tervana”.

Mitä pidempään suutin on vuotanut, sitä enemmän ko. “tervaa” on tullut ja tämä useimmiten aiheuttaa suuttimen totaalisen jämähtämisen.

Mikäli liekkirengas vaihdetaan ehjään autoon, sen kustannus on n. 99 € / kpl ja seuraavat 49€ kpl lisää. sisältäen:

-Suuttimen pohjan kalvaamisen suoraksi kannessa. Ilman tätä uusi tiiviste alkaa vuotamaan.

-Suuttimeen uusi liekkirengas

-Suuttimen yläosaan, paluuputkeen uusi o-rengas

-Suutinta kiini pitävä pultti (venyvä pultti, autokohtainen aina uusittava EI MUKANA HINTA-ARVIOSSA)

-Suuttimen edestä purettava tekniikka, muovit, yms. EI MUKANA HINTA-ARVIOSSA -> purkaminen voi olla suurempi työ kuin itse suuttimen irroitus)

HUOM! Suutin voi aina hajota kun se irroitetaan! Tätä ei voi ennustaa. Vanha suutin voi alkaa vuotamaan kun se avataan pitkästä aikaa ensimmäisen kerran tai tärähdyksestä lopettaa toiminnnan kokonaan.

HUOM! HUOM! HUOM!  ns. piezosuuttimet ovat Dieselalan kirous. Piezosuuttimet saattavat saada ilmalukon kun järjestelmä on ollut auki (suuttimen irroitus(vaikka suuttimen säilyttää pystyasennossa), Dieselsuodattimen uusinta, tyhjäksi ajettu tankki jne.) Tämä ilmalukko EI poistu perinteisellä ilmaamisella. Piezosuuttimen VOI saada avattua suuttimien koepenkissä kun suutinta ajetaan kovemmalla paineella, mutta pahimmassa tapaukssa suutin/suutimet on uusittava. Suuttimen ilmalukko on asia, mihin emme voi vaikuttaa.

Suutimien avaaminen penkissä aiheuttaa useamman satasen kustannuksen.

 

ULOSPÄIN MUSTAA TÖHNÄÄ  VUOTAVA SUUTIN ON USEIMMITEN JUMISSA!
Tämä tarkoittaa sitä, että suutin on irroitettava väkivalloin ja pahimmillaan on edessä suuttimen uusinta ja kansiremontti:

 

Välistä pursunnut “terva” voi olla erittäin työläs irroittaa ja se on voinut sulattaa sähköjohtoja ja muita muoviosia. Tästä aihetuvat kustannukset voivat olla useita satoja euroja!

1. Kevyin irroitus, hinta-arvio max 100 € / suutin. Mikäli suutin ei irtoa “normaalisti” auton ollessa käynti ja muuten toimintakuntoinen, suutinta voidaan irroitaa ajamalla korkeilla kierroksilla, että suutin irtoaa puristustahdin ja lämmön yhteisvaikutuksesta. Yleensä tässä vaiheessa selvitään ilman suurempia lisävaurioita.

2. Keskikova irroitus, hinta-arvio max 300 € / suutin. Mikäli suutin ei irtoa voimalla ja ajamalla, on voimaa lisättävä. Suuttimeen kiinnitettävä liukuvasara tekee suuttimesta AINA TAKUUTTOMAN! Kun suutinta lyödään, kukaan ei voi tietää, miten herkkä suutin reagoi voimankäyttöön. Vuotava suutin voi aiheuttaa MOOTTORIVAURION! Suosittelemme aina tässä vaiheessa suuttimen uusimista, tai voimme jättää vanhan suuttimen asiakkaan vastuulla autoon. Suuttimelle /moottorille ei anneta mitään takuuta.

3. Voimakas irroitus, hinta-arvio 300-1000 € / suutin. Jos suutin ei irtoa liukuvasaralla / suutin hajoaa fyysisesti ko. irroitusoperaatioon, on erittäin suuri riski, että edessä on kansiremontti. Suuttimeen on hitsattava kiinitys (jos vieressä muovinen imusarja / venttiilikoneiston kansi, sen hajoaminen on todennäköistä) On sovittava ENNEN korjauksen aloittamista, mikä on suuttimen irroittamisyrityksen maksimikustannus ennen kannen irroittamista ja toimittamista koneistamolle. Suutin voi lähteä täyden työpäivän työn tuloksena tai kaikki aika menee “hukkaan” tämä riski on tiedostettava ennen korjauksen aloittamista!

SUUTIN VOI KATKETA KANTEEN: Alla olevien esimerkit on VAIN alle NELJÄ VUOTTA VANHASTA, ALLE 100 tkm AJETUSTA AUTOSTA!

Suuttimet eivät vuotaneet, mutta antoivat vikakoodia
-> suuttimet olivat HAPETTUNEET niin kiinni kanteen, että yksi suutin  KATKESI!

       

Hitsausyritys voi viedä aikaa tunteja (pahimmillan kymmeniä kertoja) ja emme voi antaa takeita kannen vaurioitumisesta / siihen ettei suutin ei irtoa!

ON VARAUDUTTAVA AINA KANSIREMONTTIIN!

On asiakkaan kanssa päätettävä ENNAKKOON kuinka monta tuntia asiaa yritetään ja missä kohtaa siirrytään kansiremonttiin.

 

   

 

 

Käytössämme on myös erityisesti 2.0TDCi Ford EcoBlue-moottoreille
suunniteltu Dieselsuuttimen Irrotussarja

Suunniteltu poistamaan juuttuneet suuttimet yhtenä kappaleena 2.0 Ford dieselmoottoreista.
-Valitettavasti se ei aina onnistu, jos suutin on niin jumissa, että se katkeaa.

Ford
Edge
Focus (’19)
Galaxy (’15)
Kuga (’19)
Ranger
S-MAX (’15)
Tourneo Custom
Transit (’14)
Transit Custom

Moottorit:

BC2X BJRA BLFC YLFB YMHA YNRA
BCCA BJRB BLFD YLFS YMR6
BCCB BKFA BLHA YLR6 YMRA
BCCC BKFB BLRA YLRA YN2X
BCFB BKFC BLRB YMCA YNCA
BCRA BKFD YL2X YMCB YNF6
BJFA BKRA YLCA YMF6 YNFA
BJFB BKRB YLDA YMFA YNFB
BJFC BLFA YLF6 YMFB YNFS
BJFD BLFB YLFA YMFS YNR6

 

 

Dieselsuutin jumissa, suutin jumissa kannessa, suutin ei irtoa kannesta, diesel suutin jumissa, piezosuutin jumissa, commonrail suutin jumissa, CR suutin jumissa, suuttimen irroitus erikoistyökalulla, ruiskusuutin jumissa, juuttuneen suuttimen irroitus, CDI suutin jumissa, MBsuutin tiivisteen vaihto, CR suutin tiivisteen vaihto, Commonrail suuttimen tiivisteen vaihto, dieselsuuttimen irroitustyökalu, suuttimen irroitusspray, suuttimen liuottaminen, suuttimeen irroitusöljyä