Eristysvastuksen mittaaminen – takaa turvallisuutesi

Eristysvastusmittaria tarvitaan korkeajännitesähköpiirin toiminnan varmistamiseen.
Mittauksella varmistetaan korkeajännitejohtojen ja liitosten jännitteen eristävyys.
Huono liitos tai hankautuneet korkeajännitejohdot voivat aiheuttaa hengenvaaraa
sekä asentajalle että auton käyttäjälle. Eristysvastusmittaus on suoritettava AINA
autovalmistajan ohjeiden mukaisesti kun ohjeistus sitä vaatii. Yleensä mittaus
suoritetaan komponenttien vaihdon tai akkujen korjauksen yhteydessä.

 

     Eristysvastusmittaus alk. 59 € (riipppuu komponenttien määrästä)

 

Käytännössä autosta irroitetut ja autoon asennettava osat on
eristysvastusmitattava ennen autoon asennusta. Uusikin osa
voi olla valmistusviallinen tai kuljetusvaurioitunut.
Vanhan osan rikkoumasta puhumattakaan.

ERISTYSVASTUSVIKA EI NÄY ILMAN MITTAUSTA OSASTA!

 

Miksi eristysvastus kannattaa mitata ja mikä tekee siitä niin tärkeän toimenpiteen?

Eristysvastusmittaus pitää huolen siitä, että yleinen turvallisuus on taattu.
Suorittamalla jännitetestaukset estetään mahdolliset ylijännitteistä johtuvat tulipalot ja
onnettomuudet. Eristysvastusmittauksen etuna on myös sähköjärjestelmien ja moottoreiden suojaaminen, varmistaen laitteille pitkän käyttöiän. Eristysvastusmittareilla
on mahdollista selvittää missä kunnossa laitteisto, moottori, sähkölaitteen kaapelit tai
sähköasennukset ovat.

Miten eristysvastuksen mittaus tapahtuu?

Mittaus tehdään ikäänkuin lisäämällä painetta putkistoissa vuodon paljastamiseksi. Tasa- tai vaihtojännite nostetaan huomattavan suureksi, jolloin vuotovirta on helpompi huomata. Testaus ei normaaliolosuhteissa vaurioita ehjää, testattavaa laitetta.

Laitteet on suunniteltu tuottamaan testijännite turvallisesti ja hallitusti. Suurjännitettäkin tuottaessa niiden virta on tarkasti rajattu, joka auttaa estämään vauriot järjestelmissä, joissa eristys on päässyt huonoon kuntoon. Samalla tämä estää vaaralliset virtatasot,
jotka saattavat aiheutua tahattomista kosketuksista.

 

Eristysvastusmittauksessa huomioitavaa:

1. Irroitettava kaikki sähkölaitteet, ennen mittauksen suorittamista.

2. Huomioi lämpötila. Testit suositellaan tehtäväksi komponenti ollessa hallilämpötilassa

3. Eristykselle valitaan testijännite joka sille sopii. Tarkoitus on saada eristykselle sopiva rasitus, mutta ei liikaa. Yleensä eristysvastuksen testi tehdään noin kaksinkertaisella jännitteellä. Esim. 460-600V luokitellut laitteet testataan 1000V jännitteellä.

Huom! Muista, että mittaukset tulee suorittaa asiantunteva sähköalan ammattilainen, jotta turvallinen ja oikeaoppinen testaus voidaan taata. 

 

On tärkeää ymmärtää mitkä tekijät vaikuttavat eristyksen laatuun.
Eristeisiin liittyvät ongelmat voidaan jakaa viiteen eri kategoriaan:

 

Sähköinen kuormitus

Yli- ja alijännitteet.

 

Mekaaninen kuormitus

Useat käynnistykset ja sammutukset saattavat aiheuttaa mekaanista kuormitusta.

 

Kemiallinen kuormitus

Kemikaalit, öljyt ja korrosoiva höyry sekä lika.

 

Lämpötilajohdannaiset kuormitukset

Lämpötila ja mekaaninen kuorma yhdessä rasittaa eristystä. Ympäristön korkea lämpötila vanhentaa eristysmateriaaleja.

 

Ympäristön kuormitus

Kosteus ja lika vanhentavat eristysmateriaaleja. Kosteudella on suuri merkitys jos eristysmateriaali on haurastunut tai likainen.

 

 

auton eristysvastusmittaus, Sähkö- ja hybridiajoneuvojen eristysvastusmittaukset, sähkötyöturvallisuus, akun eristysvastusmittaus, 
hybridi eristysvastusmittaus, korkeajännitekomponentin eristysvastusmittaus, HV komponentin eristysvastusmittaus, High-Voltage osan eristysvastusmittaus,
Sähkömoottorin eristysvastusmittaus, OBC laturin eristysvastusmittaus, ilmastoinnin kompressorin eristysvastusmittaus, invertterin eristysvastusmittaus, tehoelektroniikan eristysvastusmittaus,
auton osan eristysvastusmittaus, teslan eristysvastusmittaus, käytetty korkeajänniteosa eristysvastusmittaus, sähköauton käytetty osa eristysvastusmittaus,