Jakohihna katkennut, jakohihnasta puuttuu hampaat, jako hypännyt, suuttimien pesät väljät, nokka-akselin laakerit rikki,
männän päällä vierasesine, kannentiiviste palanut, kannetiiviste vuotaa öljyä/jäähdytinnestettä ulos, venttiilivika,
seetirengas vioittunut, sylinterikansi halki, venttiilinohjurit väljänä, suutin/hehku jumissa kannessa jne.
MM. näiden vikojen korjaaminen vaatii sylinterikannen irroittamisen joka on iso työ.
Sylinterinkannen tiivisteen vaihto (pienin mahdollinen remontti perinteiseen moottoriin) on alk. 699 €
Esim. 206 Peugeot tms. simppeli, perinteine moottori
Kansiremontin hinta muodostuu mottorimallikohtaisesti ja nykyauton (pienenkin moottorin) kansiremontti on alkaen 1500 €,
osassa autoja koko voimansiirto on laskettava alas, joten kansiremontti voi olla useiden tuhansien eurojen arvoinen.
Keskimäärin kansiremontit ovat alkaen 2000€ hintaluokassa.
HUOM! Jos sylinterissä on käynyt mekaaninen vaurio: nesteisku, venttiilin osuminen mäntään tms. on aina mietittävä moottorin vaihtoa.
-Männän pienikin vaurio voi olla alkava männän halkeama tai kiertokanki on ottanut osuman ja moottori ei toimi oikein.
Mistä kannen irroituksen/kiinnityksen (pelkkä kannentiiviste vaihto) hinta koostuu? Pakolliset työt ja tarvikkeet:
-Työt (kannen irroitus ja asennus)
-Yläpään tiivistesarja (mkl. kansitiiviste), Turboautoissa Turbon asennusarja jne.
-Kansipulttisarja
-Kannen “plaanaus” koneistamolla eli suoristus (ilman oikaisua / tarkistusta ei voi saada takuuta)
-Lohkon pinnan hionta puhtaaksi
-Imu- ja pakosarjojen tiivistepintojen puhdistaminen
-Jakopään hihnan uusinta + nokka-akseli/akseleiden stefat
-Riippuen moottorimallista ja tiivistesarjoista: erinäisiä tiivisteitä, mitkä eivät tule yläpään sarjassa.
-Riippuen moottorimallista: kaikki venyvät pultit uusittava (esim. BMW uusittava aina KAIKKI pultit)
-Öljyn + suodattimen vaihto -> suositellaan tehtäväksi samalla myös auton huolto
-Pakkasnesteiden uusinta
Itse kannen irroitus / asennukseen ei suoraan kuulu, mutta on ERITTÄIN suositeltavaa teettää samalla lisätöitä:
-Mäntien vuototesti (erittäin tärkeä! Jos venttili vuotaa, männän vuotoa ei voi tietää)
-Mäntien välystesti (Piston slap)
-Venttiilien tarkistamien koneistamolla: tiiveys ja mekaaninen kunto (ohjurit, seetipinnat jne.)
-Nokan laakeripintojen tarkistaminen (nokka-akseli ja kansi)
-Venttiilivarren kumien uusinta
-Venttilinnostimien uusinta tai venttiilivälysten tarkastus/säätö
-Jakopään hihnasarja uusinta (ketju- ja hihnakoneissa) + nokka-akseli/akseleiden stefat
-Apulaitehihna
–Diesel tai Bensasuuttimien tarkastus
-Moottorin sisäinen pesu
-VVT-yksikön/yksiköiden uusinta (imu / pako nokka-akselissa)
-VVT-Venttiilien / kanavien puhdistaminen
-Termostaatin uusinta koteloineen
-Palotilojen karstanpoisto / puhdistaminen
-Männän karstanpoisto / puhdistaminen
-Imukanavien / EGR yms. karstanpoisto, pähkinäpuhalluksella
-Pakokanavien karstanpoisto
-Kannessa olevien kierteiden herkistäminen, tarvittaessa korjaus
-Turbon paineöljyputken vaihto
-DPF suodattimen pesu (vain Dieselmottorit)
-Jos uivat sylinteriputket, niiden alapään tiivisteet
-Sylinteriputkien mittaus
Jos jokin. vanha osa, mitä ei ole uusittu hajoaa, takuu ei koske vanhoja, vaihtamattomia osia.
Monet osat/lisätyöt menevät samalla työllä tai on järkevä teettää samalla -> jälkeenpäin isompi/kalliimpi työ.
Mikäli asiakas ei tilaa jotain näistä lisätöistä, näille (tai niistä aiheutuville jatkovahingoille) ei voida myöntää takuuta.
HUOMIOITAVAA! JOS AUTOON TEHDÄÄN KANSIREMONTTI, MOOTTORIN ALAOSAAN (MÄNTÄ, LOHKOT)
EI MYÖNNETÄ MITÄÄN TAKUUTA, SILLÄ SINNE EI UUSITA MITÄÄN