Esim. MONIVARSITUENTA (BMW, MB, VAG..) tai teslan alustan kuluvia osia: MODEL 3 JA Y sekä MODEL S JA X
Joissain tapauksissa on halvempi/järkevämpi vaihtaa esim. koko alatukivarsi kuin pelkkää helaa.
Jos alapallo on kiinteä tukivarressa on kyseenalaista kauanko se kestää ja usein hintaluokka millä
saa lisää tukivarren, toisen helan ja alapallon on hyvin pieni.
Miksi helan tai sen pultin irroittamisen hinta-arvio voi moninkertaistua?
Monta helaa -> hinta-arvio voi kymmenkertaistua!
Suurin kustannusongelma suomen oloissa on helan vaihdossa seuraava: helan sisärunko on rautaa, pultti joka sen läpi menee on rautaa tänne väliin kun pääsee kosteus, lika, maantiesuola -> pultti
ruostuu helaan kiinni. Pultti ei irtoa edes väkivalloin!
Jos pulttia lämmittää, hela tuhoutuu välittömästi! Samoin riippuen rakenteesta, voiko edes lämmittää
(palovaara) -Lämmittämällä helan sisärunko punahehkuun (jolloin koko hela palaa pois ympäriltä)
ja ottaa siitä kiinni esim. lukkopihdeillä ja tämän jälkeen voi yritää pulttia “nitkuttaa” irti. Hidas, kallis
ja työläs vaihtoehto
Toinen vaihtoehto on katkaista pultti (usein rakenteissa on niin vähän tilaa, että ei mahdu leikkamaan)
Operaatiosta voi tulla työhön lisäkustannuksia normaalisti 49-199€ / hela (+ osat ja tarvikkeet),
riippuen paikasta, ruosteen määrästä jne. Esim Transit etutukivarren pultti on hela + apurunko
= lähes 10cm matka missä ruoste voi vaikuttaa!
On erittäin työläs lämmittää ja tämän pultin lempinimi onkin “usean tunnin pultti”, sillä sen
irroittaminen voi viedä tunteja…
-Kustannuksia nostaa pulttien, muttereiden yms. uusiminen, sopivia saa usein vain
merkkiliikkeestä (erikoispultteja moni)
KUVA: Helaa kiinni pitävä pultti syöpynyt voimakkaasti, voi katketa avatessa,
ei kestä enää kiristämistä = ei turvallinen käyttää = UUSITTAVA
KUVA: Pultti ruostunut kiinni (pultti punaisen viivan kohdalla rakenteen sisällä)
autossa öljyvuotoa, ei voi lämmittää ennen öljyn pesemistä pois. Apurungon
sisällä oleva vastamutteri on heikosti kiinni, jos se irtoaa, apurunko on uusittava.
Sama tilanne molemmin puolin. Kustannustehokkaampi on uusia apurunko
ja tukivarret, kuin lämmittää pitkiä aikoja ja huomata että vastakappale onkin
apurungosta irti ja apurunko uusittava joka tapauksessa.
KYSY TARJOUS HELAN VAIHTOON TAI VARAA AIKA KORJAUKSELLE!
Tukivarren hela, tai oikeammin pusla, on osa, joka käytetään auton jousituksessa ja vaimennuksessa.
Sen pääasiallinen tehtävä on pehmentää metalliosien välistä liitosta ja tehdä se joustavaksi,
mikä parantaa ajomukavuutta ja ajoneuvon ohjattavuutta.
Puslat koostuvat metallirungosta, jonka sisällä on vaimennusmateriaalia,kuten kumia,
kumiseosta, polyuretaania tai nailonia. Vaimennusmateriaalin valinta vaikuttaa puslan jäykkyyteen.
Nailonrunkoinen “narinahela” on lähempänä palloniveltä kuin kumipusla rakenteeltaan ja käytökseltään.
Nailonpintainen pinta antaa liikeen pyöriä ja kääntyä. Kun nivel vanhenee, se tulee välykselliseksi.
Mikäli hela “narisee” on sinne usein päässy vesi ja laakeripinnat on pilalla -> rasvaamien ei auta vaan
nivelen uusinta.
ONKO HELA KATSASTUSKUNTOINEN?
Helojen kuntoa tarkistetaan katsastuksessa seuraavasti:
Mitä: tuentapisteiden, akselistopalkiston, tukivarsien, tukirankojen, nivelien, laakerointien,
olka-akselien, olkatappien ja kallistuksenvakaajan kiinnitys ja kunto sekä rakennemuutokset.
Miten: Silmämääräisesti, ravistinlaitteella ja käsin ravistamalla sekä pihtejä ja/tai tarkoituksen
mukaisia apuvälineitä käyttäen.
Myös akseli kevennettynä. Pyöriä käsin tai vääntöraudalla kääntämällä.
MILLOIN HELA HYLÄTÄÄN KATSASTUKSESSA?
-Jos hela on revennyt TAI irronnut vulkanoinnista.
-Pientä väsymää / pintamurtumaa helassa saa olla.
-Jos hela on liian “löysä” se on hylkäyksen peruste
MILLOIN HELA ON LIIAN VÄLJÄ TAI LIIAN LÖYSÄ -> TÄYSIN TAPAUS (JA KATSASTAJAKOHTAINEN)
Korjaamo ei voi ottaa kantaa onko hela katsastuskuntoinen vai ei (tulkinnanvarainen asia)
Huollossa huonokuntoisesta helasta mainintaan aina asiakkalle!
Kulunut / rikkinäinen hela on viallinen, mutta se ei välttämättä vaikuta katsastukseen,
mutta auto ei ole valmistajan edellyttämässä kunnossa.
Yleisin hela mitä vaihdetaan autohin on etualatukivarren isompi hela. Helan väsyminen heikentää auton ajo-ominaisuuksia. Mikäli yksi hela on rikki, suosittelemme aina molempien uusimista.
(saman ikäiset, yhtä väsyneet ja toinen hajoaa kohta perässä)
Yksi alatukiverren hela, uusittuna alk. 159 € -> Molemmat helat (vas+oikea) uusittuna alk. 299 €
Taka-akselin laakerointi (iso hela minkä varassa taka-akseli liikkuu joustovaransa)
uusminen on aina iso työ. Taka-akseli pitää irroittaa kokonaan tai osittain ja helat on prässämällä
kiinni taka-akselissa. Operaatio on alkaen 349€ riippuen autosta ja rakenteesta.
Helojen vaihdon yhteydessä suosittelemme samalla myös tarkistamaan pyörien suuntauksen. Nelipyöräsuuntaus (sis. 15min säätöä) 99 €
ESIMERKKEJÄ HUONOKUNTOISESTA HELASTA, JOTA EI OLTU KATSASTUKSESSA HUOMATTU:
ESIMERKKEJÄ HUONOKUNTOISESTA HELASTA, JOKA ON HYLÄTTY KATSASTUKSESSA. 1 kokonaan irti, 2 vulkanointi irtoaa, 3 halki
ESIMERKKEJÄ HELOISTA JOTKA EIVÄT VIELÄ VAIKUTA KATSASTUKSEEN (JOS HELA EI OLE LIIAN LÖYSÄ)
HYDROLAAKERI, JOSTA ÖLJYT ULKONA
Jos öljyt pesee pois, hela on leimakuntoinen, mutta ei kunnossa.
Volvo M3 Taka-akselin hela joka on “räjähtänyt kokonaan”, rautainen runko ruostunut rikki ja uusi hela seuraava kuva (verrokkina)
VIDEO: NARINAHELATYYPPINEN HELA VÄLJÄ
VIDEO: TUKIVARREN HELA LIIAN LÖYSÄ (MYÖS IRRONNUT VULKANOINNISTA)