Automaattivaihteisto pääsivu

Momentimuuntimella (Torque converter) varustettu vaihteisto on ns. perinteinen
automaatti, Ensimmäinen sarjatuotantona valmistettu automaattivaihteisto oli
GM Hydramatic 4-nopeuksinen vaihteisto, joka esiteltiin vuonna 1939

Nykyisin monissa perinteiseen automaattivaihteistoon perustuvissa vaihteistoissa
on lisäksi muuta teknikkaa ja elektroniikkaa. Näitä lisäosia vaihdetaan OIREIDEN
perusteella tai “varoiksi”.

Usein oireiden jälkeen huoltaminen on myöhäistä. Ennakoiva huolto on halvempaa.
Tämä vuoksi SYY öljynvaihdolle on myös elintärkeä: ennakoiva öljynvaihto estää vahinkoja!

Myös osia voi ennakoida, hyvä esimerkki on MB:n 5-vaihteinen vaihteisto johon
öljyn + suodattimen lisäksi voi vaihtaa muuta, esim. johdinlevy/kytkentäventtiili/kosketinrasia.

“Ennen valutettiin öljyt pois ja lisättiin uudet, miksi näin ei voi tehdä myös nyt?”

Turbiibinivaihteiston rakenteessa Turbiiniin, lauhduttimeen, letkuihin yms. jää suuri
osa öljyä jolloin ilman vaihteiston koneellista öljynvaihtoa, vain osa öljyistä vaihtuu.
Sama kun pesisi vain etuhampaat näkyvältä puolelta!

Monessa vaihteistossa tilavuuden ollessa esim. 8 litraa, vaihtuva öljyn määrä valuttamalla on vain 2-3 litraa. Vaihtamalla vain osan öljyistä, öljy sekoittuu ja ainoa vaihtoehto on huuhdella 15-20 litraa, että saadaan edes välttävä tulos aikaan.

Esim. Toyota Land Cruiser -2012: Öljyn ja suodattimen vaihtotilavuus 1,7 litraa.
Vaihteiston kokonastilavuus 10,6 litraa -> 8,9 litraa,
melkein 85% öljystä jää vaihtamatta!

 

PERINTEINEN AUTOMAATTIVAIHTEISTO JAETAAN KAHTEEN PÄÄRYHMÄÄN:

 

1. ILMAN AUTOMATTIVAIHTEISTON ÖLJYNSUODATINTA

Öljy sitoo lian itseensä ja kaikki lika pyörii koko ajan vaihteistossa, öljyn mukana. Vaihteiston huollossa öljyt vaihdetaan koneellisesti
ja öljyä kuluu hieman enemmän kuin kokonaisöljymäärä.(ilman koneellista vaihtoa, huuhteluun käytettävä öljyn määrä on 2-3 kertainen!)

Esim. Volvo V70 -2004 (5-vaihteinen)
-Öljynvaihto valuttamalla 199 € (ei suositella, vaihtaa öljyistä vain n. 40%)
-Suosituksemme: Vaihteiston huolto: hinta-arvio 499 €

 

2. AUTOMAATTIVAIHTEISTON ÖLJYNSUODATTIMELLA

Yleensä vaihteiston öljy pysyy parempana suodattimen ansiosta ja huuhtelua ei niin helposti tarvita auton ollessa uusi. Mutta auton vanhetessa likaa ja
kertymiä tulee myös näihin. Vaihteiston huollon lisäksi on uusittava aina öljynsuodatin

Esim. MB E -2012 (7-vaihteinen)
-Öljynvaihto + suodatin uusinta 369 € (ei suositella, vaihtaa öljyistä vain n. 60%)
-Suosituksemme: Vaihteiston huolto: hinta-arvio 649 €

 

Suoritamme samalla autoihin (joiden vaihteisto vaatii) öljynlaskurin/mukautuvuuksien nollauksen.

 

HUOMIOITAVAA ASIASSA: Ilman vaihteiston huoltoa on riski, varsinkin jos automaatin öljyvaihto on pitkittynyt, uusi öljy saattaa liuottaa epäpuhtauksia
laatikosta irti jopa siinä määrin, että vaihteiston käyttäytyminen menee huonompaan suuntaan. Tämä tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin varsinkin jos öljynvaihto on liikaa pitkittynyt.

 

Yleisnimitykset
– AT = Automatic Transmission
– Torque Converter Automatic

Valmistajakohtaiset nimitykset
– Tiptronic = Porsche, Audi, VW (ZF:n momentinmuunninlaatikko manuaalimoodilla)
– Steptronic = BMW (ZF:n automaatti, manuaalimoodilla)
– 7G-Tronic / 9G-Tronic = Mercedes-Benz
– EAT (Efficient Automatic Transmission) = Peugeot, Citroën (Aisin-laatikot)
– i-Shift (joissain markkinoissa myös momentinmuunninmallit) = Honda (tämä tosin sekoittuu myös robottivaihteisiin)
– Hydramatic = GM (Chevrolet, Cadillac, Opel → esim. 6L45, 8L90)
– Torqueflite = Chrysler, Dodge, Jeep
– Skyactiv-Drive = Mazda (Aisinin valmistama momentinmuunninautomaatti)
– AISIN AW-sarjat = erittäin yleisiä (Toyota, Volvo, Ford, Mazda, PSA jne.)
– ZF 6HP / 8HP / 9HP = maailman käytetyimpiä momentinmuunninvaihteistoja (BMW, Audi, Jaguar, Land Rover, Fiat, Chrysler jne.)