Talvella voi tulla vastaan vakavat huohottimen jäätymisongelmat. Näitä ongelmia voi indikoida öljykorkki (joka on täynnä keltaista limaa). Kelatainen lima johtuu VEDESTÄ öljy joukossa.
Tämä on yksi syy, miksi suosittelemme öljyvaihtoa (ja huoltoa) suomessa vähintään kerran vuodessa. Varsinkin lyhyet ajomatkat kylmässä, aiheuttavat ohivuotoa palamisessa ja tämän vuoksi palamisen kosteus ja kondensiokosteus kerääntyvät moottoriöljyn joukkoon. Normaali öljyvaihto ei poista kaikkea kosteutta (varsinkaan liman muotoon kertynyttä, kuten kuvan korkissa, koneen uloimmista osista)
Viimasuojilla yms. pakkasen vaikusta voidaan vähentää, mutta se ei poista perusongelmaa: vettä öljyn joukossa.
Huohotin jäätyy (paikka mitä ei voi nähdä) ja moottorin öljytilaan tulee paine. Tämä paine voi heittää kaikki moottoriöljyt ulos koneesta, mistä vain pääsee: turbo, öljykorkin väli, mittatikku tai pullauttaa jonkun tiivisteen pois paikaltaan. Kampuran takapään tiiviste voi aiheuttaa kytkinremontin ja etupään jakopääremontin. Seuraukset voivat olla todella kalliit.
Mikäli moottoria ei pysäytä VÄLITTÖMÄSTI, öljynpuute aiheuttaa pysyvän moottorivaurion ja koneesta ulos lentänyt öljy voi syttyä räjähdysmaisesti tulee jos se menee pakosarjan päälle.
ENNAKOIVA KORJAAMINEN (halvin vaihtoehto) on tehdä moottorin sisäpuolen pesu + öljynvaihto
Lue lisää: https://luiginpaja.fi/moottorin-sisainen-pesu/
ENNAKOIVA KORJAAMINEN EI VÄLTTÄMÄTTÄ PUHDISTA HUOHOTINTA KOKONAAN!
Varma tapa tämän lisäksi on PURKAA huohotin auki ja se on puhdistettava mekaanisesti. Tämä on automallista riippuen vartista pahimmillaan päivän purkamiseen. Yleistä ohjeaikaa ei ole olemassa.
Tämän lisäksi pahimmillaan on purettava venttiilikoppa tms. pois liman määrästä ja sijainnista riippuen. Asia on aina tapauskohtainen.