Akun tekninen elinikä on 2-4 vuotta, riippuen käytöstä.
Akun kuormitustesti (tarvittaessa 19 €) tehdään korjaamolla, lämpimässä hallissa. Vaikka auton akku “selviää” kuormitustestistä, on täysin mahdollista, että -20 asteen kohdalla akku kuolee.
Mikäli akku jättää kerrankin kovalla pakkasella, suositus on vaihtaa ensin akku ja tämän jälkeen tutkia lisää, jos ongelmat jatkuvat. mm. Akun tyhjentyminen on TODENNÄKÖISESTI kiinni akusta.
Jos auto on “päivittäisajossa”, akku ei ehdi yleensä auton vuoksi tyhjentymään. Tietysti vika voi olla autossa, mutta silloin akku on yleensä tyhjä vasta muutaman päivän seisonnan jälkeen. Esim. viikonlopun jälkeen vaatii apuvirtaa, mutta arkena toimii normaalisti.
Suosittelemme, että emme käytä akun hintaa vianetsintään vaan ensin uusitaan akku ja mikäli jotain ongelmia on, tutkitaan vasta sitten.
Akun vaihtotyö 15-100 € riippuen purkamisesta ja koodaustarpeesta.
HUOM! HUOM! HUOM! Monet tämän “vuosituhannen” vaativat AKUN KOODAUKSEN! Ilman tätä akun koodausta auto voi “sekoilla” pahasti. Autokohtainen!
Tässä akkujen ALKAEN hintaesimerkkerjä:
44 Ah > 82 € Pikkuautot
50 Ah > 90 €
62 Ah > 90 € Normaali yleisakku
74 Ah > 119 €
80 Ah > 140 € (matala yleisakku, esim Ford/Volvo)
100 Ah > 129 €
“paras” iso akku
95 Ah EXIDE AGM 219 €
Akun vaihtohinta vaihtelee riippuen autosta 97-319€ välillä (joissain autoissa tupla-akut = 419€ )
…ja muutamia poikkeustapauksia, joissa VIELÄ kallimmat erikoisakut!
Mikäli auto vaatii erikoisemman akun, hinta muuttuu sen mukaan. Esim Dieselit vaativat suuremman tai jos käytössä lisälämmitin jne. Kovassa kuormituksessa olevat akut (Start-Stop, ammattikäyttö, Taxit yms.) suositellaan korvattavaksi AGM-akulla.
AGM-tekniikka kestää kolme kertaa pidempään kuin perinteiset akut. Se sopii täydellisesti edistyksellisiin Start-Stop-järjestelmiin, joissa akku varataan nopeasti uudelleen talteenotettua jarrutusenergiaa hyväksi käyttäen.