Auto hajosi, onko myyjällä vielä korvausvelvollisuus?

 

Auto hajosi, onko myyjällä korvausvelvollisuus?

Ilmenikö juuri ostamassasi autossa vikaa? Onko automyyjä ehdottanut kääntymään korjaamon puoleen?

Toimimme yhteistyössä useamman autoliikkeen kanssa ja tavoitteemme on auttaa autoa ostanutta asiakasta ja automyyjää löytämään sopuratkaisun, jos autoon tulee ongelmia.

Yhteistyö ei tarkoita että olisimme osa ko. myyjäliikettä, vaan toimimme korjauksessa puolueettomana osapuolena. Emme ota kantaa esim. laskujen kulujakoon ja siksi jokaisella työllä on aina oltava yksi tilaaja. Voimme toki laskuttaa sovitusti autoliikettä tai muuta tahoa. 

KÄYTETTYNÄ OSTAMANI AUTO HAJOSI, MITEN TOIMIN OIKEIN!?

 

  1. Kuuluuko virhe myyjän virhevastuun piiriin?
    -Huollot sekä kuluvien osien uusiminen kuten nesteet, alustan nivelet, öljyt jne. eivät kuulu virhevastuun tai takuun, lisäturvan yms piiriin.
    -Käytetty auto on sananmukaisesti käytetty auto -> se ei ole uusi. Kuluminen on normaalia.
    -Esim. jos jarru savuaa (jäänyt jumiin) ja jos syynä on käytön puute, kyseessä ei ole korvattava vika.
    -Seurannaisvahingot eivät kuulu myyjälle (jos autoa esim. käytetty öljyvalon palaessa -> käyttövirhe)
    -Auton omistajan vastuulla on noudattaa auton käyttöohje- ja huoltokirjan ohjeita ja estää kaikenlaisten jatkovahinkojen syntyminen.
  1. Varmista onko sovittu mitään korvauksista esim. kauppakirjassa? -> Ilmoita ensimmäiseksi automyyjälle ongelmastasi.
    -Neuvottele haluaako automyyjä käyttää esim. jotain omaa korjauskanavaa.
    -Sopikaa KIRJALLISESTI missä/miten vikaa lähdetään tutkimaan.
  2. Varaa aika korjaamolle vianetsintään
    -Myyjän tai kenenkään on vaikea ottaa kantaa korjauskuluihin, ennen kuin vika on selvillä
    -Onko joku vika syy vai seuraus. Jos akku tyhjenee ajossa, ei vika ole yleensä akussa vaan laturissa jne.
    -Vianetsinnän kulut eivät mene automaattisesti myyjän vastuulle. Työn tilaaja vastaa näistä kuluista aina korvauspäätökseen saakka.
    -Vian voi aiheuttaa ulkopuolinen ongelma, esim. hiiri syönyt johdot poikki -> ei korvattava ongelma
    -Voit kysyä myyjältä vastaantulon suuruutta virhevastuun osalta vasta kun, vika on ensin paikannettu. Esim. jos jokin vuoto on todella pieni tai vika
    on päällä “kerran kuukaudessa” -> myyjäliike ei voi ottaa kantaa korjauskuluhin ennen kuin vika on selvillä.
    Jos autoa pitää purkaa kymmeniä tunteja vian saamiseksi selville, työn tilaaja, eli usein auton omistaja, vastaa kaikista kuluista mahdolliseen korvauspäätökseen saakka.

         VIANETSINNÄN KULUT KORJAAMOLLE MAKSAA ENSISIJAISESTI TILAAJA = AUTON KÄYTTÄJÄ / HALTIJA (OMISTAJA)
         -Yleensä vasta korvauspäätöksen jälkeen autoliike ottaa kantaa korjauskuluihin
         -Jos autoliike ehtii ottamaan kantaa ennen auton luovutusta = antaa kirjallisen laskutusluvan, voimme laskuttaa suoraan autoliikettä.

 

  1. Vianetsinnän jälkeen tee kirjallinen reklamaatio
    – Yleensä reklamaatiot etenevät parhaiten kirjallisena
    – Monet autoliikkeet vastaanottavat vain kirjallisia reklamaatioita(tämä on usean autoliikkeen korvausehdoissakin mainittu)

 

  1. Autoliikkeen vastauksen jälkeen sovitaan korjauksesta
    -Voimme laskuttaa autoliikettä heidän laskuluvalla suoraan -> ei tarvitse välirahoittaa korjausta
    -Laskutamme asiakkaalta vain asiakkaalta kuuluvan osuuden (esim. polttimot, nesteet, omavastuuosuuden yms. mitä korvausvastuu ei kata)

 

Korjaamo ei luovuta autoa kuin kaikki avoimet kulut on suoritettu!
-Ajoneuvo luovutetaan vain hyväksyttyä maksusuoritusta tai luottokelpoisen autoliikeen laskutuslupaa vastaan

 

“TAKUULLA EI OLE TAKUUTA”

Jos autoon uusitaan autoliikkeen kustannuksella osia; käytettyjä tai uusia, ne eivät aloita auton korvausvastuuta “alusta”.

Esimerkki:

Autoliikkeen vastuun ollessa esim. 6kk / 15tkm (tai mitä on sovittu) ja autoon uusitaan  5kk kohdalla moottori jonka autoliike maksaa:
-Vaihdettu moottori jatkaa myyjän vastuuta 1kk eteenpäin.
-Korjaamon takuu- ja virhevastuu on korjauksen maksajalle = autoliikkeelle.
-Jos moottorista hajoaa jokin osa, kyseessä on myyjän vastuu autosta. Moottorin vaihto ei liity siihen.

Esimerkki 2 (eri alalta, mutta helpottaa ymmärtämään asiaa)
-Pyykinpesukoneen takuu on 12kk, 1 vuosi.
-Pesukoneen moottorin hajoaa 11kk kohdalla
-Pesukoneen valmistaja vaihtaa takuuseen uuden moottorin, kulut 0€
-Pesukoneen moottorin hajoaa 2kk kuluttua, kun pesukone on 13kk
-Pesukoneen takuu on päättynyt, valmistaja ei ota kantaa korjauskustannuksiin.

MUISTETTAVAA:

  1. A) Nesteet, kulutusosat, huolto-osat, huoltaminen jne. eivät kuulu normaalisti minkään korvausvastuun piiriin.
  2. B) Työn tilaaja (auton omistaja) on korjaamolle vastuusta kaikista kuluista.
    -Jos automyyjä ei anna laskutuslupaa, kaikki vianetsintä ja korjauskulut on maksettava ennen auton luovutusta.
    -Automyynti, Korjaamo ja auton omistaja(työn tilaaja) ovat kolme eri tahoa. Korjaamo EI vastaa auton kuluista.
  3. C) Autoliike korjaa autoa myyntihetken kuntoon, autoa ei entisöidä. Kulunut tuote ei ole autokaupassa tarkoitettu virhe. Esim:
    -Ahtoputki hikoilee saumasta öljyä ulos. Hikoilun voi silmin havaita, mutta vuoto ei haittaa auton toimintaa teknisesti.
    -Imusarjan savuvuotomittaus ei anna vuotoa, eikä autoon tule vikakoodeja / toimintahäiriötä -> vika on kosmeettinen, ei tekninen, ei vaadi toimenpiteitä virhevastuun osalta.
    -Yleensä autoliikeen virhevastuut / turvat tms. eivät ota kantaa kulumaan / kosmeettisiin ongelmiin.

Automyynti tekee korvauspäätöksen aina vasta vianetsinnän jälkeen.