
Auton hätäsoittopalvelu tunnetaan yleisesti nimellä eCall-järjestelmä.
Se on yleiseurooppalainen, pakollinen hätäpuhelujärjestelmä,
joka on ollut asennettuna kaikkiin uusiin EU-alueella myytäviin henkilöautoihin
ja kevyisiin kuljetusajoneuvoihin (M1- ja N1-luokat) maaliskuun 31. päivän 2018 jälkeen.
E-Call järjestelmän paristo on uusittava alkaen 36kk kohdalla tai auton herjatessa viasta, riippuen auton merkki/malli/valmistaja ohjeistuksesta.
Esimerkkejä:
Hyundai: Ioniq 5, akun vaihto 36kk välein 500 €
Volvo: Akut 150-300€ ja vaihtotyö 50-200 €. Huom! Osa malleita vaatii softan latauksen myös 119 €
Skoda Suberb -17 249 €
Mitä tapahtuu jos akkua ei uusi:
- Järjestelmä herjatessa vikaa: katsastuksesta tulee korjauskehoitus
- Järjestelmä ei toimi hätätilanteessa: Järjestelmä ei pysty soittamaan automaattista hätäpuhelua onnettomuuden sattuessa (esim. turvatyynyjen lauetessa), eikä myöskään manuaalinen SOS-painikkeen käyttö välttämättä onnistu. Tämä heikentää turvallisuutta tilanteissa, joissa kuljettaja tai matkustajat eivät itse pysty hälyttämään apua.
- Muut järjestelmät voivat häiriintyä: Joissakin automalleissa tyhjä eCall-vara-akku saattaa aiheuttaa myös muiden järjestelmien, kuten GPS-paikannuksen tai auton etäpalveluiden (kuten My BMW -sovelluksen tiedot), toimintahäiriöitä.
eCall-järjestelmä on suunniteltu nopeuttamaan avunsaantia vakavissa liikenneonnettomuuksissa, erityisesti tilanteissa, joissa auton matkustajat eivät itse pysty hälyttämään apua.
- Automaattinen aktivointi: Järjestelmä aktivoituu automaattisesti, kun ajoneuvon anturit (kuten turvatyynyjen laukaisu) havaitsevat vakavan onnettomuuden.
- Manuaalinen aktivointi: Hätäpuhelun voi soittaa myös manuaalisesti painamalla auton sisällä olevaa erillistä SOS-painiketta (yleensä katossa tai keskikonsolissa).
- Tiedonsiirto hätäkeskukseen: Onnettomuuden sattuessa eCall muodostaa yhteyden suoraan lähimpään yleiseen hätänumeroon 112:een. Se lähettää automaattisesti hätäkeskukseen tärkeitä perustietoja, kuten:
- onnettomuuspaikan tarkan sijainnin (GPS-tietojen perusteella)
- ajoneuvon tunnistetiedot
- tapahtuma-ajan (aikaleima)
- tiedon matkustajien määrästä (jos mahdollista)
- tiedon siitä, onko automaattinen vai manuaalinen hälytys kyseessä.
- Puheyhteys: Tietojen lähettämisen jälkeen hätäkeskuspäivystäjä pyrkii muodostamaan puheyhteyden auton matkustajiin tilanteen selvittämiseksi.
eCall-palvelun arvioidaan säästävän tuhansia ihmishenkiä ja helpottavan loukkaantuneiden toipumista vuosittain lyhentämällä pelastuspalveluiden vasteaikaa onnettomuuspaikalle. Järjestelmä toimii matkapuhelinverkon (nykyisin 4G- ja 5G-verkkojen) kautta, ja sen toimivuus pyritään varmistamaan kolaritilanteissa esimerkiksi erillisellä vara-akulla.